ازدواج و تشكيل زندگى مشترك خانوادگى از نيازهاى حياتى انسان است و خوددارى از ازدواج، آسيب‏هاى گوناگون فردى و اجتماعى را به دنبال خواهد داشت.
البتّه عوامل بسيارى در گريز جوانان از ازدواج مؤّرند كه برخى از آنها نظير تحوّل جدّى در الگوهاى رفتارى خانواده‏ها مانند تغيير در نوع مصرف، مسكن و سطح انتظارات پسرها و دخترها و برخى ديگر ساخته و پرداخته ذهنيات فرد هستند.
به هر حال مشكلات و موانع ازدواج از يك سو و آرزوها، ايده‏آل‏ها و تصويرى كه دختران و پسران از آينده و زندگى مشترك دارند، از سوى ديگر، موجب شده است كه به آسانى تن به ازدواج ندهند؛ امّا نبايد از نظر دور داشت كه فرار از قانون طبيعت ممكن نيست و غريزه و فطرت را نمى‏توان سركوب كرد.

ميل فطرى انسان به زندگى مشترك و داشتن فرزند، براى هميشه، قابل سركوب كردن نيست.
جوامع غربى كه امروزه با پيرى جمعيت و عدم تمايل جوانان به ازدواج مواجه‏اند، از راه‏هاى ديگرى همچون پذيرش مهاجران خارجى و… سعى در جوان نگه‏داشتن جامعه خود دارند.
ازدواج در كنار مشكلات و مسئوليت‏هايى كه به همراه خود دارد اگر با دورانديشى و معيارهاى صحيح انجام گيرد فرد را وارد دنيايى بسيار زيبا و دل‏نشين مى‏نمايد. پاره‏اى از اين فوايد عبارتند از:

ادامه مطلب :

1. كمالات معنوى
علامه محمدتقى جعفرى در پاسخ اين سؤل راسل كه چرا اسلام اين قدر به ازدواج بها داده و براى آن قانون قرار داده، گفته است: «اسلام با ازدواج مى‏خواهد انسان واقعى به وجود آورد، و مسئله انسان و انسانيت مطرح است». (1)
ازدواج در فرهنگ اسلامى، پيوندى مقدس است كه موجب حفظ دين(2) و به وجود آورنده رابطه محبت است. ازدواج عاملى مؤر در حفظ پاك‏دامنى و پاكى دل‏هاست. رسول گرامى صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهمى‏فرمايد: «هركس مى‏خواهد خدا را در حال پاكيزگى و پاكى ملاقات كند به وسيله ازدواج عفّت پيشه سازد». (3)

همچنين حضرت فرمودند: «كسى كه همسرى برگزيده است و ازدواج كرده است، خواب و استراحتش نزد خداوند، از روزه‏دارى و شب زنده‏دارى افراد مجرد (بدون همسر) با فضيلت‏تر است». (4)

2. دورى از گناه
ازدواج، غريزه جنسى را در مسير طبيعى خود قرار مى‏گيرد. حضرت رسول صلى‏الله‏عليه‏و‏آله درباره حفظ عفّت به واسطه ازدواج مى‏فرمايد: «اى گروه جوانان! هر يك از شما كه مى‏تواند ازدواج كند، اقدام نمايد؛ زيرا ازدواج موجب مى‏گردد تا چشم و دامن انسان از گناه باز داشته شود و عفت انسان حفظ گردد». (5)
در جاى ديگر فرمودند: «دختران جوان مانند ميوه‏هاى درختان هستند كه در زمان رسيدن بايد آنان را چيد وگرنه حرارت خورشيد فاسد مى‏كند. دختران نيز هرگاه آنچه را كه زن‏ها درمى‏يابند (نيازهاى عاطفى جنسى)، يافتند و نياز به شوهر داشتند، اگر ازدواج نكنند، احتمال فساد و تباهى آنان وجود دارد؛ زيرا آنها هم بشر هستند».(6) از اين حديث شريف، به خوبى استفاده مى‏شود كه تأخير در ازدواج از سنين جوانى، كه سن نياز
به همسر است، موجب مشكلات دينى و عاطفى در فرد مى‏گردد؛ زيرا در اين مقطع زندگى كه نيازهاى عاطفى و جنسى در هر كس فعال است و انرژى كافى جنسى در او وجود دارد، اگر اين نياز به طور صحيح ارضا نشود، يا بايد سركوب گردد و يا به شيوه‏هاى نامناسب و ناهنجار تأمين شود كه در هر دو صورت، موجب گناه شده و به عزت و سلامتى فرد آسيب مى‏رساند.

3. رحمت الهى
خداوند متعال به برخى كارها و رفتارهاى انسان عنايت ويژه و قابل توجهى دارد. به عنوان مثال؛ جوانمردى و امانت‏دارى را دوست داشته و فحشا و هرزه‏گى را ناپسند شمرده است. در قرآن كريم بعد از توصيه به ازدواج و تشكيل خانواده، روزى و رزق آنان را تضمين كرده است و وعده رهايى از فقر به آنان داده است. (7)
امام صادق عليه‏السلام نيز فرمودند: «رزق و روزى به خاطر بچه‏ها و زنان داده مى‏شود و افزايش مى‏يابد». (8)
پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله همچنين درباره نزول رحمت الهى به همسرداران فرمود: «درهاى رحمت الهى در چهار زمان به طور ويژه گشوده مى‏شود؛ هنگام بارش باران، هنگام نگاه فرزند به چهره والدين، هنگام بازشدن درب خانه كعبه و هنگام نكاح و وصلت زناشويى». (9)

در آموزه‏هاى دينى مجرد ماندن مورد نكوهش قرار گرفته است. پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در اين زمينه مى‏فرمايند: «ازدواج كنيد، در غير اين صورت از ياران شيطان خواهيد شد» .(10)
همچنين در روايتى فرمودند: «خداوند لعنت كرد و ملائكه آمين گفتند بر مردى كه زن نمايى كند (شبيه زنان شود) و زنى كه مردنمايى (شبيه مردان شود) و كسى كه مجرد بماند». (11)
از مجموع روايات به اين نتيجه مى‏رسيم كه خداوند متعال به افراد خانواده‏دار و همسردار عنايت خاصى دارند و از افراد مجرد و بدون همسر، راضى نيست. از طريق ازدواج، گناه و بى‏بند و بارى، كنترل مى‏شود و از طرف ديگر، تعداد بندگان خدا افزايش يافته و خداپرستى توسعه پيدا مى‏كند و در نهايت انسان‏هاى زيادى به كمال و سعادت حقيقى خواهند رسيد.

4. انس و آرامش
يكى از ويژگى‏ها و نيازهاى طبيعى انسان، انس، محبّت و الفت است. تنها زندگى كردن بسيار دشوار و دردناك است.
بهترين فردى كه مى‏تواند اين نياز طبيعى را تأمين كند همسر) چه زن و چه شوهر) است، زيرا همه محبت‏ها و دوستى‏ها موقت و محدود مى‏باشند اما دوستى و محبت زن و شوهر چون هدف مشترك دارند و بيش از
هر فرد ديگرى به يكديگر نيازمندند، دائمى‏تر و پايدارتر است.
خداوند متعال مى‏فرمايد: «يكى از نشانه‏هاى [حكمت] الهى اين است كه براى شما از جنس خودتان جفتى را بيافريد تا با او انس بگيريد و آرامش بيابيد و در بين شما دوستى و مهربانى قرار داد و در اين امر براى افرادى كه اهل تفكر باشند آيات و نشانه‏هايى وجود دارد». (12)
امام رضا عليه‏السلام نيز درباره فوايد همسر شايسته مى‏فرمايد: «هيچ منفعتى بهتر از همسر شايسته نيست؛ همسرى كه وقتى انسان او را مى‏بيند شادمانش گرداند و در موقع نبودن او، نگهدار ناموس و مالش باشد». (13)
پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند: «خداوند متعال مى‏فرمايد وقتى اراده كردم تا به بنده‏ام خير دنيا و آخرت را عطا كنم، براى بنده‏ام زبانى گويا به ذكر خدا، قلبى خاشع، بدنى صبر كننده در بلاها و همسرى مؤن كه وقتى به او نگاه مى‏كند شادمان مى‏شود و در هنگام نبود همسر حافظ ناموس و اموال شوهر باشد؛ قرار دادم». (14)
در اين دو روايت شريف به نكته‏اى روان شناختى و خانوادگى زيبا اشاره شده است و آن اينكه همسر شايسته باعث نشاط و شادمانى و آرامش قلبى شوهر مى‏شود و وقتى نگاه شوهر به او مى‏افتد شادمان مى‏شود. البته درباره
شوهر نيز بايد اين‏گونه باشد يعنى وقتى زن به شوهرش نگاه مى‏كند احساس نشاط و آرامش كند.
5. توليد نسل
يكى از ثمرات زيباى ازدواج، بقاى نسل بشريت است كه مطابق هدف آفرينش است؛ زيرا توليد و پرورش انسان‏هاى خداپرست و نيكوكار، مطلوب خداى جهان آفرين است. همسران جوان از طريق فرزنددار شدن موجب پيوند بين نسل‏ها مى‏گردند و با پرورش فرزندان صالح و مؤن، در اصلاح جامعه انسانى شريك مى‏شوند و روح بندگى خالق متعال را كه هدف اساسى خلقت انسان است، در عرصه گيتى گسترش مى‏دهند.
پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آلهمى‏فرمايد: «ازدواج كنيد تا صاحب فرزند شويد. قطعاً من به فراوانى شما در روز قيامت بر امت‏هاى ديگر مباهات مى‏كنم».(15) اين نكته بسى واضح و روشن است كه پيامبر گرامى صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به صرف زيادى جمعيت مباهات نمى‏كند، بلكه مباهات پيامبر اعظم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به خاطر جمعيتى است كه مسلمان بوده و بندگى خدا كرده باشند و از طريق انجام وظايف، موجب آبادانى جهان گردند.

6. سلامت و امنيت اجتماعى
ازدواج و تأسيس كانون خانواده، براى سلامت و امنيت جامعه مفيد است و زمينه ارتكاب جرم و بزه كارى را كم مى‏كند.
اگر بنياد خانواده‏ها مستحكم باشد و جوان‏ها به موقع ازدواج كنند
و به كانون گرم خانواده دل‏بسته باشند به طور محسوس از فساد، ولگردى، بى‏بندوبارى، طغيان، قتل و سرقت، جنايت و ناامنى، تجاوز، انحراف، اعتياد و خودكشى كاسته خواهد شد؛ زيرا چنان‏كه آمار نشان مى‏دهد اكثر اين امور از افرادى سر مى‏زند كه از وجود كانون گرم خانوادگى محرومند.
در يك تحقيق ميدانى كه بر 500 تن از جوانان انگلستان انجام گرفت، اين نتيجه به دست آمد كه جوانان پس از ازدواج و تشكيل خانواده، كمتر به انجام اعمال مجرمانه روى مى‏آورند و خلاف كارى و جرم در آنان كاهش مى‏يابد و در مقابل، افرادى كه مجردند به اعمال خلاف و بزه كارى اجتماعى بيشترى روى مى‏آورند و زمينه كارهاى ناهنجار در آنان بيشتر است. (16)
پيامبر گرامى صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏فرمايد: «بيشتر اهل جهنم مجردها هستند».(17) اين حديث شريف به روشنى بر اين نكته دلالت مى‏كند كه گناه و ناهنجارى در ميان مجردها بيشتر است و به همين دليل، گرفتار آتش شده‏اند و وقتى گناه و ناهنجارى از طريق مجردها بيشتر شود، امنيت اجتماعى و سلامت روانى اجتماع به مخاطره مى‏افتد.
ويل دورانت،(18) دانشمند معروف، درباره ترغيب به ازدواج و فوايد آنمى‏گويد: «اگر راهى پيدا شود كه ازدواج درسال‏هاى طبيعى انجام گيرد، فحشا، امراض روانى، تنهايى بى‏ثمر، عزلت ناپسند و انحرافات جنسى، كه زندگى را لكه‏دار كرده است، تا نصف تقليل خواهد يافت… عشق جنسى جوانان، زودتر از توانايى اقتصادى‏شان فرا مى‏رسد، ما نبايد از اين پيشامد
ناخشنود باشيم و بگذاريم آن عشق افسرده شود و بميرد. ازدواجى كه بر پايه عشق تازه و نمرده دختر و پسر انجام مى‏شود، در طى سال‏هاى دراز، زندگى آنها را معطر و خوش بو مى‏كند و گرنه عميق و طبيعى و آرمانى نخواهد بود».(19)

7. رشد و شكوفايى استعدادها
ازدواج زمينه بروز خلاقيت‏ها و موفقيت‏ها را در همسران افزايش داده، همچنين موجب مى‏شود تا فضايل اخلاقى و انسانى در آنان به فعليت برسد. وقتى از مرد خانواده انتظار مى‏رود تا هنگام ضرورت براى حمايت از خانواده خويش، ايستادگى كند؛ اين انتظار روحيه دفاع و جوان مردى را در او تقويت خواهد كرد. همچنين به وجود آمدن شرايط مادرى‏براى زنان، موجب مى‏شود تا با تحمل مشكلات فرزندپرورى و شوهر دارى، به كمال روحى بيشترى برسند و روح خود را در اثر شكيبايى و ايثار بالنده كنند و از طريق مسئوليتى كه در خانه و خانواده دارند، به تلاش بيشتر روى آورند و استعدادهاى خود را براى اداره مناسب خانواده به كار گيرند و در نتيجه، به موفقيت بيشترى نايل آيند.
پيامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله فرمودند: «به جوانان خود، همسر دهيد، به درستى كه خداوند در سايه همسر، اخلاقشان را نيكو مى‏كند، رزقشان را زياد مى‏كند و جوانمردى آنان را زياد مى‏كند». (20)

8. رشد اقتصادى
همسران جوان به دليل احساس مسئوليت بيشتر و به دليل اينكه خود را مدير خانواده مى‏دانند بعد از ازدواج تلاش بيشترى در راستاى رشد اقتصادى خويش و تأمين مايحتاج زندگى و تهيه مسكن و. مى‏نمايند. انسان‏ها به طور ذاتى به گونه‏اى هستند كه تا فشار اجتماعى و نيازهاى زندگى وجود نداشته باشد، كمتر به تلاش و كوشش مبادرت مى‏كنند و لذا پسر و دختر تا زمانى كه خانه پدرشان هستند و از جيب پدر، هزينه مى‏كنند، كمتر به فكر مسايل اقتصادى و پس‏انداز و توسعه زندگى هستند.
وقتى ازدواج مى‏كنند و مسئوليت خانواده و فرزندان را به دوش مى‏گيرند، زمينه تلاش و فعاليت در آنان بيشتر شده و به صورت طبيعى امكانات زندگى نيز در سايه تلاش و كوشش، توسعه پيدا مى‏كند. علاوه بر اينها، افراد داراى همسر، مورد عنايت افراد جامعه بوده و به طور معمول در مراكز اقتصادى و كارى، به اينها اعتماد بيشترى دارند و كار را به اينها واگذار مى‏كنند. همچنين از عوامل بسيار مهم در رشد اقتصادى افراد داراى همسر و خانواده، عنايت ويژه خداوند به اينها مى‏باشد. خداوند متعال رزق و روزى اين افراد را تضمين نموده است (21) و در تعهّدات خداوند خطا و اشتباه، ممكن نيست.
امام صادق عليه‏السلام نيز فرمودند: «رزق و روزى به خاطر بچّه‏ها و خانواده داده مى‏شود».(22)

همچنين پيامبر گرامى اسلام حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله درباره آثار اقتصادى ازدواج فرمودند: «پسر و دخترهاى مجرد خود را همسر دهيد كه خداوند اخلاق آنها را نيكو مى‏گرداند و روزيشان را افزايش داده و بر مروت و جوانمردى آنان مى‏افزايد».(23)
بنا بر آنچه گفته شد به خوبى آشكار مى‏شود كه ازدواج به زحمت سختى‏هايش مى‏ارزد.

پیوست :
1. سعيد آزرمى سه سارى، ميثاق مقدس بلوغ، ازدواج و تشكيل خانواده، ص 7، تهران: اسپيند، 1379.

2. قال رسول اللّه: «من تزوج احرز نصف دينه»؛ (الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 17).

3. «من احب ان يلقى اللّه طاهرا مطهّرا فليتعففّ بزوجة»؛ ميرزا حسين نورى طبرسى، مستدرك‏الوسايل، ج 14، ص 150.

4. «التمزوّج النّائمُ اَفضَلُ عندالله مِنَ الصّائم القائِم العَزَب»؛ مستدرك الوسايل، ج 14، ص 155.

5. «يا معشر الشباب من استطاع منكم الباه فليتزوج فانّه اغضّ للبصر و احصن للفرج»؛ همان، ص 153.

6.«ان الابكار بمنزلة الثمر على الشجر، اذا ادرك ثمارها فلم تجتن افسدته الشمس و كذلك الابكار اذا ادركن ما يدركن النساء، فليس لهنّ دواء الاّ البعولة و الاّ لم يؤن عليهن الفساد لانهنّ بشر»؛ الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 61.

7. «وَأَنكحُوا الْأَيَامَى مِنكمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكمْ وَإِمَائِكمْ إِن يَكونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»؛ «مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود، آنان را بى‏نياز مى‏سازد بدرستى كه خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است». نور، آيه 32.

8. «الرزق مع النساء و العيال»؛ (الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 44).

9. «يفتح أبواب السماء «بالرحمة» فى أربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فى وجه الوالد وعند فتح باب الكعبة و عند النكاح»؛ مستدرك الوسايل، ج 14، ص 152.

10. «تزوّج والاّ فأنت مِن إخوان الشياطين»؛ همان، ص 155.

11. «لعن الله و أمّنت الملائكة على رجل تأنّث، و أمرأة تذكّرت، و رجل متحصّر»؛ همان، ص 157.

12. روم 30، آيه 21.

13. «ما افاد عبد فائدة خيرا من زوجة صالحه اذا رأها سرّته و اذا غاب عنها حفظته فى نفسها و ماله»؛ الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 39.

14. يقول الله تبارك و تعالى: «إذا أردت أن أعطى عبدى خير الدنيا و الآخرة، جعلت له لساناً ذكراً، و قلباً خاشعاً، و جسداً على البلاء صابراً، و زوجة مؤنة تسره إذا نظر إليها، و تحفظه إذا غاب عنها فى نفسها و ماله»؛ مستدرك الوسايل، ج 14، ص 169.

15. «تناكحوا تناسلوا، انّى أباهى بكم الامم فى يوم القيامة»؛ مستدرك الوسايل، ج 14، ص 153.

16. حسين محبوبى‏منش، كتاب زنان، ص 183.

17. «اكثر اهل النّار العزّاب»؛ (الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 20).

18. Will Durant.

19. على‏احمد پناهى، مجله معرفت، شماره 104، ص 38.

20. «زَوِّجُوا اَيامَكم فَان الله يُحسِنُ لَهُم فى اخلاقِهِم ويُوَسّعُ لهم فى ارزاقهم ويزيدُهُم فى مرواتِهِم»؛مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 222.

21. «وَأَنكحُوا الْأَيَامَى مِنكمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكمْ وَإِمَائِكمْ إِن يَكونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»، نور 24، آيه 32.

22. «الرزق مع النساء و العيال»؛ (الحر العاملى، وسايل الشيعه، ج 20، ص 44).

23. «زوّجوا اَيامكم فإَّن الله يُحسِنُ لَهم فى اَخلاقِهم و يُوسِّعُ لَهم فى اَرزاقِهم و يَزيدُهم فى مُّروّاتِهِم»؛ مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 222.

موضوعات: قرآنی, اجتماعی, نکته های ناب
[پنجشنبه 1394-08-28] [ 10:10:00 ق.ظ ]