سفر تحصیلی
حکم طلاب و دانشجویان
س۱۴. دانشجویانی که هر هفته حداقل دو روز برای تحصیل مسافرت می ‌کنند و یا کارمندانی که هر هفته برای کارشان سفر می ‌کنند، چه حکمی دارند؟
با توجه به این‌که آن‌ها هر هفته مسافرت می ‌نمایند، ولی امکان دارد به‌خاطر تعطیلی دانشگاه یا کارشان به مدت یک ماه در وطن اصلی خود بمانند و در خلال آن مدت مسافرتی نمی ‌کنند، آیا بعد از گذشت یک ماه که سفر خود را دوباره آغاز می ‌کنند، نمازشان در سفر اول طبق قاعده شکسته و بعد از آن تمام است؟
ج. در سفر برای تحصیل علم، حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است(۱)، اعم از این‌که سفرشان هفتگی باشد یا روزانه. ولی کسی که برای کار آزاد یا اداری، مسافرت می ‌کند، اگر بین وطن یا محل سکونت و محل کارش به مدت یک ماه، هر روز سفر شغلی می‌رود و یا به مدت دو ماه، هر ده روز دو سه بار به سفر شغلی می‌رود و یا به مدت سه ماه هر ده روز یک سفر شغلی داشته باشد، به نحوی که در این مدت ده روز یک جا نماند، باید از سفر سوم به بعد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحیح است، و اگر بین دو سفری که برای کار کردن می ‌رود، ده روز در وطن یا جای دیگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه برای کار کردن می‌ رود، نمازش شکسته است و نمی ‌تواند روزه بگیرد.

ماموریت تحصیلی
س۱۵. دبیر شاغل در شهرستان رفسنجان می باشم، با توجه به پذیرفته شدن در مرکز عالی ضمن خدمت و مأموریت به تحصیلی آموزش و پرورش، سه روز ابتدای هفته را در شهرستان کرمان اشتغال به تحصیل دارم و بقیه ایّام هفته را در شهرستان خود به خدمت مشغولم، نظر حضرت‌عالی در مورد احکام نماز و روزه اینجانب چه می ‌باشد، آیا حکم دانشجو بودن بر ما جاری است یا خیر؟
ج. اگر مأمور به تحصیل هستید، نماز شما تمام و روزه صحیح است.

تبلیغ طلاب
س۱۶. اگر یکی از طلاب علوم دینی قصد داشته باشد تبلیغ را شغل خود قرار دهد، آیا با این فرض می تواند در سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه هم بگیرد؟ اگر شخصی برای کاری غیر از تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر مسافرت نماید، نماز و روزه اش چه حکمی دارد؟
ج. اگر عرفاً تبلیغ و ارشاد یا امر به معروف و نهی از منکر شغل و کار او محسوب شود، در سفر برای انجام آن کارها حکم مسافری را دارد که به‌خاطر شغل و کارش سفر می کند، و اگر زمانی برای کاری غیر از ارشاد و تبلیغ مسافرت کرد، در آن سفر مانند سایر مسافران نمازش شکسته است و روزه او صحیح نیست.

مسافرت با مدت غیر معین
س۱۷. کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می ‌کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می ‌روند و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می ‌شوند، نماز و روزه این افراد چه حکمی دارد؟
ج. اگر در طول مدت سکونت در محل تحصیل یا کار همواره ترقب و احتمال خروج از آن محل را داشته باشد، صدق وطن مشکل است؛ ولی اگر از اول بنای ماندن در آنجا را و لو بدون تعیین زمان داشته و اکنون هفت هشت سال بر این حال گذشته است یا اینکه مثلا پنج سال بر این حال گذشته است و اکنون قصد دارد دو سه سال دیگر هم بماند، آنجا برای او حکم وطن را دارد.

ادامه مطلب :

قصد توطن دانشجو
س۱۸. دانشجویی خانه‌ ای را در شهر تبریز برای تحصیل در دانشگاه آن به مدت چهار سال اجاره کرده است، همچنین وی در صورت امکان، قصد ماندن دائمی در تبریز را دارد، در حال حاضر در ایام ماه مبارک رمضان گاهی به وطن اصلی‌ اش رفت و آمد می کند، آیا آن دو مکان، برای او دو وطن محسوب می شوند؟
ج. اگر در حال حاضر قصد قطعی بر توطّن در محل تحصیل نداشته باشد، آن‌جا حکم وطن را برای او نخواهد داشت. ولی حکم وطن بودن وطن اصلی او تا زمانی که از آن اعراض نکرده، نسبت به وی باقی است.

کلاس موسیقی در دانشگاه
س۱۹. دانشجویان دانشکده علوم تربیتی باید در مرحله دروس اختصاصی در درس سرودها و آوازهای انقلابی شرکت کنند زیرا در آن‌جا قطعه ‌های موسیقی را آموخته و به‌طور اجمالی با آن‌ها آشنا می‌شوند. وسیله اصلی فراگیری این درس ارگ است، آموختن این درس که جزء واحدهای اجباری است چه حکمی دارد؟ خرید و استفاده از وسیله مذکور برای ما چه حکمی دارد؟ و به‌خصوص خواهران نسبت به اجرای تمرین در برابر مردها چه وظیفه ‌ای دارند؟
ج. استفاده از آلات موسیقی فی ‌نفسه برای اجرای سرودهای انقلابی و برنامه ‌های دینی و فعالیت های فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و خرید و فروش آلات نوازندگی و یاددادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران می ‌توانند با رعایت حجاب واجب و ضوابط شرعی در کلاس درس حاضر شوند.

 

منبع : پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری

موضوعات: سخنان رهبر, اجتماعی, احکام
[پنجشنبه 1395-07-29] [ 10:05:00 ب.ظ ]