ساجدین(ندای صلح و حقیقت)





درباره وبلاگ


بسم رب فاطمه(س)

با سلام حضور همه ی کسانی که به وبلاگ من سر می زنند. امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد. چون مسئله حجاب مربوط به همه جامعه است نه فردی و نه خانوادگی. امیدوارم بتوانم گامی هرچند کوچک در این راستا بردارم.
ان شا الله مورد تائید آقا امام زمان قرار بگیرد
امیدوارم شما نیز ما را در این راه یاری کنید
یاحق.




ساجدین(ندای صلح و حقیقت)


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : یَابْنَ آدَم! لَمْ تَزَلْ فى هَدْمِ عُمْرِكَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا فى یَدَیْكَ لِما بَیْنَ یَدَیْكَ، فَإنَّ الْمُؤْمِنَ بَتَزَوَّدُ وَ الْكافِرُ یَتَمَتَّعُ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

اى فرزند آدم از موقعى كه به دنیا آمده اى، در حال گذراندن عمرت هستى، پس از آنچه دارى براى آینده ات (قبر و قیامت) ذخیره نما، همانا كه مؤمن در حال تهیّه زاد و توشه مى باشد; ولیكن كافر در فكر لذّت و آسایش است. نزهه الناظر و تنبیه الخاطر: ص 79، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم








جستجو






 
  عید سعید فطر مبارکباد ...

فرارسیدن عید سعید فطر ، عید بزرگ مسلمانان جهان ، جشن باشکوه جانهای آیینه شده در ماه مبارک رمضان و موسم به تماشا نشستن فطرت های شسته شده درزلال جاری لحظه های معنوی ماه ضیافت الله بر کلیه مؤمنان مبارک باد …عاشقان عیدتان مبارک باد

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[چهارشنبه 1395-04-16] [ 03:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چه عاملی سبب لذت بخش شدن عبادت می شود؟ ...

یکی از مهمترین عواملی که موجب می­شود عبادت، لذت بخش باشد، رعایت آداب عبادت است. در این مجال به طور خلاصه به بعضی از آدابی که در همه عبادات لازم است اشاره می­کنیم و از آنجا که زیباترین جلوه عبادت، نماز است، برخی از آداب نماز را نیز از نظر می­گذرانیم:

الف – آداب مربوط به همه عبادات

1 / الف – عبودیت و خشوع یعنی انسان هر لحظه این احساس را در خود تقویت کند که بنده خداست و باید با ادراک عظمت خداوند در برابر او خضوع کامل داشته باشد.

2 / الف – طمانینه که از آداب مهم هر عبادتی است. عبادتی شیرین است که در حال اضطراب و تشویش ذهن انجام نشود بلکه از روی اطمینان خاطر و در کمال آرامش بجا آورده شود.

3 / الف – نشاط و بهجت، عبادت وقتی لذت آور است که عابد از نشاط کافی برای آن برخوردار باشد. لذا وقت و مکانی که برای انجام عبادت انتخاب می­شود باید به نحوی باشد که موجب نشاط انسان شود نه خستگی و اکراه او نسبت به عبادت

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[شنبه 1395-04-12] [ 01:48:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  چگونه عبادت کنیم؟ ...

روش عبادت را باید از قران و عترت اموخت.آنگونه که ادرس هر خانه را باید از صاحب خانه گرفت.آیات قران و احادیث معصومین بهترین عبادت را کدام میدانند و چه اوصافی برای آن می شمارند؟

۱- آگاهانه

در حدیث است:« دو رکعت نماز عالم بهتر از هفتاد رکعت نماز جاهل است.» و رسول خدا فرموده اند:« از نماز آن قسمتی مورد قبول است که انسان بر اساس تعقل و آگاهی بخواند.»

در حدیث دیگری است:« عابدی که از روی فهم و درک عبادت نکند.همچون الاغ آسیاب حرکت میکند ولی درجا میزندو پیش نمیرود.»

نماز آگاهانه آنست که انسان بداند چه میکند.چه می گوید. با چه صحبت میکند.حضور قلب و توجه به خدا داشته باشد

پیامبر اکرم فرمودند:«دو رکعت نماز با توجه از شب زنده داری غافلانه بهتر است.»

قران می فرماید:« در حال مستی سراغ نماز نروید تا بدانید که چه میگویید.»

امام صادق (ع) می فرماید:« هر که دو رکعت نماز بخواند و بداند که با که سخن میگوید و چه میگوید گناهانش بخشوده میشود.»

۲- عاشقانه

آنگونه که بیمار از غذای لذیذ لذت نمیبرد.عبادت کنندگان بی شوق هم لذتی از پرستش نمیبرند.عبادت باید همراه محبت و عشق و نشاط و لذت باشد نه همراه کسالت و بیحالی و افسردگی. نشاط در عبادت امتیازی است که انسانهای شیفته دل از آن برخوردارند. زمینه ان هم باید با معرفت و توجه بدست اورد.امام صادق (ع) می فرماید:« عبادت را به خودتان تحمیل نکنید.»

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:46:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عبادت و بندگی خدا ...

گام دیگر برای تهذیب اخلاق، توجه به عبادات و نیایشهاست.

برای پی بردن به تأثیر عبادت و نیایش در تهذیب نفوس و پرورش فضائل اخلاقی، قبل از هر چیز باید با مفهوم و حقیقت عبادت آشنا شد.

گرچه بحث درباره حقیقت عبادت سخنی مبسوط و گسترده را می طلبد و بزرگان در تفسیر و اخلاق و فقه و حدیث درباره آن سخن بسیار گفته اند، اما در یک اشاره کوتاه چنین می توان گفت : برای یافتن حقیقت عبادت باید به واژه «عبد» و مفهوم آن که ریشه اصلی عبادت است توجه نمود.

«عبد» از نظر لغت به انسانی گفته می شود که سرتاپا تعلق به مولا و صاحب خود دارد؛ اراده اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست اوست؛ در برابر او خود را مالک چیزی نمی داند و در اطاعت او سستی بخود راه نمی دهد.

بنابراین، عبودیت اظهار آخرین درجه خضوع در برابر کسی است که همه چیز از ناحیه اوست، و بخوبی می توان نتیجه گرفت که تنها کسی می تواند «معبود» باشد که نهایت انعام و اکرام را کرده است و او کسی جز خدا نیست!

به تعبیر دیگر، و از بعد دیگر «عبودیت» نهایت اوج تکامل روح یک انسان و قرب او به خداست، و عبودیت تسلیم مطلق در برابر ذات پاک اوست؛ عبادت تنها رکوع و سجود و قیام و قعود نیست، بلکه روح عبادت تسلیم بی قید و شرط در برابر کمال مطلق و ذات بی مثالی است که از هر عیب و نقص مبراست.

بدیهی است چنین عملی بهترین انگیزه توجه به کمال مطلق و پرهیز از هرگونه آلودگی و ناپاکی است؛ چرا که انسان سعی می کند خود را به معبود خویش نزدیک و نزدیکتر سازد تا پرتوی از جلال و جمال او در وجودش ظاهر شود که گاه از آن تعبیر به «مظهر صفات خدا شدن» می کنند .

در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة؛ عبودیت گوهری است که ربوبیت در درون آن نهفته شده است. (1) اشاره به این که عبد تلاش و کوشش می کند که خود را در صفات شبیه معبود سازد و پرتوی از صفات جلال و جمال او را در خود منعکس کند، و نیز انسان در سایه عبودیت به جای می رسد که به اذن پروردگار می تواند در جهان تکوین، تدبیر و تصرف کند، و صاحب ولایت تکوینیه شود، همان گونه که آهن سرد و سیاه بر اثر مجاورت با آتش، گرم و سرخ و فروزان می شود؛ این حرارت و نورانیت از درون ذات او نیست بلکه پرتو ناچیزی از آتش به او افتاده و به این رنگ در آمده است.

با این اشاره به قرآن باز می گردیم و چگونگی تأثیر عبادت را در پرورش فضائل اخلاقی در آیات قرآن بررسی می کنیم.

1 یا ای ها الن اس اعبدوا ربکم الذی خ لق کم و الذین من قبلکم لعلکم تتق ون (سوره بقره، آیه 21)

2 یا ایها الذین آمنوا کت ب عل یکم الص یام کما ک تب علی ال ذین من قبلکم لعلکم تتقون (سوره بقره، آیه 183)

3 و اقم الصلوة ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر (سوره عنکبوت، آیه 45)

4 ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر ج زوعا و اذا مسه الخیر منوعا الا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائ مون (سوره معارج، آیات 19 تا 24)

5 خذ من اموالهم صدقة تطهرهم و تزکیهم بها (سوره توبه، آیه 103)

6 الذین آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله الاب ذکرالله تطمئن القل وب (سوره رعد، آیه 28)

7 یا ایها الذین آمنوااستعینوابالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین (سوره بقره، آیه 153)

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:43:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تأثیر عبادات در پالایش روح، در روایات اسلامی ...

این مسأله در روایات اسلامی بازتاب بسیار وسیع و گسترده ای دارد که به گوشه ای از آن، در ذیل اشاره می شود، و شرح تمام آن در خور کتاب مستقلی است:

1 در تمام روایاتی که سخن از فلسفه احکام به میان آمده، اشاره به تأثیرعبادت در تهذیب نفوس و پالایش روح و صفای دل شده است؛ از جمله، در کلمات قصار امیرمؤمنان علی علیه السلام آمده است: «فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک، والصلوة تنزیها عن الکبر و الزکاة تسبیبا للرزق، و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق؛ خداوند ایمان را برای تطهیر دل از شرک واجب فرموده، و نماز را برای پاک شدن از تکبر، و زکات را سبب روزی قرار داده، و روزه را وسیله ای برای پرورش اخلاص بندگان ..» . (6)

شبیه همین معنی با مختصر تفاوتی در خطبه معروف بانوی اسلام فاطمه زهرا3 دیده می شود آنجا که می فرماید: «فجعل الله الایمان تطهیرا لکم من الشرک، و الصلوة تنزیها لکم عن الکبر، و الزکاة تزکیة للنفس و نماء فی الرزق، و الصیام تثبیتا للاخلاص … ؛ خداوند ایمان را سبب پاکسازی شما از شرک قرار داده است و نماز را وسیله ای برای تطهیر قلوب از کبر، و زکات را موجب تزکیه نفس (از بخل و حرص و دنیا پرستی) و نمو روزی، و روزه را عامل تثبیت خلوص نیت» . (7)

2 در حدیث معروفی که درباره نماز از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آمده، نماز را تشبیه به نهر آب زلال جاری می کند که بر در خانه انسان باشد و همه روز انسان خود را پنج بار در آن شست وشو کند؛ بدیهی است که براثرآن، چیزی از آلودگیها در وی باقی نمی ماند؛ این حدیث نیز دلیل روشنی بر این مدعاست. (8)

و به همین ترتیب، درباره هر یک از عبادات آثاری ذکر شده که شاهد گویای تأثیر عبادت در تهذیب نفوس انسانی است.

3 در حدیث دیگری از امام علی بن موسی الرضا علیهما السلام درباره آثار عبادت بطور کلی چنین می خوانیم: «فان قال فلم تعبدهم؟ قیل لئلا یکونوا ناسین لذکره و لا تارکین لادبه، و لا لاهین عن امره و نهیه، اذا کان فیه صلاحهم و قوامهم، فلو ترکوا بغیر تعبد، لطال علیهم الامد فقست قلوبهم؛ اگر کسی بگوید: چرا خداوند به بندگانش دستور عبادات داده (مگر نیاز به عبادت آنها دارد؟) در پاسخ گفته می شود، این به خاطر آن است که یاد خدا را به فراموشی نسپارند، و ادب را در پیشگاه او ترک نکنند، و از امر و نهی او غافل نشوند، چرا که در آن صلاح و قوام آنها است، و اگر مردم بدون پرستش و عبادت رها شوند، مدت زیادی بر آنها می گذرد (و از یاد خدا غافل می شوند) لذا دلهای آنها قساوت پیدا می کند» . (9)

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:33:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

مراسم افطاری مسجد حضرت ابوالفضل (ع) 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:20:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

شب 23 رمضان بین الحرمین ( تصویر گرفته شده توسط خواهرم )

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:15:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

شب های قدر در حرم مطهر امام رءوف ( مشهد الرضا ) (ارسال شده توسط برادرم )

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:13:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

جمکران در شب 21 ماه مبارک رمضان ( ارسال شده توسط خواهرزاده ام )

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

مراسم شب قدر ( شب 19 ) در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) منطقه 18 تهران

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:07:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

مراسم شب های قدر ( شب 23 ) در مسجد حضرت رقیه (س) منطقه 18 تهران

 

 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:04:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

مراسم شب قدر (شب 21 ) مسجد حضرت رقیه (س) منطقه 18 تهران

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 12:59:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

حلیم نذری در مسجد حضرت رقیه (س) منطقه 18 تهران

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 12:52:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و ششم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.

خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان. 

شرح دعاي روز بيست و ششم ماه مبارك رمضان

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً
در این بخش از دعا می خوانیم، خدایا سعی و کوشش و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکرن کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.

 آدم زحمت می کشد و روزه می گیرد، گرسنه و تشنه می شود؛ اما غذا و آب نمی خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می کند و اگر خدا تلاش های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.

 ما باید غصه بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید 40 روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می شود. این روایت از معصوم (ع) در کتاب «غیبت» از آیت الله مجتهدی نوشته شده است.

باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده ایم؛ آیا ما هیچ عیبی نداریم؟ گل بی عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه می شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می بیند؛ اما شاخه ای که در چشم خودش رفته را نمی بیند.»

 این روایت کنایه از این است که انسان عیب های بزرگ خود را نمی بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می بیند.

این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد.

وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً
در این فراز از دعای روز بیست وششم ماه رمضان خدا می خواهیم تا گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول کند! از خدا می خواهیم تا گناهانی که پیش از ماه رمضان انجام داده ایم را ببخشد؛ چون ماه رمضان، فصل درآمد معنوی و کسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه عبادت محسوب می شود.

 در ماه رمضان این همه درآمد وجود دارد و آیا امکان ندارد با این همه درآمد کسب شده، انسان جان خودش را از گرو دربیاورد؟ پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه می فرماید: «پشتتان از گناه سنگین شده و به گرو رفته است و در ماه رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید».

برخی هنگام نماز صبح نمی توانند به خاطر سنگینی بلند شوند که از آثار گناه است. شخصی به امام حسن عسگری (ع) گفت که هرشب قصد می کنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمی شود. امام فرمود: «گناه تو را زنجیر کرده است.» دلیل اینکه کسی دلش می خواهد نماز شب بخواند اما نمی تواند، انجام گناه است و با استغفار می تواند آن را رفع کند.

 شعری هست که می گوید «هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد» هر کسی که هنگام سحر خواب است، نمی داند که کیست و باید خود را پیدا کند. حدیث از معصوم (ص) است که می فرماید، عجب است که مردم به دنبال گمشده خود هستند اما به دنبال خود نمی گردند.

 وضو بگیرید و شب در تاریکی صد بار از خودتان بپرسید که من که هستم؟ شاید خودتان را پیدا کنید. اگر خودت را پیدا کردی هوس نماز شب پیدا می کنی.

وعَیبی فیهِ مَسْتوراً
خدایا کاری کن تا عیب من مستور باشد و کسی از عیبم مطلع نباشد! خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشته تا کسی از گناهان ما اطلاع پیدا کند. حدیث است اگر گناه بو داشت دو نفر کنار هم نمی نشستند. اگر عیب آدم عیان می شد کسی جنازه کسی را دفن نمی کرد.

یا أسْمَعِ السّامعین
در پایان دعا می گویم ای خدایی که از همه شنونده ها تو شنواتری! خدا همه چیز را می شنود. اگر یواش هر حرف بزنیم خدا باز هم می شنود. حضرت موسی (ع) به خدا گفت که خدایا، اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم و اگر دوری بلند صحبت کنم؛ خدا فرمود: «من همنشین کسی هستم که یاد من باشد.» خدا شنواترین است؛ پس می گوییم، ای خدایی که از همه شنوایان شنواتری، این دعاها را درباره ما مستجاب کن!

دعاهای استخراج شده: 1. زحمات روزه ما را بپذیر؛ 2. گناهان ما را بیامرز؛ 3. عمل مارا قبول کن؛ 4. عیب ما را بپوشان

منبع : تبیان و سایت بانک ملی ایران

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[جمعه 1395-04-11] [ 02:00:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعای وداع ماه مبارک رمضان ...

شیخ کلینی رضوان الله علیه در کتاب کافی روایت کرده از ابو بصیر از حضرت صادق علیه السلام این دعا را برای وداع ماه رمضان

اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ‏

ای خدا تو خود در کتابی که نازل کردی فرمودی ماه رمضان آن ماهی است که در آن قرآن نازل شده

وَ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ

و این شهر مبارک رمضان به پایان رسید پس از تو درخواست می‏کنم به حق ذات بزرگوار کریمت و به حق کلمات تامه خاصانت

إِنْ کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِی أَوْ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ أَوْ تُقَایِسَنِی بِهِ‏

که اگر تا اکنون بر من گناهی باقی است که هنوز نبخشیده‏ای و اراده عذاب و رنج مرا به آن گناه داری

أَنْ لاَ یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَوْ یَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلاَّ وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ‏

ای خدا آن گناه را پیش از آنکه صبح این‏شب آخر رمضان طلوع کند و این ماه تمام به پایان رسد کرم کن و از آن گنه درگذر ای مهربانترین مهربانان عالم

اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِکَ کُلِّهَا أَوَّلِهَا وَ آخِرِهَا مَا قُلْتَ لِنَفْسِکَ مِنْهَا

ای خدا تو را ستایش می‏کنم به جمیع صفات کمالت از اول تا به آخر آنچه را تو خود در ستایش خویش فرموده‏ای

وَ مَا قَالَ الْخَلاَئِقُ الْحَامِدُونَ الْمُجْتَهِدُونَ الْمَعْدُودُونَ (الْمُعَدِّدُونَ) الْمُوَفِّرُونَ (الْمُؤْثِرُونَ) ذِکْرَکَ وَ الشُّکْرَ لَکَ‏

و آنچه خلایقی که با کمال جهد و توجه پس به حمد و ستایشت و با تعظیم به ذکر و شکرت می‏پردازند

الَّذِینَ أَعَنْتَهُمْ عَلَی أَدَاءِ حَقِّکَ مِنْ أَصْنَافِ خَلْقِکَ مِنَ الْمَلاَئِکَةِ الْمُقَرَّبِینَ‏

یعنی آن کسانی که تو آنان را بر اداء حق بندگیت یاری کردی از انواع خلق از ملائکه مقرب

وَ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ أَصْنَافِ النَّاطِقِینَ وَ الْمُسَبِّحِینَ لَکَ مِنْ جَمِیعِ الْعَالَمِینَ‏

و پیمبران و رسولان و اصناف ناطقین به ذکرت و تسبیح گویان حضرتت تمام عالمیان به همه این حمدها تو را ستایش می‏کنیم

عَلَی أَنَّکَ بَلَّغْتَنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ عَلَیْنَا مِنْ نِعَمِکَ وَ عِنْدَنَا مِنْ قِسَمِکَ وَ إِحْسَانِکَ وَ تَظَاهُرِ امْتِنَانِکَ‏

که تو ما را به این ماه رمضان رسانیدی در حالی که نعمتهایت بر ما وافر و نزد ما از قسمت روزیت و کرم و احسان و امتنانت متظاهر بود

فَبِذَلِکَ لَکَ مُنْتَهَی الْحَمْدِ الْخَالِدِ الدَّائِمِ الرَّاکِدِ الْمُخَلَّدِ السَّرْمَدِ

پس در مقابل این نعمتها تو را حمد کنیم ستایش شایسته در منتهای حد حمدی همیشگی و بر دوام و ثبات و مخلد و سرمدی

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[پنجشنبه 1395-04-10] [ 02:30:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز سي ام ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّكْرِ والقَبولِ على ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ مُحْكَمَةً فُروعُهُ بالأصُولِ بحقّ سَیّدِنا محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین والحمدُ للهِ ربّ العالمین. 

خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانى و قبول بر طبق خوشنودى تو و پسند رسول تو باشد و استوار باشد فرعش بر اصل به حق آقاى ما محمد و خاندان پاكش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.

ارزش طاعت

شرح دعاي روز سي ام ماه مبارك رمضان

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیامِی فِیهِ بِالشُّکرِ وَ الْقَبُولِ عَلَی مَا تَرْضَاهُ وَ یرْضَاهُ الرَّسُولُ
خدایا در برابر این روزه ای که می گیریم جزای خیر قرار بده؛ آن طوری که مورد پسند خودت و پیامبرت باشد؛ یعنی از آن پاداش هایی به ما بده که قابل اعتنا و مهم باشد

مُحْکمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ
و فروع آن را بواسطه آن اصول محکم گردان؛ مسائل دین بنا به تقسیمی دو دسته هستند

الف- اصول دین:

اصول دین پنج بود ***دانستش گنج بود

که از این پنج مورد، توحید و نبوت و معاد جزو اصول دین هستند و عدل و معاد از اصول مذهب اند

ب- فروع دین، عبارتند از نماز و روزه و حج و…که ده مورد است

واین که در این جا می گوییم اصول آن فرع محکم باشد به معنی آن است که هنگامی که من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دینم هم اهل یقین باشم و باور داشته باشم که خدا دارم.

یکی از علماء می فرمودند: به حضرت عباس قسم که ما خدا داریم؛ اگر این عبادت که از فروع می باشد به اصول وصل بود ثمر می دهد

مثال:
میوه اگر بر شاخه ای نشسته است که به ریشه راه دارد و به آن ارتباط پیدا کرده؛ این میوه باقی می ماند و شیرین می گردد اما اگر شاخه شکست و به ریشه و اصول آن درخت مرتبط نبود آن میوه بعد از مدتی خشک می شود و از بین می رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور باشد و یقین داشته باشیم که خدایی هست؛ این عمل برای ما خواهد ماند اما اگر عبادت ما از روی شک باشد و پشتوانه آن یقین بر خواسته از اصول دین نباشدآن عمل از بین خواهد رفت.

اهل بازار درس بخوانند
درسابق اهل بازار مقید بودند از عالمی درس بگیرند و بعد در دکان را باز می کردند؛ کتاب شرح باب حادی عشر در اصول و کتابی هم مربوط به مسائل احکام درس می گرفتند با علم به حلال و حرام کاسبی می کردند

تاکید امیر المومنین به علم آموزی اهل بازار:

بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد لذا در حدیث آمده است: مولی علی ( علیه السلام) می فرمودند: « الفقه ثم المتجر » [2] اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید. اگر مسائل شرعی را ندانید و تجارت کنید وارد ربا و گناه وارد می شوید

لذا از خدا می خواهیم که روزه ای بگیرم که این فرع به اصولی متصل باشد.

بِحَقِّ سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین
خدایا بحق سید ما حضرت محمد و خاندان پاک و طاهرش این دعا را در حق ما مستجاب کن و همه حمد ها و ستایش ها برای توست.

پی نوشت ها

[1] - إقبال‏ الأعمال ص : 267

اللهم اجعل صيامي فيه بالشكر و القبول على ما ترضاه و يرضاه الرسول محكمة فروعه بالأصول بحق [سيدنا] محمد و آله الطيبين الطاهرين الأخيار الأبرار صلى الله عليهم

[2] - كافي ج : 5 ص : 150

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع يَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ يَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا شُوبُوا أَيْمَانَكُمْ بِالصِّدْقِ التَّاجِرُ فَاجِرٌ وَ الْفَاجِرُ فِي النَّارِ إِلَّا مَنْ أَخَذَ الْحَقَّ وَ أَعْطَى الْحَقَّ


منبع: تبیان

 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و نهم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ وارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ وطَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.

خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت و روزى كن مرا در آن توفیق و خوددارى و پاك كن دلم را از تیرگیها و گرفتگى‌هاى تهمت اى مهربان به بندگان با ایمان خود. 

فيض فراگير

شرح دعاي روز بيست و نهم ماه مبارک رمضان
اللهم غشني فيه بالرحمه و ارزقني فيه التوفيق و العصمه وطهر قلبي من غياهب التهمه يا رحيما بعباده المومنين “خدايا در اين روز مرا به رحمت خود بپوشان و توفيق (طاعت) و حفظ از گناهان را روزي فرما و دلم را از تاريکي هاي ترديدها و اوهام باطل پاک دار اي خداي مهربان بر اهل ايمان”
(1) اللهم غشني فيه بالرحمه “خدايا در اين روز مرا به رحمت خود بپوشان”
رحمت فراگير الهي
اين ماهي که در آن قرار داريم (يعني ماه رمضان) ماهي است که به ماه رحمت الهي معروف است. در اين ماه خداوند نظر رحمت خود را بر تمام بندگان خود مي افکند و اين بدان معني نيست که در ماههاي ديگر رحمت الهي وجود ندارد، بلکه منظور اين است که در اين ماه رحمت الهي بر بندگان خود بي حد، وسيع است به طوري که اين ماه به ماه ميهماني خدا نيز معروف است، چنانچه در دعاهايي هم که در ماه مبارک رمضان مي خوانيم؛ مي گوييم: “اللهم اغن کل فقير” يعني “خدايا هر فقيري را غني فرما"، “اللهم اشبع کل جائع” يعني “خدايا هر گرسنه اي را سير فرما” و… که اين نشان دهنده آن است که در اين ماه، رحمت خداوند فقط شامل مسلمانان نيست، بلکه شامل هر بنده اي که در دنيا زيست دارد مي باشد، زيرا که همه از فرزندان آدم ابوالبشر هستيم و بايد به يک دين واحد آن هم اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله) روي آوريم که با توجه به اين رحمت واسعه الهي؛ ما نيز در اين روز از خداوند خواستاريم رحمت خودش را بر سرتاسر جسم و جان ما بپوشاند…
(2) و ارزقني فيه التوفيق و العصمه “وتوفيق (طاعت) و حفظ از گناهان را روزيم فرما”
منظور از توفيق چيست؟
در اين دعا منظور از توفيق همان موفقيتي است که خداوند نصيب انسان مي گرداند تا در راه اطاعت و بندگي او قدم بردارد و يا به قولي ديگر منظور از توفيق همان ذکر شريف “لا حول و لا قوه الا بالله العلي العظيم” يعني “نيست چرخش و قوتي مگر (به قدرت و فرمان) خداوند بلند مرتبه بزرگ” به طوري که انسان هيچ عملي را نمي تواند انجام دهد مگر اينکه خداوند او را نيرو و قوت بخشد و در امور او را موفق بدارد چرا که خداوند خالق تمام موجودات عالم است و بر هر چيزي احاطه دارد و بر هر چيزي قادر است…
منظور از “والعصمه” چيست؟
همانطوري که در بالا توضيح داده شد انسان در هيچ کار خيري موفق نمي گردد مگر اينکه خداوند او را ياري نمايد و در اينجا منظور از “والعصمه” باز نوعي از توفيق الهي است که در اين نوع آن از خداوند خواستاريم ما را از انجام معاصي و گناهانش مصون و محفوظ بدارد چرا که هر بلا و مصيبتي که بر انسان وارد مي شود از گناهاني است که مرتکب مي گردد. ما نيز در اين روز از خداوند مي خواهيم که به ما توفيق طاعت و بندگي عطا نموده و از انجام گناهان و معاصي مصون و محفوظ بدارد…
(3) و طهر قلبي من غياهب التهمه يا رحيما بعباده المومنين “و دلم را از تاريکي هاي ترديدها و اوهام باطل پاک دار اي خداي مهربان بر اهل ايمان”
عاقبت ترديد در دين مبين اسلام
شک و ترديد يکي از اعمالي است که ممکن است انسان را از مسير خود منحرف کرده و به هلاک بکشاند که اين شک و ترديد گاهي اوقات نسبت به بندگان خدا مي باشد، که آن به منزله رفتارهايي است که بندگان نسبت به يکديگر مشاهده مي کنند و گاهي اوقات شک و ترديد در دين مبين اسلام و دستوراتي است که از طرف خداوند براي انسان نازل گرديده است که آن ناشي از احاطه کامل شيطان بر وجود انسان است که ممکن است انسان را سريعا به پرتگاه هلاکت برساند، چنانچه خداوند (عزوجل) در قرآن مي فرمايد: “و من يرترد منکم عن دينه فيمت و هو کافر فاولئک حبطت اعملهم في الدنيا و الاخره و اولئک اصحاب النار هم فيها خالدون” يعني “و کسي از شما که در دين خدا ترديد مي کند، پس مي ميرد در صورتي که کافر از دنيا رفته، پس اعمالشان در دنيا و آخرت حبط گرديده و از بين مي رود و آنان از ياران و اصحاب آتشند به طوري که در آن جاودانند” ما نيز در اين روز به خداوند پناه برده و از او خواستاريم که دل ما را از شک و ترديد نسبت به ديگران و نسبت به دين مبينش نجات داده و از شر شيطان رها سازد. ان شاءالله که تابع باشيم.


منبع: تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:14:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و هشتم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واكْرِمْنی فیهِ بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیكَ من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین .

خدایا زیاد كن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر كردن و یا داشتن مسائل و نزدیك گردان در آن وسیله ‌ ام به سویت از میـان وسیله‌ها اى آنكه سرگرمش نكند اصرار و سماجت اصراركنندگان.

قرب نوافل
شرح دعاي روز بيست و هشتم ماه مبارک رمضان

“اللهم وفرحظي فيه من النوافل و اکرمني فيه باحضار المسائل و قرب فيه وسيلتي اليک من بين الوسائل يا من شغله الحاح الملحين”
“خدايا مرا در اين روز از اعمال نافله و مستحبات بهره وافر عطا فرما و به حاضر و آماده ساختن مسائل (يعني اموري که مسئول آنم در دنيا و آخرت) در حقم کرم فرما و وسيله مرا بين وسائل و اسباب به سوي خودت نزديک ساز اي خدايي که سماجت و الحاح بندگان ترا (از کار لطف و جود و بخشش) بازنخواهد داشت”
نمازهاي نافله
در شبانه روز براي نمازهاي يوميه، نمازهاي نافله وجود دارد که انسان به وسيله آنها مي تواند به خداوند (عزوجل) بيش از پيش تقرب جويد چرا که نمازهاي نافله، نمازهاي اضافه بر نمازهاي واجب در شبانه روز مي باشند که ضعفهاي نمازگزار در نمازهاي واجب را از نظر توجه و حضور قلب در نماز به سوي خالق يکتا جبران مي نمايند…
کيفيت نمازهاي نافله
نمازهاي نافله غير از روز جمعه سي و چهار رکعت است که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت آن نافله عصر و چهار رکعت آن نافله مغرب و دو رکعت آن نافله عشا و يازده رکعت نافله شب (که هشت رکعت آن به عنوان نافله شب و دو رکعت شفع و يک رکعت وتر بوده) و دو رکعت نافله صبح مي باشد که در روز جمعه نافله ظهر و عصر هر کدام ده رکعت مي شود.
وقت نمازهاي نافله
وقت نافله نماز صبح: نافله صبح قبل از نماز صبح بايد خوانده شود که زمان آن بعد از گذشتن نصف شب به مقدار خواندن يازده رکعت نافله شب بوده که احتياط آن است که قبل از فجر اول خوانده نشود مگر آنکه بعد از نافله شب بلافاصله خوانده شود که در اين صورت مانعي ندارد.
وقت نافله نماز ظهر: نافله ظهر پيش از نماز ظهر بايد خوانده شود که وقت فضيلت آن، از اول ظهر تا موقعي است که آن مقدار از سايه شاخص که بعدازظهر پيدا مي شود به اندازه دو هفتم آن شود.
وقت نافله نماز عصر: نافله عصر پيش از نماز عصر خوانده مي شود که وقت فضيلت آن تا موقعي است که آن مقدار از سايه شاخص که بعداز ظهر پيدا مي شود به چهار هفتم آن برسد.
وقت نماز نافله مغرب: نافله مغرب بعد از تمام شدن نماز مغرب است تا هنگامي که سرخي طرف مغرب که بعد از غروب کردن آفتاب در آسمان پيدا مي شود، از بين برود.
وقت نماز نافله عشا: نافله عشا بعد از تمام شدن نماز عشا مي باشد که تا نصف شب مي توان خواند ولي بهتر است بلافاصله بعد از نماز عشا خوانده شود.
وقت نافله شب: نافله شب را از نصف شب تا اذان صبح مي توان خواند و بهتر است نزديک اذان صبح خوانده شود.
منظور از وفرحظي فيه من النوافل چيست؟
همانطور که مي دانيم در انجام هر کاري مخصوصا کارهاي نيک و صالح بايد از طرف خداوند براي هر بنده اي توفيق حاصل شود تا بتواند آن را انجام دهد، لذا در اين روز براي آنکه بتوانيم نمازهاي نافله را بجا آورده و از حظ و بهره معنوي آن به طور وافر بهره مند گرديم از خداوند خواستاريم که ما را در اين روز از اين موهبت بزرگ محروم نگرداند…
(2) واکرمني فيه باحضار المسائل “و مرا در اين روز به آماده ساختن مسائل (يعني در اموري که مسئول آن در دنيا و آخرت مي باشم) در حقم کرم فرما»
منظور از باحضار المسائل چيست؟
هر يک از ما ممکن است که امروز و لحظه اي که در آن نفس مي کشيم و پلک مي زنيم آخرين لحظات عمر ما باشد و بايد بار سفر از اين دنياي وانفسا بسته و به عالم آخرت که جاودان و هميشگي است سفر کنيم و آگاهيم که خداوند از ما و از هرچه که در اين دنيا با هر مسئوليتي و سمتي انجام داده ايم سئوال و بازخواست خواهد نمود. “ان تبدوا ما في انفسکم او تغفوه يحاسبکم به الله"(1) يعني “هرچه که در آشکار و نهان (انجام داده ايد) خداوند از شما محاسبه خواهد نمود” و هر کسي نتيجه اعمال خود را مي بيند “فمن يعمل مثقال ذره خيرا يره و من يعمل مثقال ذره شرا يره"(2) يعني “کسي که به مقدار ذره اي کار نيک انجام داده باشد پاداشش را مي بيند و کسي که به مقدار ذره اي کار زشتي انجام داده باشد کيفر آن را مي بيند که با توجه به آيات و توضيح بالا در مي يابيم منظور از “باحضار المسائل” همان آمادگي قبل از مرگ براي پاسخگويي به بازخواستهايي است که از طرف ذات اقدس از انسان مي گردد، چرا که همه مسئوليم و داشتن مسئوليت در دنيا بسيار سنگين است و انسان را در عالم آخرت گرفتار بازخواست بيشتري مي نمايد، که ما از خداوند خواستاريم که در اين روز ما را براي حاضر نمودن خود براي چنين روزي ياري نمايد…
(3) و قرب فيه وسيلتي اليک من بين الوسائل يا من لايشغله الحاح الملحين “و وسيله مرا بين وسايل و اسباب به سوي خودت نزديک ساز اي خدايي که سماجت و الحاح بندگان ترا (از لطف وجود و بخشش) بازنخواهد داشت.
منظور از وسيلتي چه مي باشد؟
همان طور که مي دانيم در آخرت از تک تک اعضاي بدن انسان، سئوال خواهد شد که آيا در مسير طاعت الهي بوده اند يا نه که با توجه به آن در مي يابيم شايد منظور از “وسيلتي” در اين دعا همان اعضا و جوارح انسان باشد که از خداوند مي خواهيم که وسايل (اعضا و جوارح) ما را نزديک خود سازد. يعني اعضا و جوارح ما را تابع و فرمانبردار ذات اقدسش گرداند نه تابع شيطان ملعون و رانده شده از درگاهش، که اطاعت و فرمانبرداري از ذات اقدس خداوند مساوي با سعادت جاوداني است، اما نافرماني از ذات اقدس او شقاوت ابدي است. که ما نيز در اين روز از خداوند خواستاريم تمام اعضا و جوارح ما را تابع دستوراتش نموده و از شيطان ملعون دور سازد. ان شاءالله که تابع باشيم.


منبع: تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:06:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و هفتم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.

خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش.

چگونگي پذيرش عذر
شرح دعاي روز بيست و هفتم ماه مبارک رمضان

“اللهم ارزقني فيه فضل ليله القدر و صير امور فيه من العسر الي اليسر و اقبل معاذيري و حط عني الذنب و الوزر يارئوفا بعباده الصالحين” “خدايا در اين روز فضيلت شبهاي قدر را نصيب من گردان و تمام امور و کارهايم را از سختي به سوي آساني و آسايش روان گردان و عذرهايم را بپذير و گناهانم را محو و نابود ساز اي رئوف و مهربان در حق صالحان”
(1) اللهم ارزقني فيه فضل ليله القدر “خدايا در اين روز فضيلت شب قدر را نصيبم گردان”
فضيلت شب قدر
خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: “ليله القدر خير من الف شهر"(1) يعني “شب قدر از هزار ماه بهتر و والاتر است” چرا که در شب قدر قرآن نازل گرديد “انا انزلناه في ليله القدر"(2) يعني “ما قرآن را در شب قدر نازل کرديم” و در اين شب سرنوشت انسانها رقم مي خورد و فرشتگان در اين شب به زمين تنزل مي کنند “تنزل الملائکه والروح فيها باذن ربهم من کل امر"(3) يعني “ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از (براي) هر امر و فرماني در (اين شب) نازل مي گردند” و اين شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است “سلام هي حتي مطلع الفجر"(4) يعني “اين شب تا صبحگاه رحمت و تهيت و سلامت است” که ما نيز در اين روز از خداوند خواستاريم آن فضيلتي را که شب قدر دارد و با توجه به آيات بالا بيان گرديد نصيب ما گرداند…
(2) و صير اموري فيه من العسر الي اليسر “و در اين روز تمام امور کارهايم را از سختي به سوي آسايش روان گردان”
منظور از (من العسر الي اليسر) چه مي باشد؟
منظور از “من العسر الي اليسر” “از سختي به سوي آسايش و راحتي” مي تواند همان وعده خداوند باشد که دوبار در يک سوره مکرر مي فرمايد: “ان مع العسر يسرا"(5) يعني “به درستي که همراه هر سختي آساني مي باشد” يعني انسان هنگامي که سختي بر کار او باشد به حتم در کنار آن آسايش و راحتي خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختي کار شايد صبري باشد که خداوند در تحمل آن کار به انسان مي دهد تا به آن راحتي و آسايش دست يابد، چرا که خداوند نيز براي بندگانش سختي نمي خواهد بلکه آسايش و راحتي را براي آنان مي خواهد چنانچه در قرآن مي فرمايد: “يريد الله بکم يسرو لا يريدبکم العسر"(6) يعني “خداوند براي شما آساني و آسايش مي خواهد و براي شما سختي و مشقت نمي خواهد” چرا که خداوند به انسانها به خاطر ضعيف بودنشان در خلقت تخفيف دهد چنانچه مي فرمايد: “يريدالله ان يخفف عنکم و خلق الانسان ضعيفا"(7) يعني “خداوند مي خواهد بر شما آسان گيرد”
(3) “اقبل معاذيري و حط عني اذنب و العذر يا رئوفا بعباده الصالحين” “و عذرهايم را بپذير و گناهانم را محو و نابود ساز اي رئوف و مهربان در حق صالحان".
رابطه پذيرش عذر و بخشش گناهان
همانطور که در قسمت قبل دعا توضيح داده شد خداوند براي انسانها آسايش و راحتي مي خواهد و سختي و مشقت نمي خواهد پس بايد يقين داشته باشيم که اولا خداوند عذرهاي ما را مي پذيرد، اما بايد اين نکته را رعايت کرد و آن اين است که هنگامي که از روي جهالت و ناداني گناهي را انجام داديم سريعا به سوي خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنيم “ثم يتوبون من قريب"((8) يعني “سپس به زودي توبه کنند” که اگر اين عمل را انجام دهيم خداوند نيز توبه ما را پذيرفته و گناهان ما را مي آمرزد “فاولئک يتوب الله عليهم"(9) يعني “پس خداوند توبه آنان را مي پذيرد” و بايد اين را بدانيم که هيچ کس جز خداوند نمي تواند گناهان ما را بيامرزد “و من يغفر الذنوب الا الله"(10) يعني “و چه کسي غير از خداوند گناهان ما را مي آمرزد” و ثانيا هنگامي که خداوند عذر بنده خويش را بپذيرد به يقين گناه او را مي آمرزد چرا که وقتي بنده به درگاه خداوند تضرع نموده و بگويد “رب اني ظلمت نفسي فاغفرلي” يعني “خدايا من به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش” خداوند نيز در جواب او مي فرمايد: تو را آمرزيدم که ما نيز در اين روز از خداوند خواستاريم که به حق آن نظر رحمتي که بر بندگان صالح خود دارد عذر ما را پذيرفته و گناهانمان را بيامرزد. ان شاءالله که تابع باشيم.


منبع: تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و پنجم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.

خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دل‌هاى پیامبران.

شرح دعاي روز بيست و پنجم ماه مبارک رمضان

“اللهم اجعلني فيه محبا لاولياءک و معاديا لاعداءک مستنا بسنه خاتم انبياءک يا عاصم قلوب النبيين". “خدايا مرا در اين روز از دوستان دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طريقه و سنت خاتم پيغمبرانت بدار اي عصمت بخش دلهاي پيغمبران.”
(1) اللهم اجعلني فيه محبا لاولياءک و معاديا لاعداءک “خدايا مرا در اين روز از دوستان دوستانت و دشمن دشمنانت قرار ده”
اولياء الله
همانطور که در آيات و روايات موجود مي باشد اولياء خداوند همان ياران و بندگان مخلص خداوند هستند که هيچ گاه از فرمان خداوند و رسولش سرپيچي ننمودند، شايد سئوال شود اولياء شامل چه کساني مي شود؟ که در جواب بايد گفته شود که انبياء، ائمه معصومين (صلوات الله عليهم اجمعين) و شهداي در راه خدا و تمام عبادلله المخلصين جزو اولياي خداوند مي باشند اما از نظر رتبه و مقام با هم متفاوتند، بطور مثال: پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) يکي از اولياي خداوند مي باشد، اما رتبه و مقام ايشان در پيشگاه ذات اقدس احديت مقام نبوت و رساندن رسالت است به طوري که خداوند (عزوجل) در قرآن خطاب به رسول مکرم اسلام مي فرمايد: “قل ان کنتم تحبون الله فاتبعوني يحببکم الله و يغفرلکم ذنوبکم والله غفور رحيم"يعني “بگو (اي پيغمبر) اگر خدا را دوست مي داريد، مرا پيروي کنيد که خدا شما را دوست مي دارد و گناه شما را مي بخشد که خداوند آمرزنده و مهربان است” چرا که “لقد کان لکم في رسول الله اسوه حسنه…” يعني “قطعا براي شما در (اقتدا) به رسول خدا سرمشقي نيکو است” و اين را هم مي دانيم که تمام انبياي الهي از اولياالله مي باشند اما از نظر رتبه خداوند در قرآن مي فرمايد: “تلک الرسل فضلنا بعضهم علي بعض منهم من کلام الله و رفع بعضهم درجات” يعني “اين پيغمبران را برخي بر بعضي برتري و فضيلت داديم، برخي با خدا سخن گفته و بعضي مقام رفيع يافته". حال ما در اين روز از خداوند درخواست نموده ايم که ما را از دوستان و دوستداران اوليائش قرار دهد که با توجه به توضيحات بالا در مي يابيم که منظور از اين دعا اين است که خداوند ما را از ياران و پيروان واقعي دين حقيقي اش يعني اسلام قرار داده تا به درجه و فوز عظيم رستگاري که بالاترين آ ن رضايت خداوند مي باشد دست يابيم…
اولياء الشيطان يا اعداءالله
براي آنکه بدانيم اعداءالله چه کساني هستند بايد اشاره کنيم به شيطان رانده شده از درگاه حق که از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر(عليه السلام) شيطان تنها کسي بود که به نافرماني از ذات اقدس الهي اراده نموده و با تکبر و غرور خود به سرمنشا دشمني با خداوند معروف گرديد، اما اين نکته لازم است که در اينجا بيان گردد و آن اين است که ذات اقدس ربوبيت داراي مقامي است که هيچ موجودي نمي تواند در برابر او به دشمني برخيزد بلکه خداوند براي امتحان و رتبه بندي مخلوقاتش آن هم براي آنکه خود مخلوقات درک کنند که ظرفيت آنان در چه حد است و درچه رتبه و مقامي بايد قرار بگيرند امتحان را قرار داد و کساني که از اين امتحانات که به دستورات و قضا وقدر الهي مي باشد با موفقيت بگذرند آن هنگام است که نزد خداوند اجر و قربي دارند ولي اگر خلاف آن صورت پذيرد آنگاه است که نزد خداوند جايگاهي نخواهند داشت و يکي از کساني که در امتحان همه چيز خود را از دست داد ابليس يا همان شيطان معروف است که همه جا سرک مي کشد و در قرآن از او به دشمن بزرگ انسان تعبير گرديده است “انه لکم عدو مبين يعني “همانا شيطان براي شما دشمني آشکار است” که خداوند (عزوجل) امر فرموده است که از او يعني شيطان تبعيت نکنيد “ولا تتبعوا خطوات الشيطان و (از) وسوسه هاي شيطان پيروي نکنيد” چرا که او “يخرجونهم من النور الي الظلمات يعني خارج مي کند ايشان را از نور به سوي تاريکي” و چون وسوسه هاي شيطاني بر خلاف سعادت و رستگاري انسانهاست و خداوند مي خواهد تمام انسانها مسير سعادت و رستگاري را بپيمايند، پس در اينجاست که شيطان به دشمن خداوند معروف است و همانطور که مي دانيم شيطان هم براي خود ياران و پيرواني دارد که به وسيله آنها وسوسه ها و خطوات خود را به نسل آدم ابوالبشر و جنيان تلقين مي کند . چنانچه خداوند در قرآن مي فرمايد: “وان الشياطين ليوحون الي اولياءهم يعني “به درستي که شياطين (جن وانس) سخت به دوستان و پيروان خود وسوسه کنند تا با شما به جدال و منازعه برخيزند” که ما در اين روز در اين دعا از خداوند خواستاريم که ما را دشمن دشمنانش قرار دهد، که با توجه به توضيحات بالا در مي يابيم منظور از اين دعا اين است که خداوند ما را از کساني قرار دهد که از شيطان و وسوسه هاي او دوري گزيده اند نه از کساني که از او پيروي نموده و راه ضلالت و گمراهي را پيشه کرده اند…
(2)مستنا بسنه خاتم انبياءک يا عاصم قلوب النبيين “و در راه و روش به طريقه و سنت خاتم پيغمبرانت بدار اي عصمت بخش دلهاي پيغمبران”
سنت شکني هاي آخر الزمان
در اين قسمت از اين دعا از خداوند خواستاريم که مارا توفيق دهد تا از راه و روش پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) که به سنت تعبير گرديده است پيروي کنيم چرا که امروزه مشاهده مي شود چقدر سنتهاي پيامبر گرامي اسلام مظلوم واقع شده است و کسي اهميت زيادي بر اين سنتها قائل نيست، شايد گفته شود که مثالي بياورد تا روشن گردد، ما هم مي گوييم مثال بارز آن ازدواج است که صراحتا پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله) فرمودند: “النکاح سنتي فمن رغب عن سنتي فليس منييعني ازدواج سنت من است پس هر کس از آن دوري گزيند و روي گردان شود، از من نيست” اما امروزه مي بينيم که با غلوهاي زباني و بادهاي اندروني بعضي ها خود را مدرنيته نشان داده و سنتي را که پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) بر اساس خواست خداوند پايه گذارده اند با وسوسه هاي شيطاني زيرپا گذاشته و با سخت گيريهاي بيجا و غير عقلاني آن سنت نيکو را مانند يک هيولاي وحشتناک جلوه گر نموده اند. آن هم سنتي را که امام زين العابدين عليه السلام هنگامي که بر سفره طعام بودند استخواني را که اندکي گوشت داشت برداشتند و فرمودند: “پس از توافق دختر و پسر براي ازدواج، اين امر به اندازه پاک کردن باقيمانده گوشت از اين استخوان است” يعني به قدري ازدواج بايد آسان صورت پذيرد که هيچ دختر و پسري بدون همسر نباشند. اما متاسفانه با اين سنت شکني ها، بلاهاي خانمان سوزي که بر سر جوانان مي آيد مشاهده مي گردد که ما در اين روز از خداوند خواستاريم که ما را پيرو واقعي سنتهاي رسول اکرم اسلام قرار دهد…


منبع: تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دعاي روز بيست و چهارم ماه مبارك رمضان ...

اللهمّ إنّي أسْألُكَ فيه ما يُرْضيكَ وأعوذُ بِكَ ممّا يؤذيك وأسألُكَ التّوفيقَ فيهِ لأنْ أطيعَكَ ولا أعْصيكَ يا جَوادَ السّائلين.
خدايا من از تو ميخواهم در آن آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بيازارد واز تو خواهم توفيق در آن براى اينكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمايم اى بخشنده سائلان.

توفيق طاعت

شرح دعاي روز بيست و چهارم ماه مبارک رمضان

اللهم انی اسئلك فیه ما یرضیك

خدایا در این روز از تو درخواست می‌كنم آنچه را كه رضای تو در اوست

و اعوذ بك ممّا یۆذیك
و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را پسند است،
واسئلك التوفیق فیه

و از تو توفیق می‌خواهم كه دراین روز به فرمان تو باشم

لأنْ أطیعَكَ و لا اعصیك

و هیچ نافرمانی نكنم

یا جواد السائلین

ای عطا بخش سوال‌كنندگان

شرح فرازهای دعا

اللهم انی اسئلک فیه ما یرضیک ؛ منظور از ما یرضیک چه می باشد؟
در این دعا از خداوند خواستاریم که به ما توفیق دهد آنچه را که رضایت او در آن است انجام دهیم، حال می خواهیم بدانیم که رضایت خداوند در چه چیزی می باشد؟ و چه چیزهایی موجب رضایت پروردگار عالمیان می گردد؟ که باید در جواب بگوییم هر عملی را که خداوند انسانها را به انجام آن امر فرموده است: موجبات رضایت خداوند از بندگان است که اگر بنده ای به آن دستورات عمل نماید رضایت خداوند را برای خود واجب نموده و اگر نافرمانی از آن دستورات نماید خشم و غضب الهی را بر خود واجب نموده است.

اگر می‌خواهید بدانید كه خدا از شما راضی هست یا نه، ببینید خودتان در ته دل از خدا راضی هستید؟ اگر راضی باشید، خدا هم از شما راضی است.

حدیث داریم كه شما مانند بیمار هستید و خدا مانند دكتر و طبیب. همانطور كه دكتر هر چه بگوید، بیمار می‌پذیرد، خدا هر چه به ما داد، ما هم باید رضایت داشته باشیم.

اگر در مصیبت‌ها و نداری‌ها از خدا گله نكنیم و تسلیم خدا باشیم، یعنی اینكه ما از خدای راضی هستیم و خدا هم از ما رضایت دارد. اما خیلی سخت است كه انسان ذره‌ای گله‌ از خدا نداشته باشد.
به عنوان مثال: انفاق کردن، اقامه نماز، پرداخت زکات موجبات رضایت الهی از بندگان و دروغ و تهمت و غیبت، موجبات خشم و غضب پروردگار عالمیان می باشد که ما در این روز از خداوند خواستاریم ما را جزو کسانی قرار دهد که به دنبال جلب رضایت او باشیم نه خشم و غضب او که همانا خداوند سخت عذاب است “أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ “‌(مائده،98)

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 01:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هدف بعثت، مكارم الاخلاق ...

بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
كار كه برای خداوند باشد، نتیجه آن این می‌شود كه امام سجاد علیه السلام نزدیك به 1400 سال پیش ناله و دعاهایی داشته كه در آنها اسراری را گذاشته و بعد آنها مهر و موم شده به دست فرزندش و نوه‌اش و تا به دست امام صادق علیه السلام میرسد و امام صادق(ع) میفرماید: بله این سخنانی است از امام سجاد علیه السلام كه به امام باقر علیه السلام گفته و نوشته و من هم كوچك بودم می‌شنیدم. قرنها می‌گذرد، جمهوری اسلامی می‌شود و صدا و سیما به دست مسلمان‌ها می‌افتد و ماه رمضان شده و امت مسلمان می‌نشینند تا ببینند امام سجاد علیه السلام چه فرموده است؟ بحث امسال ماه رمضان ما، شرح دعای مكارم الاخلاق امام سجاد(ع) است.
سؤال: مكارم یعنی چه؟ جواب: مكارم از كرامت و تكریم گرفته شده. مکارم یعنی اخلاق‌های بزرگوارانه. میدانید یعنی چه؟ پیامبر ص فرموده: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»(مكارم‏الأخلاق، ص‏8) «مكارم الاخلاق » نه «محاسن الاخلاق »، یعنی اخلاق كریم، و اخلاقهای بزرگوارانه چیزی كه الان نسل و ناموس، خواص و عوام به آن احتیاج دارند.
سؤال: امتیازات اخلاق اسلامی و اخلاق دنیایی(غرب و غیر اسلامی) چیست؟ جواب: این مطالب، ده، یازده نكته است كه دیروز عصر به دست آورده‌ام، نو است. برای خود من هم نو است.
الف) اخلاق بالاتر از خواسته‌های شخصی است: اگر انسان چیزی را دوست دارد انجام دهد كه اخلاق نیست. مثل: اتو كردن لباس، مسواك كردن، آب و جارو كردن منزل، (دوست دارد به همه یا الله بفرما مرسی بارك الله بگوید)، و. . . اینها مثل رانندگی در سرازیری است كه مهم نیست. اخلاق آن است كه: از چیزی خوشت نیاید اما به خاطر خدا بگویی: چشم. و به خاطر ارزشی که دارد آن کار را انجام دهی. قرآن می‌فرماید: ممكن است از همسرت خوشت نیاید ولی او را طلاق نده. «فَعَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً كَثیراً» نساء/19. چه بسا كراهت دارید چیزی را و خداوند قرار داده در او خیر زیادی. این اخلاق است.
ب) اخلاق بالاتر از فرقه گرایی است: در دنیا این جور است که كمك میكند ولی به افراد محله خود، اگر بداند شیعه یا مسلمان است به او كمك نمی‌كنند. و این كه می‌گویند حقوق انسانها، یعنی حقوق خودشان، مسلمانان لبنان را بمباران و حقوق فلسطینیها را غصب ولی برای سگهای خودشان احترام قائل هستند. سازمانی درست میكنند برای حمایت از حیوانها ولی حقوق مسلمانان هیچ. امیرالمؤمنین علی علیه السلام به استاندار می‌فرماید: همه مردم باید در حقوق مساوی باشند چه مسلمان و چه غیر مسلمان برای اینكه: «إِمَّا أَخٌ لَكَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ»(نهج‏البلاغه، نامه 53). «یا برادر دینی توست و یا در خلقت مثل تو انسان است». اخلاق بالاتر از اسلام است و زمانی كه می‌گویند برخورد اخلاقی داشته باش نه فقط برای خودیها بلکه برای غریبه‌ها هم اخلاق داشته باش.
ج) اخلاق بالاتر از مرزهاست: قرآن می‌فرماید: اگر از آن طرف دنیا مظلومی بود او را كمك كنید و قیام كنید و اگر چنین نكردی مسئول هستی. «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ» نساء/75. چرا در برای خدا و مستضعفین قیام و مقاتله نمی‌كنید؟ نگو ایرانی نیست، لبنانی و پاكستانی و افغانی و بوسنی فرقی ندارد. یكی بود که هر زمان نذر می‌كرد، نذرش این بود كه برود مشهد. خیلی زحمت كشیدی نذر شكم خودت كردی، نذر كن یك غریبه‌ای را بفرستی مشهد. مثل: بعضی‌ها كه قربانی می‌كنند، قربانی است ولی كله پاچه را برای صبح و سیراب شیردان را برای عصر و گوشت راسته را برای ناهار، و ران و گوشت دست را برای برادر و شوهر خواهر. . . چه چیزی از این گوسفند قربانی شد، اینكه قربان شكمت شد. قربانی یعنی از خود بكن بده به دیگران. مثل این كه آدم پول را از این جیبش در می‌آورد و به آن یکی جیبش می‌گذارد و می‌گوید در راه خدا انفاق کردم. دنیا اخلاقش این چنین است، اگر به کسی هم کمک می‌کند، فندق می‌دهد كه گردو برگردد و علف می‌دهد كه شیر بدوشد، دانه میدهد كه تخم مرغ بردارد. جوانان عزیز این بحثها را یاد بگیرید فردا هر كجای دنیا رفتید با هر پروفسوری صحبت کردید می‌توانید بگویید: اسلام در هرمسئله دهها و صدها امتیاز بر همه دین‌ها و مکتبها دارد. اخلاق مرز و فرقه نمی‌شناسد و حتی می‌گوید خودت را له كن.

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مکارم اخلاق؛ اوج انسانیت ...

انسان یکی از دو موجود در هستی است که چیزی به نام تعلیم و تربیت اخلاقی دارد و دارای اراده‌ای است که او را در دو جهت متضاد، بلکه متناقض حرکت می‌دهد و حق انتخاب دوگانه دارد که در موجودات دیگر جز جنیان نیست. اوج مدارک و تربیت اخلاقی را در مکارم اخلاقی باید جست و اصولاً پیامبر اکرم علت اصلی مبعوث شدنش را تکمیل مکارم اخلاق می‌داند، اما حقیقت مکارم اخلاق چیست و چرا اسلام بر آن تأکید فراوان دارد؟ مقاله حاضر درصدد و تبیین این موضوع است.

سه‌گانه اخلاق عدالتی، احسانی و اکرامی
خلق انسانی قابل تغییر است و می‌تواند در دو مسیر متضاد و متناقض حرکت کند (رعد، آیه 11؛ انسان، آیه 3؛ بلد، آیه 10؛ شمس، آیات 7 تا 10) پس می‌تواند موجودی متکبر، فخور، عنود، بخیل، خسیس، ظالم،‌مسرف، عجول و مانند آن شود یا می‌تواند موجودی متواضع، عاقل، مهربان، بخشنده،‌عادل، معتدل و صابر و مانند آنها باشد. انسان چنان از قابلیت انعطافی برخوردار است که می‌تواند به تعبیر آیات و روایات گام به گام در مسیر ترسیمی شیطان رود و جنود جهل و شیطانی را در خود تقویت کند، یا گام به گام رنگ الهی به خود گیرد و جنود عقل و رحمانی را در خود تجلی بخشد و خدایی شود (بقره، آیه 138؛ آل عمران، آیه 79).
پیامبران الهی هر چند که به کمالات اخلاقی هدایت می‌کردند، ولی به سبب ظرفیت ابتدایی بشر، محور دعوت آنان عدالت و در نهایت احسان بود. البته آنان مکارم اخلاقی را نیز بیان می‌کردند که به همان دلایل مخالفت با اصول ابتدایی اخلاقی از سوی اکثریت مردم، آنان کمتر به این مکارم اخلاقی دعوت می‌کردند که مرتبه نهایی و عالی اخلاق است.
پیامبر(ص) بیان می‌کند که هدف از بعثت ایشان از سوی خداوند، اتمام مکارم اخلاقی است. براساس آموزه‌های قرآنی و روایی، حوزه‌های اخلاق پسندیده و نیک که در برابر اخلاق ناپسند و زشت قرار می‌گیرد، دارای تعدد است که می‌توان دست کم سه نوع اصلی را معرفی کرد.
1. اخلاق عدالتی: اخلاق عدالتی کف اخلاق انسانی است. عدالت چنانکه امیرمؤمنان علی(ع) فرموده، به معنای قراردادن هر چیزی در جای مناسب خود و اعطای حق هر صاحب حقی است. عقل انسانی که مانند یک چراغ عمل می‌کند در یک جهت همانند پیامبران نیز عمل می‌کند. عقل انسانی وقتی تصاویر هستی را می‌گیرد، چاه و راه و حق و باطل را نشان می‌دهد؛ و به طور طبیعی عقل به مدد وحی و الهام الهی، یک باید و نباید عقلی را توصیه می‌کند که نوعی ارشاد عقلانی به خوب و بد است؛ یعنی عقل به کمک فطرت، نوعی ارزش‌گذاری مبتنی بر حقیقت دارد. از همین رو عقل و فطرت در قالب حسن و قبح، احکامی را چون حسن عدل و قبح ظلم، حسن وفا، قبح بی‌وفایی، حسن صداقت و قبح دروغ و مانند آنها بیان می‌کنند.

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:35:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  فرق بين محاسن اخلاق و مكارم اخلاق چيست؟ ...

در يك تقسيم بندي كلي مي توان دستورات اخلاقي را به دو گروه محاسن و مكارم اخلاق تقسيم كرد:
آن دسته از دستورات اخلاقي كه مربوط به روابط اجتماعي و جلب منافع مادي و چگونگي معاشرت با ديگران است و موجب بهبود زندگي دنيوي مي شود، در گروه محاسن اخلاق قرار مي گيرد.
اخلاقياتي كه معيار انسانيت است و از بزرگواري و طبع بالا و تعالي روحي و معنوي انسان حكايت مي كند، در زمره مكارم اخلاق قرار مي گيرد. به عبارت ديگر، از تقابل بين حسن خلق با سوء خلق و محاسن اخلاق با مكارم اخلاق در روايات چنين برمي آيد كه در مواردي كه اولياي الهي خواسته اند پيرامون اخلاق خوب به معناي جامع و كامل آن سخن بگويند و اهميت و ارزش آن را در مجموع بيان نمايند، از كلمه «حسن خلق» استفاده كرده اند و آن را با «سوء خلق» مي سنجيدند و بدينوسيله، ما را بر ملكات حميده و سجاياي اخلاقي پسنديده تشويق و ترغيب مي كنند و از صفات ناپسند بازمي دارند و به موازات ذكر فوايد مادي و معنوي حسن خلق، از زيان هاي دنيوي و اخروي سوء خلق نيز سخن به ميان مي آورند.
براي مثال، پيامبراكرم(صلي الله عليه وآله)در اين كلام گهربار خود مي فرمايند: « من سعادهٔ الرجل حسن الخلق و من شقاوته سوء الخلق.»1
اما در مواردي كه اولياي دين خواسته اند از تعالي معنوي و كمال روحاني سخن بگويند و افراد جامعه را به ارزش هاي عالي انساني متوجه كنند، از مكارم اخلاق نام برده اند و آن را در كنار محاسن اخلاق آورده اند و گام نهايي هدف انبيا و اولياي الهي شمرده اند.
اولياي دين به پيروان خود مي فهماندند كه هدف عالي رهبران اديان الهي، از جمله اسلام، تنها اين نيست كه مردم را با اخلاق خوب اجتماعي آشنا سازند و تربيت كنند، بلكه علاوه بر آن مي خواهند آنان را با سجاياي عالي انساني پرورش دهند و از مزاياي كرامت و انسانيت برخوردارشان نمايند. به همين دليل رسول اكرم(صلي الله عليه وآله) مي فرمايند: «بعثت لاتمّم مكارم اخلاق»;2 يعني به منظور رسيدن به مكارم اخلاق، به پيامبري مبعوث شدم. چگونگي رسيدن به اين مقام رفيع و بلند را مي توان در كلام اميرالمؤمنين(عليه السلام) جستوجو كرد، آن جا كه مي فرمايند: «ذلّلوا اخلاقكم بالمحاسن و قودوها الي المكارم»;3يعني اخلاق خود را در آغاز با صفات حميده و محاسن اخلاق رام كنيد و سپس آن را به سوي مكارم اخلاق و سجاياي عالي و ملكات نفساني انساني سوق دهيد.
بنابراين، گام اول در اخلاق رعايت محاسن اخلاقي است. براي دست يابي به گام دوم، يعني مكارم اخلاق، بايد گام اول را با موفقيت سپري كرد.
محاسن اخلاق مايه بهزيستي و موجب تحكيم روابط اجتماعي است. محاسن اخلاق مردم را به ادب و احترام متقابل وامي دارد و در جامعه مهر و محبت ايجاد مي كند. دست يابي به محاسن اخلاق كم و بيش براي همه افراد ميسّر است و همه مي توانند با تمرين و مراقبت هاي لازم، دير يا زود خويشتن را به اخلاق خوب اجتماعي متخلّق سازند، با مردم به گرمي برخورد كنند، وظايف خويش را به شايستگي انجام دهند و از نتايج مفيد و ثمربخش آن بهره مند گردند.
مكارم اخلاق آن دسته از صفاتي است كه در مرتبه بالاتري قرار دارد و به انسان تعالي معنوي عطا مي كند و تمايلات عالي انسان را از قوه به فعليت درمي آورد. تنها كساني مي توانند به كرايم اخلاق متخلّق شوند كه از محاسن اخلاقي عبور، و بر هواي نفس خود غلبه كرده، به خواهش هاي غيرانساني خويش پشت پا زده و خويشتن را از اسارت آزاد نموده باشند. پس، محاسن اخلاق براي تأمين حيات بشري و زندگي مادي است و مكارم اخلاق براي احياي جنبه انساني و تكميل جهات معنوي.
«برخي در تعريف محاسن اخلاق گفته اند: آن قسم خلق و خويي كه در شرع مقدس، ممدوح شناخته شده و با غرايز حيواني و تمايلات نفساني هماهنگ است، يا لااقل با آنها تضادي ندارد، حسن خلق است و در تعريف مكارم الاخلاق گفته شده: آن قسم خلقيات عالي و رفيعي كه اگر كسي بخواهد انجام دهد يا بايد با هواي نفس خود و كشتن غرايز خويش بجنگد و در جهت مخالف آنها قدم بردارد يا لااقل بايد نداري آنها را ناديده انگارد.
محاسن اخلاق با تمايلات نفساني هم آهنگ است، امّا مكارم اخلاق در نقطه‌ مقابل غرايز است. انساني كه تعالي يافته و متصف به مكارم اخلاق شده است، در معرض اين است كه فخر فروشي كند و با اين فخر فروشي از جهت الهي خارج گردد. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ از خداوند كرامت‌هاي اخلاقي و اخلاق بزرگوارانه را درخواست مي‌كند و از خداوند مي‌خواهد كه دچار آفت فخرفروشي نگردد. چون مرز بين اين دو دقيق است، تنها با توفيق و دستگيري خداوند است كه انسان مي‌تواند مرزها را بشناسد و از حد خويش خارج نشود. 1ـ مستدرك الوسايل، ج ۲، ص ۸۳.
2و3ـ فيض كاشاني، محجهٔ البيضاء، ج ۴، ص ۱۲۱/ ص ۱۲۲.

پرسمان دانشجوان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:33:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اگر منظور از نماز راز و نیاز با خداست، چرا به فارسی نخوانیم؟! ...

قبل از هر پاسخی دقت شود که ریشه‌ی این شبهه و تبلیغ اقامه‌ی نماز به زبان فارسی یا هر کسی به زبان خودش (انگلیسی، چینی و …) به دهه‌ی آخر دوره‌ی پهلوی بر می‌گردد. پس از انقلاب دیگر چنین سؤال یا شبهه‌ای طرح نگردید تا آن که در دوره‌ی آقای خاتمی و تک‌تازی «دگر اندیشان – قرائت جدیدی‌ها و به اصطلاح روشنفکران» دوباره به الفاظ و انشاءهای متفاوت طرح گردید.
مقصود اصلی از نماز «عبادت و بندگی» خداوند متعال است، اگر چه در این عبادت، راز و نیاز بنده با خالق و رب خود نیز صورت می‌پذیرد. و بندگی بدان شکلی است که معبود دستور می‌دهد و نه به آن شکلی که عبد می‌پسندد! که چنین عبادتی، عبادت خود است نه پروردگار.
شیطان نیز به خاطر همین نافرمانی و اختراع و اجتهاد در چگونگی عبادت از مقام قرب الهی رانده و اهل عذاب و جهنم شد. او که منکر وجود خداوند نگردیده بود، بلکه به خدا گفت: تو این عبادت سجده به آدم را از من بردار و من به گونه‌ای دیگر تو را عبادتی می‌کنم که هیچ بنده‌ای نکرده باشد! اما خداوند نپذیرفت. چرا که آن دیگر عبادت خودش بود و نه عبادت خداوند. عبادت یعنی اطاعت امر و نه فقط راز و نیاز.
البته دقت به این نکته ضروری است که وقتی باور و قبول کردیم که خداوند متعال علیم و حکیم است و نیازی هم به عبادت ما ندارد، بلکه بایدها، نبایدها و عبادات را به برای هدایت و رشد بندگان وضع کرده است، مشخص می‌شود که لابد حکمت‌ها و آثار متعددی در قانون وضع شده وجود دارد که تغییر آن، نه تنها آن آثار را از بین می‌برد، بلکه اساساً خروج از بندگی و اطاعت است.
به عنوان مثال یکی دیگر از حکمت‌های اقامه‌ی نماز به زبان عربی این است که بنده، به کمال بندگی آراسته ‌شود و کمال بندگی را معبودی که خالق، علیم و حکیم است می‌تواند تبیین کند و نه خود عبدی که محدود و جاهل است.
از حکمت‌های دیگر آن است که عبد در نماز هم چون یک نبی، کلام خدا را که افضل کلام است تکلم می‌کند و نه کلام خودش را و به نور کلام وحی منور می‌شود. خداوند متعال در باره‌ی همه سخنان پیامبر اکرم (ص) که انسان کامل و عبد خلص است می‌فرماید:
وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى - إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى‏ - عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى (النجم، 5،4،3)

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راز عبادت طولانی بندگان خالص خدا چیست؟ ...

هر عبادتي به نحو شايسته و توأم با صدق و اخلاص انجام پذيرد، قلب آدمي را آنچنان صفا و روشني مي‌بخشد كه بيشتر موجب پذيرش انوار عالم غيب مي‌شود و بر معرفت و يقين او بيشتر افزوده مي‌گردد و همين معرفت و يقين او را به سوي عبادتهاي بيشتر و بيشتر مي‌كشاند.
در بينش اسلامي، علم و عبادت، دو ركن و گوهر گران‌بهایي هستند كه به خاطر آن، خداوند متعال، كتب آسماني را فرستاده و انبياء رامبعوث كرده است. بلكه مي‌توان گفت به خاطر علم و عبادت است كه زمين و آسمان و هر چه در آنهاست خلق شده و در شرف و عظمت علم، همين سخن خداي عزوجل بس كه فرموده است: «خداوند كسي است كه هفت آسمان و زمين را خلق كرده است و در آنها امر خود را فرو فرستاده تا بدانيد كه خدا بر هر چيز قادر است و علم او بر همه چيز احاطه دارد» (سوره طلاق/ آيه12) و در اهميت عبادت نيز همين آيه بس كه فرمود: «جن و بشر را نيافريديم مگر براي ان كه عبادت كنند.» (سوره ذاريات/آيه56) بنابراين حق اين است كه آدمي جز با اين دو نينديشد و جز براي آنها خود را به سختي و زحمت نياندازد و واقع مطلب اينست كه هر چه جز علم و عبادت باشد باطل است و خيري در آن نيست و سودي به حال بشر ندارد. معلوم است كه عبادت بايد توأم با علم باشد وگرنه منزلت آن پائين مي‌آيد و مطابق آنچه در بالا گفتيم، نمي‌باشد.

از پيامبر اكرم(ص) در شرف و فضيلت علم، سخناني ثبت شده است كه ما به برخي از آنها اشاره مي‌كنيم. نبي اكرم(ص) فرموده است:«برتري و فضيلت عالم بر عابد همچون برتري و فضيلت من است نسبت به كمترين و كوچكترين فرد شما» و نيز فرموده است:«يك نگاه كوتاه به چهرۀ عالم براي من، دوست داشتني‌تر است از عبادت يك سال» علامه مجلسي در كتاب «بحار‌ الانوار» در فصل علم باب چهارم از علي عليه‌السلام نقل مي‌كند كه فرمود: «نظري به سوي عالم، نزد خداي متعال بهتر است از يكسال اعتكاف در خانۀ كعبه».

شرافت و عزت مقام علم و عالم تا بدان پايه است كه در بهشت خدا نيز عالمان مقامي برتر و بالاتر از ديگران دارند. رسول اكرم(ص) خطاب به ياران خويش فرمود: «مي‌خواهيد به شما بگويم كه شريف‌ترين اهل بهشت چه كساني هستند؟» گفتند بله يا رسول الله(ص)، فرمود: «آنها علماء امت من هستند» و از امام باقر(ع) نيز روايت شده كه فرمود: «عالمي كه مردم از علم او بهره‌مند شوند افضل از هفتاد هزار عابد است» اما پيداست آن علمي كه مردم از آن بهره برند بايد توأم با عبادت باشد و علمي كه منتهي به عبادت و پرستش خدا نشود، بيهوده است. بنابر اين، علم به منزلۀ درخت مي‌باشد و عبادت همچون ميوه‌اي از ميوه‌هاي آن. كمال درخت، به ميوه دادن و به ثمر نشستن است و از اينجاست كه انسان بايد از هر دوي اين امور، بهره و نصيب داشته باشد.

نكته‌اي كه در اينجا قابل ذكر است، اين است كه مقصود از علم، علم دين است. يعني شناخت حقيقي ذات و صفات و افعال خداوندي و ملائكه و كتب و انبياء او و علم به آخرت و روز جزا. قرآن كريم مي‌فرمايد: «پيامبر به آنچه از سوي پروردگارش به وي وحي شد، ايمان آورد و مؤمنين همگي ايمان آورند به خدا و فرشتگان او و به كتبي كه نازل كرد و به رسولانش» (بقره/آيه 285) و باز در جاي ديگر مي‌فرمايد: «اي كساني كه- (به زبان)- ايمان آورده‌ايد ـ (از روي حقيقت و دل هم)- ايمان بياوريد به خدا و رسول او و كتابي كه به رسول خود فرستاد (قرآن) ـ و كتابي كه پيش از اين فرستاده شد ـ (تورات و انجيل و…) ـ و هر كه به خداو فرشتگان و كتابهاي آسماني و رسولان و روز قيامت كافر شود، سخت به گمراهي فرو مانده و از راه نجات و سعادت، دور افتاده است»(نساء/آيه136)

بازگشت ايمان نيز به علم است زيرا ايمان عبارت است از تصديق كردن چيزي، آنچنان كه حقيقت آن چيز است و اين امر مستلزم آن است كه آدمي به اندازۀ وسع و طاقت انساني‌اش، اشياء را چنان كه هست دريابد و اين همان معني علم است، در مقابل ايمان، كفر قرار دارد كه يعني پوشيدن و پنهان كردن است و بازگشت كفر به جهل است. بنابر اين، ايمان در قرآن مجيد مبتني است بر تصديق اين پنج چيز يعني خدا و رسول و فرشتگان و كتب آسماني و روز جزا، حتي اگر شده به صورت كلي و اجمالي شناخت اين پنج چيز، اضطراري و الزامي است. و سخن پيامبر اكرم كه فرمود: «طلب العلم فريضة علي كل مسلم و مسلمة» اشاره به وجوب و ضرورت اين علم است. لكن اين ضرورت و وجوب، مشروط به قدرت توانايي انسان است و خداوند سبحان، خود فرموده است: «خداوند هيچ كس را جز به اندازۀ وسع و طاقتش تكليف نمي‌كند.» (بقره/286) لذا از اينجاست كه علم و ايمان افراد نسبت به هم متفاوت است و شدت و ضعف آن فرق مي‌كند و به همين دليل، علماي اسلامي بر اين عقيده‌اند كه علم و ايمان زيادت و نقصان دارد و ايمان و علم بعضي، بالاتر و بيشتر از بعض ديگر است. امام صادق(ع) فرموده است:«ايمان داراي حالات و درجات و طبقات و منزلي است. نوعي از آن، ايمان تام وتمام است و نوعي ديگر، ايمان ناقص كه نقصان آن، آشكار است و نوعي ديگر، درجات ميان اين دو است.»

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مقصود از عبادت کردن خدا چیست؟ آیا عبادت کردن فقط از طریق خواندن نماز است؟ ...

‏عبادت معنای وسیعی دارد که هم شامل بعضی امور واجب و تکالیف الهی می شودو هم بعضی اموری را که مستحب است، در بر می گیرد.
عبادت در لغت به معنای انجام فرائض (واجبات) دینی به قصد قرب الهی و انجام دستور او و پرستش و بندگی است.(1)
بنای اصلی عبادت، اعتراف به بندگی خدا است، در این صورت گسترة عبادت علاوه بر واجبات و مستحبات، امور مباح را نیز در بر می گیرد و آن را به مستحب تبدیل می کند. تشنه، اگر هنگان نوشیدن آب شکر خدا را به جا آورد، این کار او عبادت محسوب می شود، پس عبادت تنها در خواندن نماز و گرفتن روزه نیست! اعتراف به بندگی خدا و هر کار مثبتی را به یاد او انجام دادن عبادت است. در عین حال شاخص اصلی و مصداق برتر عبادت، در انجام واجبات خلاصه می شود. آنچه از طرف خداوند و پیامبرش در مورد رعایت حقوق انسان ها و چگونگی ارتباط با مردم بیان شده نیز عبادت محسوب می شود. رعایت حق الله، حق النّاس و حق النفس عبادت است. کسب روزی حلال که انجام وظیفه در مقابل خود و خانواده است، عبادت محسوب می شود.
امام سجاد(ع) فرمود: « هر کس به واجبات خدا عمل کند، از عابدترین مردم است».(2)
خوب است در پایان به بعضی دیگر از مصادیق عبادت که از مستحبات است اشاره کنیم.
رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: «نگاه به عالِم، نگاه به امام عادل، نگاه به پدر و مادر از روی مهربانی و رحمت، نگاه به برادر دینی که در راه خدا دوستش بداری، عبادت است».(3)
نگاه به صورت دانشمند و یا مهربانانه به چهره پدر و مادر نگاه کردن مثل انجام تکلیف با سختی و مشقت همراه نیست و هزینه نخواهد داشت اما چنین نگاهی را عبادت شمرده اند، زیرا انسان هر کار یا هر عملی را هر چند بدون صرف وقت و بدون مشقت اما با اخلاص و برای خدا انجام دهد، عبادت محسوب می شود.
—————————————————————————————————————–
پی نوشت ها:
1. فرهنگ لاروس، ص 1417.
2. اصول کافی، ج 3، ص 136.
3. بحارالانوار، ج 71، ص 73.

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:17:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دعا برای رسیدن به هر مقصود ...

از حضرت علی (ع) منقول است که فرمود: هر کس که صد آیه از هر جای قرآن بخواند، بعد هفت مرتبه «یا الله» بگوید، اگر بر صخره هم دعا کند، خداوند متعال آن را می شکافد .

تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دعا براي اجابت خواسته‌ها و رسيدن به مقصود ...

بسم الله الرحمن الرحیم
دعا براي اجابت خواسته‌ها و رسيدن به مقصود
از ثابت بن دينار( ابوحمزه ثمالي) نقل شده که مي‌گويد: به حضرت زين العابدين عليه السلام عرض کردم: دعايي به من بياموز! فرمود: اي ثابت! بگو:
اَللّهُمَّ اِنّي اَسْألُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ الْمَنّانُ بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الاَرْضِ ذُوالْجَلالِ وَ الاِکْرامِ اَنَّ تَفْعَلَ بِي کَذا وَ کَذا (به جای کذا و کذا حاجت خود را بخواه.)
سپس فرمود: رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند: اين دعايي است که هر کس خدا را با آن بخواند اجابت شود و چون با آن از خدا مسئلت نمايد به او عطا خواهد شد. بهار جان‌ها/ آیت الله کریمی جهرمی
دعایی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جهت اصلاح امور
از جمله دعاهاي آن حضرت اين است:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ يا حَيُّ يا قَيُّومُ بِرَحْمَتِکَ اَسْتَغِيثُ فَاَغِثْنِي وَ لا تَکِلْنِي اِلي نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنِ وَاَصْلِحْ لِي شَأنِي کُلَّه
دعاي امام حسين سلام الله علیه برای حوائج
دعايي که امام حسين عليه السلام روز عاشورا به فرزند خود آموختند:
از حضرت زين العابدين عليه السلام روايت شده که مي‌فرمايند: پدرم در آن روز که به شهادت رسيد (روز عاشورا) مرا به سينة خويش چسبانيد: در حالي که از زخم‌هايشان خون، فوران مي‌کرد و فرمود: اي فرزند! از من دعايي را که فاطمه عليها السلام آن را به من آموخت فراگير و او از رسول الله صلي الله عليه و آله و آن حضرت نيز از جبرييل تعليم يافته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخي که بر او وارد مي‌شود و پيش‌آمدهاي عظيمي که رخ مي‌دهد بخواند.
فرمود: بخوان:
بِحَقِّ يس وَ الْقُرآنِ الْکَرِيمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِيمِ يا مَنْ يَقْدِرُ عَلَي حَوائِجِ السّائِلِينَ يا مَنْ يَعْلَمُ ما فِي الضَّمِيرَ يا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِينَ يا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِينَ يا راحِمَ الشَّيْخِ الْکَبيرِ يا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ، يا مَنْ لا يَحْتاجُ اِلَي التَّفْسِيرِ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي کَذا وَ کَذا. بهار جان‌ها/ آیت الله کریمی جهرمی
یک توصیه‌ی ویژه از حضرت امام جواد علیه‌السلام
شيخ صدوق نقل کرده که اسماعيل بن سهل گفته است، من در نامه‌اي به حضرت ابوجعفر دوم (امام جواد) عليه السلام نوشتم: «ذکري را به من بياموزکه چون بگويم، در دنيا و آخرت با شما باشم!»
حضرت در جواب من به خط خود، که آن را مي‌شناختم نوشتند:
اَکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ اِنّا اَنْزَلْناهُ وَ رَطِّبْ شَفَتَيْکَ بِالاِسْتِغْفارِ
هر چه بيشتر سوره انا انزلناه را بخوان و لب‌هاي خود را به استغفار مرطوب گردان.

تبیان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:07:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  زبان عبادت ...

زبان عبادت

در مورد عبادات لازم است توجه داشته باشيد كه يكي از عبادتي كه بايد به زبان عربي باشد نماز است ،وديگري(( لبيك درحج…)) و الا هيچ تكليف واجب ديگري غير از اين دو نداريم كه نيازمند قرائت عربي باشد ، قرائت قرآن هم امري مستحب است كه فارسي خواندن آن هم ارزشمند و مطلوب است .
اما خواندن نماز به صورت عربی و با همان الفاظ و کلماتی که پیامبر و دیگر مسلمانان صدر اسلام می‌خواندند، دلائل مختلفی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
اول: تعبدی و توقیفی بودن خواندن نماز به لفظ عربی، به این معنا که شریعت اسلام دستور به عربی خواندن نماز داده و با توجه به این که روح عبادت بر تسلیم و تعبد است ، انسانی که می‌خواهد عبادت خدا کند، کاری را انجام می‌دهد که خداوند خواسته است . طبق آیات و روایات و سیره پیامبر این واجب و تکلیف دینی به این شکل واجب شده است، اگر چه انسان می‌تواند در غیر نماز با هر زبانی با خداوند سخن گوید.
دوم: این امر به جهت ایجاد زبانی مشترک میان همه پیروان اسلام و در واقع فراهم سازی وحدت و پیوند بین المللی دینی است.
سوم: قرائت و اذکاری که در نماز است ، به صورت دقیق در هیچ زبانی ترجمه ندارد. یعنی نمی‌توان همان مفاهیمی که در اذکار نماز است ، به صورت دقیق ترجمه کرد و آن را بیان نمود. چه بسا برخی از کلمات یا جملات معانی بسیاری در خود جای داده که با یک یا چند جمله نتوان همه آن‌ها را بیان نمود.(1)
به عنوان مثال از سوره حمد نام می‏بریم که هیچ ترجمه‏ای که بتواند تمام مفاهیم آن را به زبان دیگر بیان کند، نیست. حتی تنها کلمه الله، هیچ معادلی در زبان دیگر ندارد (اگر چه در قالب جمله ای بتوان آن را ترجمه کرد) ؛ کلمه خدا در زبان فارسی نیز معادل معنای الله نیست.
از طرف دیگر ضمن تجربه زندگی انسان‌ها نشان داده است آن جا که دست‌های انسانی در کارهای مختلف دخالت کرده است، آن را به صورت‌های مختلف در آورده که گاهی با اصل و حقیقت خود فاصله بسیار دارد. در مورد احکام و تکالیف دینی نیز ما این مسئله را در ادیان دیگر مشاهده می‌کنیم که دست بردن انسان‌ها در احکام و دستورهای دینی آن ها را به چه وضعی در آورده و گاهی آن را به صورت کلی پاک کرده و از بین برده است.

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 02:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عبادت در فرهنگ اسلامی ...

 عبادت در قرآن قال الله تبارك و تعالی : «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»[1]

« من جن و انس را نیافریدم جز برای اینكه عبادتم كنند (و از این طریق تكامل یابند و به من نزدیك شوند».
عبادت راز آفرینش
از مهمترین سؤالاتی كه هر كس از خود می‌كند این است كه «ما برای چه آفریده شده‌ایم؟» و «هدف آفرینش انسان‌ها و آمدن به این جهان چیست؟»
آیات فوق به این سئوال مهم و همگانی با تعبیرات فشرده و پرمحتوایی پاسخ می‌گوید و می‌فرماید: «من جن و انس را نیافریدم جز برای اینكه عبادتم كنند.»
«و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»
آیات مورد بحث تنها روی مساله‌ی عبودیت و بندگی تكیه می‌كند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهایی آفرینش جن و انس معرفی می‌نماید.
هدف اصلی همان «عبودیت» است كه در آیات مورد بحث به آن اشاره شده، و مساله‌ی «علم و دانش» و «امتحان و آزمایش» اهدافی هستند كه در مسیر عبودیت قرار می‌گیرند، و «رحمت واسعه‌ی خداوند» نتیجه‌ی این عبودیت است.
به این ترتیب روشن می‌شود كه ما همه برای عبادت پروردگار آفریده شده‌ایم، اما مهم این است كه بدانیم حقیقت «عبادت» چیست؟
آیا تنها انجام مراسمی مانند ركوع و سجود و قیام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ یا حقیقتی است ماورای اینها؟ هر چند عبادات رسمی نیز همگی واجد اهمیتند.
معنی عبد در لغت
برای یافتن پاسخ این سئوال باید روی واژه‌ی «عبد» و «عبودیت» تكیه كرد و به تحلیل آنها پرداخت.
«عبد» از نظر لغت عرب به انسانی می‌گویند كه سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده‌اش تابع اراده‌ی او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالك چیزی نیست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمی‌دهد. و به تعبیر دیگر «عبودیت» ـ اظهار آخرین درجه‌ی خضوع در برابر معبود است،‌و به همین دلیل تنها كسی می‌تواند معبود باشد كه نهایت انعام و اكرام را كرده است و او كسی جز خدا نیست. بنابراین عبودیت نهایت اوج و تكامل یك انسان و قرب او به خدا است. عبودیت نهایت تسلیم در برابر ذات پاك او است.
عبودیت اطاعت بی‌قید و شرط و فرمانبرداری در تمام زمینه‌هاست و بالأخره عبودیت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعی یعنی كمال مطلق نیندیشد جز در راه او گام برندارد، و هر چه غیر او است فراموش كند حتی خویشتن را !
«یا ایّها الّذین امنوا اركعوا و اسجدوا و اعبدوا ربّكم و افعلوا الخیر لعلّكم تفلحون»[2]
«ای كسانی كه ایمان آورده‌اید ركوع كنید و سجود بجا آورید و پروردگارتان را عبادت كنید و كار نیك انجام دهید تا رستگار شوید.»

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[چهارشنبه 1395-04-09] [ 06:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

   عبادت در روایات 2 ...

 عبادت در روایات

۱۳ـ قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : فی التّوراه مکتوب: یا بن آدم! تفرّغ لعبادتی أملأ قلبک خوفاً، و ان لا تفرّغ لعبادتی أملأ قلبک شغلا بالدّنیا ثمّ لا أَسُدُّ فاقتک. و أکلک الی طلبها[۱۳].
امام صادق ـ علیه السّلام ـ : در تورات نوشته شده است: ای آدم! خود را برای عبادت من فارغ گردان تا دلت را از ترس (از خودم) پر کنم; اگر خود را برای عبادت من فارغ نسازی، دلت را از اشتغال به دنیا انباشته می‌کنم و آن گاه درِ نیاز را به رویت نبندم و تو را به آنچه در طلب آن هستی وا گذارم.
۱۴ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : فی التّوراه مکتوب: یا بن آدم! تفرّغ لعبادتی أملأ قلبک غِنیً، و لا أکلک الی طلبک. و عَلَیَّ أن أَسُدَّ فاقتک و أملأ قلبک خوفا منّی. و ان لا تفرّغ لعبادتی أملأ قلبک شغلا بالدّنیا ثُمَّ لا أسد فاقتک، و أکِلکَ الی طلبک[۱۴].
در تورات نوشته شده است: ای پسر آدم! خودت را وقف عبادت من کن تا دلت را از بی نیازی آکنده سازم و تو را به خواسته ات وا نگذارم; و بر من است که درِ نیازمندی را به روی تو ببندم و دلت را از ترس پر کنم. اگر خود را وقف عبادت من نسازی، دلت را از گرفتاری به دنیا پر کنم، سپس در نیاز را به رویت نبندم و تو را به خواسته ات وا گذارم.
۱۵ـ قال رسول اللّه ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : تفرّغوا لطاعه اللّه و عبادته قبل أن ینزل بکم من البلاء ما یشغلکم عن العباده[۱۵].
پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : خود را برای طاعت خدا و عبادت او فارغ سازید، پیش از آن که گرفتاری و بلایی به شما رسد که از عبادت بازتان دارد.
تفسیر عبادت
۱۶ـ قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ ـ لمّا سئل عن العباده ـ حسن النّیه بالطاعه من الوجوه الّتی یطاع اللّه منها[۱۶].
امام صادق ـ علیه السّلام ـ در پاسخ به این پرسش که عبادت چیست، فرمود: داشتن حسن نیّت در طاعت از چهره‌هایی که از طریق آنها خداوند اطاعت می‌شود (مقصود امام معصوم است).

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عبادت در روایات ...

عبادت
۱ـ قال الامام الصادق ـ علیه السّلام ـ : قال اللّه تبارک و تعالی: یا عبادی الصدّیقین، تنعّموا بعبادتی فی الدّنیا، فانّکم تتنعّمون بها فی الآخره[۱].
امام صادق ـ علیه السّلام ـ : خدای تبارک و تعالی فرموده است: ای بندگان راستین من! در دنیا به عبادت من متنعّم شوید; زیرا که در آخرت به وسیله آن متنّعم می‌گردید.
۲ـ قال رسول اللّه ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : أفضل النّاس من عشق العباده فعانقها، و أحبّها بقلبه، و با شرها بجسده، و تفرّغ لها، فهو لایبالی علی ما أصبح من الدّنیا علی عسر أم علی یسر[۲].
پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود; پس، دست در گردن آن آویزد و از صمیم دل دوستش بدارد و با پیکر خود با آن در آمیزد و خویشتن را وقف آن گرداند; و او را باکی نباشد که دنیایش به سختی گذرد یا به آسانی.
۳ـ قال رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ : کفی بالعباده شغلا[۳].
بهترین کار و سر گرمی عبادت است.
۴ـ قال الامام علیـ علیه السّلام ـ : فاتّقوا اللّه الّذی نفعکم بموعظته، و وعظکم برسالته، و امتنّ علیکم بنعمته، فعبّدوا أنفسکم لعبادته، و اخرجوا الیه من حقّ طاعته[۴]
امام علی ـ علیه السّلام ـ : پس بترسید از خدایی که با پند خویش به شما سود رسانده و با رسالتش (که از طریق پیامبران به شما ابلاغ کرده) شما را اندرز داده و با نعمت هایش بر شما منت نهاده است. بنابراین، جان‌های خود را برای عبادت او رام سازید و حقّ طاعتش را به جای آورید.
۵ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : العباده فوز[۵].
عبادت، رستگاری است.
۶ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : فضیله السّاده حسن العباده[۶].
برتری بزرگان (به) نیکویی عبادت است.
۷ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : اذا أحبّ اللّه عبداً ألهمه حسن العباده[۷].
هرگاه خداوند بنده‌ای را دوست بدارد، نیکویی عبادت را در دل او می‌افکند.
۸ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : دوام العباده برهان الظّفر بالسّعاده[۸].
استمرار عبادت، دلیل دستیابی به سعادت است.
۹ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : فی الانفراد لعباده اللّه کنوز الأرباح[۹].
در خلوتِ عبادت خدا، گنج‌های سود است.
۱۰ـ عنه ـ علیه السّلام ـ : ما تقرّب متقرّب بمثل عباده اللّه[۱۰].
هیچ تقرّب جوینده ای، به چیزی چون عبادت خدا، به او نزدیک نشد.

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:16:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  اصرار بر دعا خوب است يا نه ؟ ...

چرا در روايت داريم که اصرار بر دعا موجب برآمدن حاجات است و در تعاليم ديگر داريم بعضي دعاها به صلاح نيست ؟ حال ما از کجا بدانيم که کدام دعا به صلاح است و کدام نيست و علت اين تأخير در استجابت چيست ؟ بالاخره در دعا اصرار بکنيم يا نکنيم ؟

گاهي اوقات خواستي از خداوند متعال داريم و هر چه نذر و نياز و گريه و زاري به درگاه خداي بي نياز مي کنيم برآورده نمي شود .
اين جاست که هزار و يک پرسش در ذهن ما بوجود مي آيد که مگر خداوند متعال نفرمود:"بخوانيد مرا تا اجابت کنم شما را ” پس چرا جوابم را نمي دهد .
چرا در روايت داريم که اصرار بر دعا موجب برآمدن حاجات است و در تعاليم ديگر داريم بعضي دعاها به صلاح نيست ؟ حال ما از کجا بدانيم که کدام دعا به صلاح است و کدام نيست و علت اين تأخير در استجابت چيست ؟ بالاخره در دعا اصرار بکنيم يا نکنيم ؟
امام باقر عليه‏السلام مي فرمايد : واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ
بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد ، مگر آن که حاجتش را بر آورد . (الکافي : 2 / 475 / 3 منتخب ميزان الحکمة : 200)
در بيان برخي علما نيز آمده که خيلي اصرار بر دعا نکنيد شايد به مصلحت شما نباشد ، چرا که شايد در آينده و يا در قيامت و پس از مرگ متوجه شويم که استجابت آن دعا به خير ما نبوده و خدا را شکر کنيم که آن دعا را مستجاب نکرده است.
هر دو درست مي گويند ولي شبهه تعارض بين اين دو مطلب ، ناشي از مسامحه در استفاده لفظ دعا در گفته علما است.در صورتيکه منظور علما بر عدم اصرار بر دعا ، در واقع عدم اصرار بر استجابت دعا است.پس در واقع انسان بايد بر دعا اصرار کند ولي بر استجابت ظاهري اصرار نکند.
مثلا يک کسي که صاحب فرزند نمي شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند. و از اينکه به ظاهر اين دعا بر آورده نمي شود بي تابي نکند و نا اميد از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد .
خود دعا کردن از جهات مختلف ممدوح است. از قبيل ارتباط با خدا و پيوند دائمي با خدا و اينکه انسان خود را محتاج به خدا ببيند. .و اينکه خود دعا کردن في نفسه مطلوب است و خود همين دعا کردن نوعي استجابت است. تا خدا نخواهد کسي توفيق دعا کردن و ارتباط با خدا را پيدا نمي کند. و از آنجايي که خداوند فرموده و وعده داده که : ادعوني استجب لکم- هر دعايي به تحقيق مستجاب مي شود ولي نه به آنصورت ظاهري که ما هميشه بفهميم. خداوند همه دعا ها را مستجاب مي کند ولي گاهي مطابق ظاهر آن و گاهي که به صلاح نيست مطابق صلاح فرد و حتي بيشتر از خواسته فرد به او مي دهد، لکن انسان به آن توجه ندارد. البته گاهي هم عدم استجابت ناشي از مانعي مثل گناه است که با توبه انسان ، دعاهاي او نيز شنيده و مستجاب مي شود.
پس شايسته است تمام نياز هايمان را در دعا هايمان مد نظر بياوريم بر آنها اصرار کنيم ولي در عين حال عرضه داريم که خدايا اگر به صلاحمان نيست آنگونه که خود مي داني و به خيرمان است پيش بياور. و براي خداوند متعال تعيين تکليف نکنيم که حتما بايد چنين کني و چنان کني و اين دور از ادب و خضوع است .

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عبادت در قرآن ...

عبادت راز آفرينش قال الله تبارك و تعالي : «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»[1] « من جن و انس را نيافريدم جز براي اينكه عبادتم كنند (و از اين طريق تكامل يابند و به من نزديك شوند». از مهمترين سؤالاتي كه هر كس از خود مي‌كند اين است كه «ما براي چه آفريده شده‌ايم؟» و «هدف آفرينش انسان‌ها و آمدن به اين جهان چيست؟» آيات فوق به اين سئوال مهم و همگاني با تعبيرات فشرده و پرمحتوايي پاسخ مي‌گويد و مي‌فرمايد: «من جن و انس را نيافريدم جز براي اينكه عبادتم كنند.» «و ما خلقتُ الجنّ و الانس الاّ ليعبدون» آيات مورد بحث تنها روي مساله‌ي عبوديت و بندگي تكيه مي‌كند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهايي آفرينش جن و انس معرفي مي‌نمايد. هدف اصلي همان «عبوديت» است كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده، و مساله‌ي «علم و دانش» و «امتحان و آزمايش» اهدافي هستند كه در مسير عبوديت قرار مي‌گيرند، و «رحمت واسعه‌ي خداوند» نتيجه‌ي اين عبوديت است.

به اين ترتيب روشن مي‌شود كه ما همه براي عبادت پروردگار آفريده شده‌ايم، اما مهم اين است كه بدانيم حقيقت «عبادت» چيست؟ آيا تنها انجام مراسمي مانند ركوع و سجود و قيام و قعود و نماز و روزه منظور است؟ يا حقيقتي است ماوراي اينها؟ هر چند عبادات رسمي نيز همگي واجد اهميتند. معني عبد در لغت براي يافتن پاسخ اين سئوال بايد روي واژه‌ي «عبد» و «عبوديت» تكيه كرد و به تحليل آنها پرداخت. «عبد» از نظر لغت عرب به انساني مي‌گويند كه سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد، اراده‌اش تابع اراده‌ي او، و خواستش تابع خواست او است. در برابر او مالك چيزي نيست، و در اطاعت او هرگز سستي به خود راه نمي‌دهد. و به تعبير ديگر «عبوديت» ـ اظهار آخرين درجه‌ي خضوع در برابر معبود است،‌و به همين دليل تنها كسي مي‌تواند معبود باشد كه نهايت انعام و اكرام را كرده است و او كسي جز خدا نيست. بنابراين عبوديت نهايت اوج و تكامل يك انسان و قرب او به خدا است. عبوديت نهايت تسليم در برابر ذات پاك او است. عبوديت اطاعت بي‌قيد و شرط و فرمانبرداري در تمام زمينه‌هاست و بالأخره عبوديت كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعي يعني كمال مطلق نينديشد جز در راه او گام برندارد، و هر چه غير او است فراموش كند حتي خويشتن را !

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:42:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش تربیتی عبادت چیست ؟ ...

در اسلام آن قدمهائی را كه انسان برای رشد و كمال و خود و پرورش دیگران برمی دارد، و در جهت رضای خداوند است، همه عبادت می باشد. قرآن كریم علت خلقت انسان را عبادت و پرستش می داند و می گوید:"وما خلقت الجن والإنس إلا لیعبدون” یعنی جن و انس را تنها برای عبادت آفریدم.عبادت كردن محدود به آن لحظات كوتاهی كه انسان مشغول مراسم عبادی از قبیل نمازگزاردن و دعاكردن است نمی شود.

عبادت هنگامی ارزش خود را نمایش می دهد كه به صورت راه و رسم زندگی درآید، و در همه زوایای زندگی خود را به نمایش گذرد، و شیوه رفتار و كردار و تفكر و… همه شئون زندگی فرد را فراگیرد.عبادت به معنی ایجاد پیوند قلبی بین انسان و خدا می باشد. اسلام فرد را چنان تربیت می كند كه در هر حال با خدا مرتبط باشد.

عبادت در اسلام تنها به معنی كناره گیری از خلق و لحظاتی را به راز و نیاز اختصاص دادن نیست. امام صادق ـ علیه السلام ـ در روایتی فرموده اند: “لاتنظروا إلی طول ركوع الرجل و سجوده… ولكن أنظروا إلی صدق حدیثه و أداء أمانته” یعنی به طولانی بودن ركوع و سجود كسی نگاه نكنید… ولی به صدق گفتار و ادای امانت او نگاه كنید.(اصول كافی، ج2، ص105)این حدیث گویای این مطلب است كه عبادت حقیقی باید در اعمال فرد جستجو شود، كه فرد در موقعیت ها و روابط اجتماعی به یاد خدا هست یا خیر؟ عبادت ـ به معنای خاص آن ـ وسیله ای است برای اصلاح نفس و زندگی، و اگر در حیات فردی و اجتماعی هیچ اثرگذاری مثبتی نداشته باشد، معلوم می شود كه به درستی و خالصانه نبوده، و هیچ ارزشی ندارد كه “إنّ الله لغنی عن العالمین” (عنكبوت/6)

عبادات خاص از دو جهت برای تربیت روحی انسان می تواند مفید باشد: یكی از این جهت كه در لحظاتی از رود هدف و وسیله را به انسان یادآوری مجدد كند. انسان موجود فراموشكاری است كه از بسیاری از امور باارزش گاهی غفلت می كند. عبادت این غفلت را می زداید.دومین اثر عبادت آن است كه می تواند تجربه ای دینی و جذاب از اتصال به ریسمان الهی و مزه شیرینی باشد كه مؤمن از بندگی می چشد. اگر خداوند این توفیق را بدهد كه انسان گاه مزه عبودیت را بچشد، همین حلاوت بندگی او را از بسیاری از لغزشگاهها نجات می دهد. این كه در غیر نمازهای واجب یومیه ـ كه جنبه های اجتماعی هم دارد ـ نمازهای دیگر، باید فرادی باشند، و مستحب است كه در خلوت بجای آورده شوند، همین است كه در حال تنهایی این احساس عبودیت بهتر دست می دهد.تجربه هایی این چنین كاملا شخصی است و تا كسی تجربه نكند، معنا و اثر آن را نمی یابد.حج، روزه، زیارت مشاهد مشرفه، مراسم سوگواری بر اولیاء الهی، مراسم دعا و مناجات نمونه های بسیار خوبی برای عباداتی هستند كه گهگاه این طعم بندگی را به انسان می چشاند.همیشه این حال باقی نمی ماند، ولی این تجربه به خاطر می ماند، اگر تكرار شود.خلاصه این كه این اجمال نشان می دهد كه عبادت هم عقل انسانی را توجیه می كند و هم احساسات را تشویق می كند؛ و این دو دو پایه تربیت در انسان است؛ همسویی عقل و احساس!برای مطالعه بیشتر می توانید به كتاب “اصول و روشهای تربیتی در اسلام” تألیف دكتر سیداحمد احمدی مراجعه كنید.با آرزوی توفیق.

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  فرصت شب قدر را غنیمت بدانیم ...

شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستشوی آینه دل. این شب بهترین فرصت است تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم.
در شب قدر که شب‌زنده‌داری می‌کنیم، خداوند نام ما را در گروه نیک‌بختان ثبت می‌کند و آتش جهنم را بر ما حرام می‌سازد. آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک‌تر شویم؟
دعاهای شبهای رمضان مجموعه‌ای است روشنی‌بخش که با تکرار تلاوت آنها، آموزش‌های آن‌ها به صورت هدف‌هایی برای ما در می‌آیند. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدف‌های مطرح‌شده در دعاها گام برداریم.

سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:29:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عظمت و فضیلت شب قدر بر سایر شبها ...

عظمت و فضیلت این شب بر سایر شبها را از این امور می‌توان به دست آورد:

۱) آمرزش گناهان: پیامبر خدا(ص) در تفسیر سوره «قدر» فرمودند:
«هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»

۲) قلب رمضان: امام صادق(ع) فرمودند:
«از کتاب خدا استفاده می‌شود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است.»

۳) نزول قرآن: طبق روایات، مجموع قرآن در شب قدر دفعی و یکباره بر پیامبر (ص) نازل شده است. این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی(ص) به صورت الفاظ نازل شده است.
۴) برتر از هزار ماه: نزول همه‌ی ملائکه و روح در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر(ع) فرمودند:
«عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»

سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:26:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱)
وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲)
لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳)
تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴)
سَلامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵)

با توجه به آیات سوره قدر می‌توان به فضیلت‌های شب قدر پی برد:
۱. قرآن در آن نازل شده است.
۲. عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه است.
۳. خیرات و برکات الهی در آن شب نازل می‏شود.
۴. رحمت خاص خدا شامل حال بندگان می‏گردد.
۵. فرشتگان و روح در آن شب نازل می‏گردند.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند. شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:25:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  فضیلت هشتاد سال عبادت را در شب های قدر بیابید ...

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به آیه اول سوره قدر ، گفت: اگر کسی شب قدر را درک کند، مثل این است که یک عمر هشتاد ساله به عبادت خداوند مشغول بوده است.

 آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، افزود: در زبان عرب زمانی که قصد منزلت دادن به چیزی مطرح باشد، از واژه «مَا اَدراکَ» استفاده می شود وگرنه شأن و منزلت پیامبر(ص) بالاتر از این است که خداوند ایشان را نافهم خطاب کند.

وی با اشاره به آیه اول سوره قدر که می فرماید «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» افزود: چیزی که به طور حتم اتفاق افتاده نزول به یکباره همه قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر(ص) است ولی مسأله مبهم این است که این تنزیل قبل از بعثت پیامبر(ص) بوده یا بعد از بعثت پیامبر(ص)، که با توجه به مفهوم برخی از روایات معصومین(ع) احتمالاً این نزول به یکباره قرآن به قلب پیامبر(ص) مربوط به شب قدر قبل از بعثت پیامبر(ص) است.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: شب قدر دارای فضیلت های زیادی است ولی بالاترین فضیلت برای این شب عظیم القدر نزول به یکباره قرآن در این شب بر قلب مبارک پیامبر(ص) است.

وی در تفسیر آیه سوم سوره قدر «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» تأکید کرد: فضیلت دوم شب قدر برتری این شب نسبت به هزار ماه است که در آن شب قدری وجود نداشته باشد و اگر کسی در این شب بتواند از نماز مغرب تا اذان صبح ارتباط خوبی با خداوند برقرار کند، مثل این است که یک عمر هشتاد ساله به عبادت خداوند مشغول بوده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ابراز کرد: یکی از مسائل مبهم دیگر پنهان بودن شب قدر در بین شب های بیست و یکم، بیست و دوم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان است، البته روایاتی از معصومین(ع) منقول است که نشان می دهد شب قدر همان شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است ولی متأسفانه روایات دیگری هم وجود دارد که اختصاص شب قدر به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را رد می کند.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان اذعان کرد: انشاء الله با ظهور امام زمان(عج) شب قدر واقعی مشخص می شود و مردم مؤمن بهتر می توانند از این شب بهره ببرند.

سایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آوینی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:23:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطار ساده کنار مامان و بابا و خواهرزاده

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[سه شنبه 1395-04-08] [ 07:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطاری شب 18 ماه مبارک رمضان

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 07:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطاری منزل باباجونم

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 07:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

شب های قدر و جوار امیرالمومنین بودن دوستان طلبه 

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

آش افطار سفره ما

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

عبادت و نماز روزه اولی (هانیه اسودی)

با دلی مهربان با زبانی شیرین دستانی پرمهر به سوی آسمان می رود

ادامه »

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:42:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

عبادت های کودکانه با زبانی کودکانه وقتی خانواده مشغول عبادتند کودک هم با زبان کودکانه مشغول عبادت میشود

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:38:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

شله زرد نذری در شب 21 ماه مبارک رمضان


 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

پخش حلوای اوماج و حلوای میوه و سالاد الویه در شب 21 ماه مبارک رمضان

 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

حلوای نذری در شب 19 ماه مبارک رمضان

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:25:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطاری مهمانی خانواده

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطار مهمانی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:11:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره افطاری در کربلای معلی

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:07:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

سفره سحری ساده ما

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:05:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

 سفره افطار ساده ما 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:04:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

 افطاری طلاب در امامزاده زید (ع) در جوار حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 06:01:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رمضان از دریچه دوربین ...

 مراسم ولادت امام حسن مجتبی (ع) 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
 [ 05:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت