بر اساس روایات فراوان و نیز طبق تصریح زیارت جامعه که بهترین و صحیح ترینِ زیارات است، واسطه فیض عالم، امام زمان «ارواحنا‌فداه» هستند. گرچه همه چهارده معصوم سلام ‌الله ‌علیهم واسطه فیض‌اند، اما در زمان ما، واسطه فیض عالم، امام زمان «ارواحنا‌فداه» هستند.
آیت الله مظاهری ضمن درس اخلاق خود حکایتی نقل کردند با این مضمون : یکی از علمای بزرگ، در زمان قدیم در تخت فولاد خدمت امام زمان «ارواحنا‌فداه» رسیده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسیر» کرده بود. در حالی که یاد گرفتن علوم غریبه حرام است و گفت و شنود و تعلیم و تعلّمش نیز حرام است. آن حضرت به او فرموده بودند:
علوم غریبه به تو چه ربطی دارد؟ من به جای آن ختمی به تو یاد می‌دهم که بهتر از اکسیر است. بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان توسّل پیدا کن و در توسّل‌هایت بگو:
«یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، ‌یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی».
آن عالم نقل می‌کند: وقتی حضرت فرمودند: «ادرکنی»، به ذهنم خطور کرد که باید بفرمایند: «ادرکونی»، یعنی برای درخواست کمک از پنج نور مقدّس، باید فعل جمع به کار ببریم، پس چرا ایشان فعل مفرد به کار برده و می‌فرمایند: «ادرکنی و لاتهلکنی»؟! وقتی چنین تصوّری کردم، امام زمان «ارواحنا‌فداه» تبسّم کردند و فرمودند:
همین است که گفتم. برای اینکه واسطه فیض این عالم، فعلاً من هستم.

ادامه مطلب :


یعنی اگر در زمان حاضر توسّلی به پیغمبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم یا سایر حضرات معصومین سلام ‌الله ‌علیهم بشود، فیض الهی به واسطه وجود مقدّس امام زمان «ارواحنا‌فداه» به بندگان می‌رسد:
«بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ یَخْتِمُ وَ بِكُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِكُمْ یُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِكُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَكْشِفُ الضُّر»
از همه به خصوص جوانان تقاضا دارم که با این ختم، به امام زمان متوسّل شوید و این ختم را زیاد بخوانید. همه افراد، حتی کسانی که ‌سواد و تحصیلات کافی ندارند هم می‌توانند این ختم را بخوانند و به پنج تن آل عبا و امام زمان متوسّل شوند: «یا محمّد،‌ یا علی، یا فاطمه، یا حسن، یا حسین، یا صاحب الزمان أدرکنی و لا تهلکنی».
این ختم، علاوه بر آنکه آسان است، برای رفع هر حاجتی خوب، مۆثر و مجرّب می‌باشد.

وظیفه ما برای حل مشکلات و فرار از آنها توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که ولی امر ماست می باشد. پس در تمام سختیها و مخصوصا هنگامی که اضطرار ما را فرا می گیرد باید به منتقم آل الله صلوات الله علیه متوسل شویم و بدانیم مشکلات و سختی هایی که به ما وارد می شود متاثر از غیبت آن حضرت است و ما موظفیم که برای ظهور آن بزرگوار دعا کنیم.
توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه در مشکلات
یکی از وظایف همه ما این است که در سختی ها و بیماری ها که بر ما وارد می شود به مولایمان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توسل جوییم.
بنابراین وظیفه ما برای حل مشکلات و فرار از آنها توسل به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که ولی امر ماست می باشد. پس در تمام سختیها و مخصوصا هنگامی که اضطرار ما را فرا می گیرد باید به منتقم آل الله صلوات الله علیه متوسل شویم و بدانیم مشکلات و سختی هایی که به ما وارد می شود متاثر از غیبت آن حضرت است و ما موظفیم که برای ظهور آن بزرگوار دعا کنیم.
در بحارالانوار می فرماید: ابوالوفاء شیرازی گفت: در زندانی محصور بودم و از این امر در اضطراب بودم با واسطه قرار دادن ائمه علیهم السلام با خداوند مناجات نمودم. چون شب جمعه شد بعد از فارغ شدن از نماز خوابیدم و پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را در خواب دیدم. آن حضرت راهنمایی فرمود که برای هر حاجتی به کدام امام و چگونه متوسل شوم.
رسول خدا به او فرمود:
… و اما و صاحب الزمان. پس هرگاه شمشیر به گردن تو رسید از او کمک بخواه که یاری ات می کند.
ابوالوفاء می گوید پس در خواب فریاد زدم: یا مولای یا صاحب الزمان ادرکنی فقد بلغ مجهودی؛ ای مولای من ای صاحب الزمان؛ مرا دریاب که توانم تمام شده است.
و می گوید: از خواب بیدار شدم در حالی که مامورین زندان زنجیرهایم را باز می کردند.
در «سلاح المومنین» می گوید که پدر بزرگوارم می گفت:
هنگامی که شمشیر به گلویت نزدیک شد استغاثه کن به مولایت ولی عصر و بگو :
یا صاحب الزمان اغثنی یا صاحب الزمان ادرکنی.
همانا او باب الله و رحمت الهی و فریاد رس و پسر مصطفی فخر رسولان است.
ـ یا صاحب عصر و الزمان ـ
روایت شده که هر مومنی که امری از امور دنیا و آخرت بر او سخت شد این دعا را 70 مرتبه بخواند یاری و کمک از طرف صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به او می رسد:
یا فارس الحجاز ادرکنی،یااباصالح المهدی ادرکنی، یا اباالقاسم ادرکنی ادرکنی و لاتدرکنی، فانی عاجز ذلیل… (کتاب صحیفهء مهدیه: 435 و 438 )

موضوعات: نکته های ناب, اهل بیت, ایام شعبانیه
[سه شنبه 1395-03-04] [ 09:39:00 ق.ظ ]