ساجدین(ندای صلح و حقیقت)





درباره وبلاگ


بسم رب فاطمه(س)

با سلام حضور همه ی کسانی که به وبلاگ من سر می زنند. امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد. چون مسئله حجاب مربوط به همه جامعه است نه فردی و نه خانوادگی. امیدوارم بتوانم گامی هرچند کوچک در این راستا بردارم.
ان شا الله مورد تائید آقا امام زمان قرار بگیرد
امیدوارم شما نیز ما را در این راه یاری کنید
یاحق.




ساجدین(ندای صلح و حقیقت)


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : یَابْنَ آدَم! لَمْ تَزَلْ فى هَدْمِ عُمْرِكَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا فى یَدَیْكَ لِما بَیْنَ یَدَیْكَ، فَإنَّ الْمُؤْمِنَ بَتَزَوَّدُ وَ الْكافِرُ یَتَمَتَّعُ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

اى فرزند آدم از موقعى كه به دنیا آمده اى، در حال گذراندن عمرت هستى، پس از آنچه دارى براى آینده ات (قبر و قیامت) ذخیره نما، همانا كه مؤمن در حال تهیّه زاد و توشه مى باشد; ولیكن كافر در فكر لذّت و آسایش است. نزهه الناظر و تنبیه الخاطر: ص 79، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم








جستجو






 
  برحذر داشتن از قطع رحم ...

ـ پـيامبر خدا(ص ) : با خويشاوندى كه ازتو بريده پيوند برقرار كن و به آن كس كه به تو بدى كرده است خوبى كن و حق را , هر چند به زيان خود , بگو.
ـ از خويشاوند خود مبر گرچه او ازتو ببرد.
ـ ابوذر : رسول خدا(ص ) به من سفارش فرمود كه و صله رحم به جاى آورم هر چند او به من پشت كرده باشد.
ـ امام على (ع ) : با خويشان خود پيوند برقرار كنيد هرچند آنان از شما ببرند.
ـ امـام حسين (ع ) : آن كس بيش از همه صله رحم به جا آورده كه با خويشاوند بريده از خود پيوند برقرار كند.
ـ امـام سـجـاد(ع ) : هيچ گامى نزد خداى عزوجل محبوبتر از دو گام نيست : گامى كه مؤمن با آن در راه خدا صف (جنگ ) مى بندد و گامى كه براى پيوند با خويشاوندى بر مى دارد كه قطع رحم كرده است .
ـ امـام صادق (ع ) : مردى خدمت پيامبر(ص ) آمد و عرض كرد : اى رسول خدا ,خويشاوندانى دارم كـه با آنان رفت و آمد دارم ولى آنها مرا مى آزارند لذا تصميم دارم آنان رارها كنم رسول خدا(ص ) فرمود : در اين صورت خداوند همه شما را رها مى كند.
عرض كرد : پس چه كنم ؟

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
[جمعه 1394-11-09] [ 06:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پيامدهاى صله رحم ...

ـ ابـو بـصـيـر : از امـام صـادق (ع ) پـرسيدم : آيا انسان مى تواند با خويشاوندى كه (مذهب ) حق را نمى شناسد قطع رابطه كند؟
حضرت فرمود : نبايد از او ببرد.
ـ جـهم بن حميد به امام صادق (ص ) عرض كرد : خويشاوندانى دارم كه عقيده و مذهب مراندارند با اين حال آيا آنان را بر من حقى هست ؟
حضرت فرمود : آرى , حق خويشاوندى را هيچ چيز از بين نمى برد در صورتى كه با تو همباور بودند دو حق داشتند : حق خويشاوندى و حق مسلمانى .ـ امـام بـاقر(ع ) : صله رحم اعمال را پاك مى كند , داراييها را فزونى مى بخشد , بلا را مى گرداند, كار حسابرسى (در قيامت ) را آسان مى كند و مرگ را به تاخير مى اندازد.
ـ صله رحم خلق و خوى را نيكو , دست را بخشنده , جان را پاكيزه و روزى را زياد مى كند واجل را به تاخير مى اندازد.
ـ امام صادق (ع ) : صله رحم و نيكوكارى حساب را آسان مى سازند و از گناهان نگه مى دارندپس , صله ارحام به جاى آوريد و به برادران خود نيكى كنيد , اگر چه با سلام كردنى نيكو وجواب سلام دادن باشد.
ـ امام هادى (ع ) : آن گاه كه خداى عزوجل با موسى بن عمران (ع ) سخن گفت , موسى عرض كرد : پاداش كسى كه صله رحم كندچيست ؟

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
 [ 06:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  صله رحم ...

انسان زماني مي تواند از خطرات و آسيبهاي زمانه در امان باشد که در متن جامعه زندگي کند و با همنوعان خود حشر و نشر داشته باشد.
زندگي در حاشيه، بريدن از ديگران و خو کردن به زندگي فردي، هميشه متضمن خطرات فراواني است، از همين رو سفارش همه عقلا، دانايان و حکيمان اين بوده که انسان ها هر روز بيش از گذشته بر ارتباطات بين يکديگر بيافزايند و به يکديگر نزديک شوند، اصولاً داشتن روابط صميمانه با اطرافيان و معاشرت کريمانه با آنان از خصايل و ويژگي هاي يک انسان معتدل و برخوردار از خلق و خوي پيغمبري است.
چرا که انبياء با وجود تمام حشمت، هيبت و عظمتي که داشتند از همنشيني و مجالست با مردمان غافل نمي شدند و يکي از اصول آن بزرگواران مؤانست و ملاطفت با مردمان بوده است.
اين همه سفارش اسلام و آيات کريمه قرآن بر ((صله رحم)) و نزديکي به خويشان، هرچند دلايل فردي و اجتماعي فراوان دارد، ولي بدون شک يکي از دلايل آن همين تنها ماندن در هنگام خطرها و مصائب است.صله رحم و پيوستن به خويشاوندان مهمترين و بارزترين نمونه زندگي کردن در متن به شمار مي آيد که لازم است بيش از گذشته مورد توجه و عنايت ما قرار گيرد. در روايات بسياري از اهل بيت عليهم السلام به ارزش والاي اين عمل انساني و اسلامي عنايت شده که پاره اي از آنها را نقل مي نمائيم:
از امام صادق (ع) روايت شده است که فرمود: ((صله رحم حساب روز قيامت را آسان مي کند و صله رحم است که عمر را طولاني و انسان را از بديها، حفاظت مي نمايد)).

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
 [ 06:33:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  احترام به پدر و مادر ...

 

یکی از مهمترین اصول اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آیات و روایات تاکید فراوان در این باره دارند جالب این است که در موارد بسیار بعد از توحید و یکتاپرستی بدون فاصله احسان به این دو نهاد ارزشمند عالم خلقت را مطرح می کنند، آری اینگونه بیانات آن هم از قادر حکیم علی الاطلاق و رسول گرامی اش و ائمه هدی علیهم السلام خود بیانگر اهمیت آن است.پدر و مادر به عنوان دو انسان فداكار و زحمتكش كه تمام بار مسئوليت هاي مربوط به تربيت فرزند را بر دوش دارند، در نزد خداوند از جايگاه منحصر به فردي برخوردار هستند به طوري كه در چندين آيه قرآن كريم، بر لزوم اطاعت و تكريم آنها فرمان داده شده است و ذات باري تعالي نام آنان را در رديف نام خود قرار داده و بر رعايت مقام و منزلت آنها تأكيد نموده است.

احترام در حوزه كنش هاي ارتباطي از جايگاه خاصي برخوردار است. اصولا انسان هاي بي احترام نمي توانند اجتماعي را تشكيل دهند. از اين رو احترام متقابل به عنوان عنصر و مولفه اصلي در ايجاد جامعه داراي جايگاه و اهميت خاصي است.
باحفظ حريم ها و حرمت هاست كه زمينه تعامل سازنده و مثبت ميان دو شخص فراهم مي شود. به هر حال دو شخص، شخصيت ها و انديشه ها و خواسته ها و منافع و نيازهاي مستقل و جداگانه اي دارند و گاه اين تفاوت ها خود عامل مهمي براي اختلاف و جدايي است. از اين رو برخي از انديشمندان چون استاد مرتضي مطهري بر اين باور هستند كه اصل، در ميان انسان اختلاف است و تنها با بهره گيري از اصولي انساني مي توان آن را به اتحاد تبديل كرد.

عواطف انسانی و حق شناسی دو مسئله ارزشمندی است که برای رعایت احترام به والدین کافی است و لی از آن جهت که در مکتب اسلام عزیز روی مسائل که عقل در آن استقلال دارد و عاطفه هم آن را در می یابد به عنوان تاکید حکم دارد و سکوت را ناروا می داند و در مسئله احترام والدین تاکیدات دارد که در جای دیگر کمتر دیده می شود.
در قرآن کریم سوره لقمان آیه 15 می فرماید: « ان جاهداک علی ان تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما فی الدنیا معروفاً» در این آیه شریفه توصیه می کند حتی اگر پدر و مادر کافر باشد احترام آنها لازم است: امام صادق علیه السلام می فرماید: « لو علم الله شیئاً هو ادنی من اف لنهی عنه و هو من ادنی العقوق ان ینظر الرجل الی والدیه فیحد نظر الیهما» اگر چیزی کمتر از اف وجود داشت خداوند از آن نهی می کرد اف کمترین اظهار ناراحتی است و این حداقل مخالفت و بی احترامی نسبت به پدر و مادر است و از اسن جمله نظر تند و غضب آلود به آنها است. (مکارم شیرازی/ تفسیر نمونه/ ج 12/ ص 96)
جهاد یکی از مهمترین برنامه های اسلامی مادام که وجوب عینی پیدا نکند خدمت پدر و مادر و رسیدگی بامور آنها اهم از آن است حتی اگر جهاد رفتن موجب ناراحتی آنها شود جائز نیست.

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
[پنجشنبه 1394-11-08] [ 06:48:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  صله رحم از دیدگاه قران ...

صله رحم
«صله» در لغت به معنای احسان و دوستی آمده است و مراد از «رَحِم» خویشاوندان و بستگان می باشد. در اصطلاح، صله رحم محبت و سلوك داشتن با خویشان و نزدیكان است. در شرع مقدّس اسلام و آیات و روایات، معنای خاصی برای رحم ذكر نشده است. از اینجا می فهمیم كه این كلمه نیز مانند سایر كلمات، حمل بر معنای عرفی متداول می شود. شاید رحم به معنای خویشاوندانی باشد كه از طرف پدر و مادر و نیز فرزندان به یكدیگر وابسته باشند، هر چند كه این وابستگی به چند واسطه باشد. عروه بن یزید از امام صادق ـ علیه السلام ـ درباره تفسیر آیه «وَ الذینَ یَصلونَ ما اَمرَ اللهُ بهِ اَن یُوصلَ» پرسید. آن حضرت پاسخ داد:
مراد از كسانی كه خداوند پیوستن به آنان را فرمان داده، خویشاوندان توست.
بنابراین، صله رحم، پیوند با تمام خویشان می باشد، بدیهی است كه خویشاوند هر قدر به انسان نزدیك تر باشد. وظیفه او در حفظ پیوند، شدیدتر و لازم تر است.

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
[سه شنبه 1394-11-06] [ 06:10:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب ...

با مشاهده کنش های روزمره افراد و گروههای اجتماعی به رغم وجود رفتارهای مشابه و مشترک همیشه شاهد رفتارهای منحصر به فردی نیز هستیم. البته افراد نسبت به پدیده ها ، اشیا و موضوعات و افکار و ابزار علاقه مندی و نسبت به برخی دیگر ابزار تنفر می کنند. کنش ها و رفتارهای مشترک و متفاوت آنها بیانگر نگرش های مشترک و متفاوتی است که افراد واجد آن می باشند گرچه نگرش های افراد را نمی توان همانند رفتارها مشاهده نمود ولی وجود آن را از روی رفتار اشخاص در موقعیت های گوناگون و در درون روابط اجتماعی می توان استنباط کرد از طریق مطالعه نگرشهای گروههای اجتماعی می توان اولاً آگاهی و بینش های این گروهها را نسبت به موضوع مورد سنجش دریافت نمود ثانیاً می توان عقاید نسبتاً ثابت و ریشه دار را از روی عقاید زود گذر باز شناخت و شدت و ضعف گسترده و سو گیری نگرش ها را مورد شناسایی قرار داد ، چرا که اساساً نگرشها راهنمای عمل هستند و فرد بدون داشتن نگرشهای راهنما سر در گم یا پریشان می شود. معانی و دلیل های رفتارهای نوع بشر در نگرشهای وی مندرج است . برای فهم رفتارهای گروههای اجتماعی مطالعه نگرش هایشان ضروری است و بد منظور درک علایق و انگیزه ها و رغبت این گروهها ، باید از مطالعه نگرشها آغاز نمود. بد منظور پیش بینی رفتار نیز مطالعه نگرشهایشان اهمیت به سزایی دارد.

ادامه »

موضوعات: فضیلت های فراموش شده
[دوشنبه 1394-11-05] [ 05:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت