نظام سببی و نسبی همان طور که می گوید کارهای خوب عمل بد را از بین می برد همان طور هم بعضی از گناهان همه عمل انسان را از بین می برد.

نکاتی از سخنان حجت الاسلام کرمی در هیئت عشاق العباس(ع)را بخوانید؛

_ در کتب مدون فن حدیث در باب صبر، صبر را به سه قسم تقسیم کرده و اشق مراتب صبر را مرتبه سوم معرفی کرده متواتر است و از حیث مضمون تقریباً انسان یقین دارد که این مضمون از معصوم واصل شده است.

_ یک مرتبه از صبر، صبر بر طاعت است. اطاعت از خدا مستلزم معونه است. کلفت یعنی سختی و مشقت و دین داری سختی دارد. کسانی که اهل نوافل هستند یا همین نماز صبح بالاخره دشوار است که خواب شیرین سحر را ترک کرده و نماز بخواند. این نوع صبر سختی است و خیلی ها زیربار نمی روند و منکر هم نیستند. اهل کشیدن سختی نیستند.

_ در ترتیب روایی صبر نوع سوم را دوم بیان می کنم. صبر در برابر معصیت سخت ترین نوع صبر است. هر کس به هر مقامی نائل شده و هر کس به جایی رسیده که قابل توجه است از صبر در مقابل گناه رسیده است. ما در انجام تکالیف و عبادات خیلی گیر نداریم. شبانه روز از ما هفده رکعت نماز می خوانیم و روزه می گیریم.

ادامه مطلب :

_ اگر چیزی شرایطش بود واجب متوجه انسان می شود. آیت الله بهجت مکرر در مکرر توصیه به ترک محرمات و انجام واجبات می فرمودند. ترک محرمات مرد می خواهد. مرد می خواهد انسان در زمان محرمات با خدا وارد معامله شود.

_ امیرالمؤمنین در نهج البلاغه می فرماید که شیطان شش هزار سال خدا را عبادت کرد و عزیز خدا شد ولی یک جا معصیت کرد و شیطان شد. اگر انسان همین واجبات را انجام دهد و حواسش باشد که معصیت از او سر نزند مطمئن باشید که به همه چیز می رسد.

_ معصیت دست و پای انسان را از کار می اندازد.خیلی از جوان ها به اقتضائات روحیه ای که دارند دنبال استاد اخلاق هستند ولی بابا همه دین ما این است که پیامبر گفته که واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. محرمات آفت است و مرد می خواهد که مسلط باشد.

_ پول پیدا کردن هنر نیست پول نگاه داشتن هنر است. اعمال خوب را جمع می کنیم و شیطان با یک عمل گناه همه را از بین می برد.روایت است که کسی که هنر داشته باشد که کار خوبی که انجام داده به آفت نزند خدا هر یک دانه عملی که به قیامت ببرد در ازای آن ده حسنه به آن می دهیم.

_ نظام سببی و نسبی همان طور که می گوید کارهای خوب عمل بد را از بین می برد همان طور هم بعضی از گناهان همه عمل انسان را از بین می برد.

_ سومین نوع صبر، صبر بر مصیبت است. اینجا جایی نیست که آسودگی و ایمنی داشته باشیم. و لحظه لحظه انسان در معرض امتحان است. فرموده است که ما شما را به چند مسئله امتحان می کنیم…

_ صبر جمیل، جزع و فزع پشتش نیست. یعنی طوری انسان وانمود می کند که این صبر آسیبی را به انسان رسانده است. صبر بی بی زینب هم از نوع صبر جمیل است. یکی از ویژگی هایی که در شخصیت بی بی وجود دارد این است که خود این که انسان بتواند در فضای تنش و یک جو نا آرام جوری آرامش را برقرار کند، هنر است. بی بی زینب این ظرفیت را داشت که آرامش را به اطرافیان منتقل می کنند.
منبع:عقیق

موضوعات: ایام فاطمیه
[یکشنبه 1394-12-16] [ 10:51:00 ب.ظ ]