با مشاهده کنش های روزمره افراد و گروههای اجتماعی به رغم وجود رفتارهای مشابه و مشترک همیشه شاهد رفتارهای منحصر به فردی نیز هستیم. البته افراد نسبت به پدیده ها ، اشیا و موضوعات و افکار و ابزار علاقه مندی و نسبت به برخی دیگر ابزار تنفر می کنند. کنش ها و رفتارهای مشترک و متفاوت آنها بیانگر نگرش های مشترک و متفاوتی است که افراد واجد آن می باشند گرچه نگرش های افراد را نمی توان همانند رفتارها مشاهده نمود ولی وجود آن را از روی رفتار اشخاص در موقعیت های گوناگون و در درون روابط اجتماعی می توان استنباط کرد از طریق مطالعه نگرشهای گروههای اجتماعی می توان اولاً آگاهی و بینش های این گروهها را نسبت به موضوع مورد سنجش دریافت نمود ثانیاً می توان عقاید نسبتاً ثابت و ریشه دار را از روی عقاید زود گذر باز شناخت و شدت و ضعف گسترده و سو گیری نگرش ها را مورد شناسایی قرار داد ، چرا که اساساً نگرشها راهنمای عمل هستند و فرد بدون داشتن نگرشهای راهنما سر در گم یا پریشان می شود. معانی و دلیل های رفتارهای نوع بشر در نگرشهای وی مندرج است . برای فهم رفتارهای گروههای اجتماعی مطالعه نگرش هایشان ضروری است و بد منظور درک علایق و انگیزه ها و رغبت این گروهها ، باید از مطالعه نگرشها آغاز نمود. بد منظور پیش بینی رفتار نیز مطالعه نگرشهایشان اهمیت به سزایی دارد.

ادامه مطلب :


امروز بررسی مسائل اجتماعی و نگرش مردم به آن یکی از برنامه های پر دامنه و اصولی تمام نظام های حکومتی دنیا محسوب می شود چرا که از این طریق می توان به نیازها و خواسته های و تمایلات تمام مردم و مواضع هر یک از اقشار اجتماعی نسبت به برنامه ریزی و سیاست های حکومتی پی برد. بی تردید زنان به عنوان یکی از اقشار مهم اجتماعی و دارای نیازها و خواسته هایی هستند . آنها می دانند که در طول تاریخ بشری و شکل گیری زندگی نوین اجتماعی به خواسته های آنها کمتر توجه شده و بی دلیل تحت تاثیر سیاست ها و برنامه های غیر اصولی مردان بوده اند.
زنان به این امر واقفند که گرچه بایدهای اخلاقی و دینی مناسب برآن استوار است و پوشش نیز یکی از همین اصول اخلاقی تلقی می شود . لیکن به این امر آگاهند که در عین زن بودن انسان هستند و باید با توجه به جایگاه خود در یک جامعه ، پوششی را انتخاب کنند که در عین رعایت ملاحضات اخلاقی مانع حضور آنان در صحنه اجتماع نگردد. به عبارت دیگر باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که زنان چه نگرشی نسبت به حجاب داشتند و این طرز تلقی آنان تحت تاثیر کدام عوامل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است. در این تحقیق سعی خواهد شد که با بهره گیری از روش های علمی پژوهش و نیز با استفاده و درک همه جانبه از نظریه های موجود ، نگرش زنان را نسبت به حجاب مورد بررسی قرار گیرد.
هر جامعه ای بر اساس فرایند زندگی اجتماعی و تعامل با جوامع دیگر فرهنگی را تولید و با آن زندگی می کند. به عبارت دیگر فرهنگ به کل دستاوردهای زندگی اجتماعی گفته می شود. فرهنگ به معنای عام خود شامل دو بخش مادی و غیر مادی است . شکل لباس و پوشش ، جزئی از فرهنگ به شمار می رود و مهمترین عناصر بخش غیر مادی فرهنگ نیز عبارتند از : عقاید ، آگاهی ، نیازها ، ارزشها ،هنجارها و رفتارها.
در هر فرهنگی برخی از عناصر حالت ویژه ای پیدا کرده و به نمادی آشکار برای آن فرهنگ تبدیل می شوند. یکی از این نمادها در جامعه ایران ، هنجار پوشش اسلامی است. برخلاف تصور رایج در جامعه ، شیوه پوشش اسلامی چون شیوه ای رفتاری است، هنجار اجتماعی به شمار می رود و ارزش اجتماعی نخواهد بود.
بیشتر مردم ایران مسلمان هستند و بر اساس آموزه های دینی واجب است حدود خاصی را در پوشش رعایت کنند. آنچه در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی ــــــ شده است ، لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه است که یکی از مسائل مهم اجتماعی به شمار می رود.
از این رو با وجود تاکید تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مبنی بر الزامی بودن پوشش اسلامی ، که تخطی از آن مستوجب حبس از 10 تا 60 روز و یا جریمه نقدی از 50 هزار تا 5000 هزار ريال دانسته. به نوعی شاهد عدم رعایت این هنجار اجتماعی در سطح جامعه بویژه شهرهای بزرگ هستیم بطور که مطالعات نشان می دهد حدود 54 درصد از زنان تهرانی حدود پوشش را رعایت نمی کنند و بر خلاف قانون عمل می کنند. لذا در بدو امر این سوال قابل طرح است که : آیا این عدم رعایت ، صرفاً عمل حرامی است که جنبه شخصی دارد و لذا فاقد آثار سوء اجتماعی است و یا اینکه آسیبی اجتماعی است

البته این متن مقدمه یک تحقیق است که در رابطه با نگرش دانشجویان نسبت به حجاب بوده است که انجام داده ایم

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
[دوشنبه 1394-11-05] [ 05:53:00 ب.ظ ]