قرآن کریم سه شاخص مهم ومعتبر برای دریافت اطلاعات معرفی می کندکه عبارت است از سمع وبصروفواد.تلاش رسانه ها دردنیای امروزی نیزآن است که از طریق همین سه قوه درانسان ها نفوذ کنندوبه اهداف خویش برسند.

پیامبر اسلام با استفاده از ساده ترین واصولی ترین روش های تبلیغ ،آموزه های دین را به مردم آموزش دادند.که به اختصار به نمونه ای از ساختار این تبلیغات پرداخته می شود.

1-اذان

اذان با داشتن ریشه وحیانی ومحتوایی ملکوتی وموسیقی موزون و وزین مهم ترین شعار اسلامی بود که فضای مدینه را در اوقات نماز پر می کرد.ندای اذان در غیر اوقات نماز،نشانه پدیدآمدن امری ضروری بود که مردم بایددرآن مشارکت می کردند.

2-شعر

تعیین خط مشی در به کار گیری شعر به عنوان یک عنصر تبلیغ به وسیله اسلام وتشویق پیامبر وارزش نهادن به شاعران شجاع وجسور وبا ایمان باعث شد تا پس از پیامبر ودر عصر امامان معصوم شاعرانی شیرین زبان اشعاری در بزر گداشت اهل البیت بسرایند.

3-منادیان یا رسانه های صوتی

در زمان پیامبر برای رساندن صدا کسانی را که صدایی رسا وبلند داشتنددر نقاطی از جمعیت می گماردند تا کلمات وسخنان اورا برای مردم تکرارکند.وظیفه یک منادی این بود که سخنان پیامبر را بدون کاستی یا زیادتی به مردم ابلاغ کنن.

4-مبلغان وقاریان قرآن

مبلغان دینی در زمان پیامبر همان حافظان وقاریان قرآن بودندزیرا آنان به امر دین آگاهی داشتند.

نتیجه:

پیامبر علی رغم موقعیت زمانی ومکانی ومحدودیت های فراوانی که بر سر راهشان بود با بهره گرفتن از عوامل تبلیغا تی زمان خویش اقدام به تبلیغ در سطح گسترده نمودند.

مهمترین امتیازات تبلیغات ایشان آن بود که سیستم اطلاع رسانی وی هرگز با دروغ وباطل ولهو لعب همراه نبود ومبلغان برای تهییج وترغیب مردم هرگز دروغ نمی گفتندوعنصر شعر آنان خالی از اغراق وغلو وبزرگ نمایی های کاذب بود.(برگرفته از فصلنامه کوثرمقاله دکتر محمد رضا ستوده)

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, اهل بیت
[یکشنبه 1395-07-25] [ 08:30:00 ق.ظ ]