آثار پربرکت زیارت اربعین را در آینده میبینید/داستان بگومگوی دو جوان عراقی 4 | ... | |
ائمۀ هدی(ع) اربعین را به یک میعادگاه زمانی و مکانی تبدیل کردهاند خب انگار ائمۀ هدی(ع) با این اشاره، اربعین را به یک میعادگاه زمانی و مکانی تبدیل کردهاند. میخواهم عرض کنم آن زمانی که امام حسن عسکری(ع) اینرا فرمودند، وضعیت زیارت بیست میلیونی امروز را پیشبینی میکردند و قطعاً اراده میفرمودند. همانطور که حضرت زینب کبری(س) فردای عاشورا وقتیکه آن غم سنگین را در امام زینالعابدین(ع) احساس کردند به ایشان -در مقام تسلی- گفتند که اینجا عزادارانی خواهند آمد، و اینجا محل زیارت عشاق حسین(ع) خواهد شد. همانطور که در آن زمان زینب کبری(س) و دیگر امامان معصوم از این آینده، خبر دادند، طبیعتاً به این مسأله هم توجه دارند. آقای بهجت(ره) در شرح روایت فوق میفرماید: زیارت اربعین، جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» و انگشتری به دست راست انداختن، اینها همه یک ویژگی مشترک دارند که موضع دینی شما را اعلام میکنند. پس اینها همه از مصادیق «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوب» هستند. نباید امام حسین(ع) را به فضای شیعی اختصاص دهیم/ برادران اهل سنت هم نسبت به امام حسین(ع) ارادت دارند. در روایت میفرماید از نشانههای مؤمن است؛ نه مسلمان. استاد پناهیان: من اصرار دارم گاهی اوقات به جای کلمۀ شیعه از کلمۀ مؤمن استفاده کنم، به دلیل اینکه واقعاً همۀ مسلمانها در برخی از مراتب ایمانی سهیم هستند. برادران اهل سنت هم نسبت به امام حسین(ع) ارادت دارند. یزید واقعاً دشمن مشترک شیعه و سنی بود. قتل عامی که یزید در واقعۀ حرّه در مدینه انجام داد و جنایتهایی که سربازان یزید نسبت به صحابه و تابعین انجام دادند، هیچوقت از یاد تاریخ نمیرود. صحابه و تابعینی که شیعه نبودند و امام حسین(ع) را یاری نکردند ولی یزید آنها را جداگانه قتل عام کرد. در مدینه مقدار تجاوزهایی که توسط سربازان یزید به نوامیس مردم شد، هیچوقت از خاطرهها محو نمیشود. لذا ما نباید امام حسین(ع) را به فضای شیعی اختصاص دهیم. واقعاً همۀ مسلمانان به امام حسین(ع) ارادت دارند و بزرگان مسلمانها هم این ارادتشان را ابراز فرمودهاند. از دوستان خواهش میکنم به این کلام شریف آقای بهجت(ره) مفصل بپردازند. آیتالله بهجت(ره) در ادامۀ کلام خود میفرماید: «پس هر عبادتی که سبب شود از برای دخول دیگران در یاد خدا و در اطاعت خدا، مقرّب است از دو جهت؛ یکی از آن جهت که خود «مأمور بِه» است و دیگری از آن جهت که تهییج دیگران به سوی اطاعت است و ذوالشرافتین است.» و بعد توضیحات دیگری میدهند که خاصّ ایشان است و فرق اینرا با نماز شب –که یک عبادت پنهانی است- بیان میفرمایند و بعد در عبارات پایانی که توضیح خیلی زیبایی میدهند. ادامه مطلب : من خواهش میکنم دوستان به این کلام شریف آقای بهجت(ره) مفصل بپردازند. در پایان این پیام یا اواخرش میفرمایند: «و از این جهت است که اقبال مردم به حج بیتالله و زیارت مشاهد مقدسۀ اوصیاء و اولیاء و انبیاء(ص) و توسل به آنها موجب کرامات متواترۀ قطعیه شده و میشود.» خب ما معمولاً در منبرهای خودمان کرامات نقل نمیکنیم. اینجا هم در این برنامه کرامت نقل نمیکنیم ولی آنهایی که این معنا را شهود کردهاند-چه کرامات معنوی و عرفانی و معرفتی، چه کرامات قلبی و روحی و چه کراماتی که احیاناً بیماری شفا داده شود یا گرهگشایی و تسهیل در مشکلات شود- زیاد هستند. ایشان اشاره میفرماید: «چون وساطت در فیوضات ثابت است و این واقعیت معلوم اهل تقوا است.» ادامه دارد ….. منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ( مصاحبه استاد پناهیان )
[سه شنبه 1395-08-11] [ 12:48:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|