آيات مربوط به نفاق و منافقان | ... | |
نفاق در اصطلاح قرآنى عبارت است از: اظهار ايمان و پنهان نگاه داشتن كفر ۲ ؛ و به بيانى ديگر، نفاق يعنى اقرار به ايمان به زبان و عدم اعتقاد به آن در قلب ۳ . قرآن كريم در توصيف منافق مىفرمايد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَ مَا هُم بِمُؤْمِنِينَ ۴ ؛ گروهى از مردم كسانى هستند كه مىگويند: “به خدا و روز رستاخيز ايمان آوردهايم، در حالى كه ايمان ندارند“.» در ادامه همين آيات، ضمن بيان ويژگیها و تأكيد بر بيماردلى آنان، رفتارشان را اينگونه توصيف مىكند: «وَ إِذَا لَقُواْ الَّذِينَ ءَامَنُواْ قَالُواْ ءَامَنَّا وَ إِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِءُونَ ۱ ؛ و هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مىكنند، مىگويند: ما ايمان آوردهايم؛ [ولى] هنگامى كه با شيطانهاى خود خلوت مىكنند، مىگويند: ما با شماييم؛ تنها [آنها را ]مسخره مىكنيم.» چنانكه از آيه فوق استفاده مىشود، رفتار منافقانه عبارت است از دوگانگى ظاهر و باطن و اينكه فرد در ظاهر، رفتارى را از خود نشان مىدهد كه در باطن، به آن اعتقادى ندارد. اين رفتار در آيه هاى متعددى از قرآن كريم، نكوهش شده است و بر آن وعده عذاب داده شده است كه براى نمونه به دو مورد اشاره مىكنيم: - «بَشِّرِ الْمُنَفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ۲ به منافقان بشارت ده كه مجازات دردناكى در انتظار آنهاست.»؛ - «إِنَّ الْمُنَفِقِينَ فِى الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا ۳ ؛ منافقان در پايينترين دَرَكات دوزخ قرار دارند، و هرگز ياورى براى آنها نخواهى يافت.» ادامه مطلب : البته دوگانگى قول و فعل با نفاق و دورويى تفاوت دارد؛ چراكه در نفاق، ظاهر وباطن با هم سازگار نيست و اين ناسازگارى با هدف و انگيزه خاص شيطانى صورت مىگيرد و در عين حال ممكن است گفتار او با رفتار ظاهرىاش هماهنگ باشد؛ براى مثال به قولى كه مىدهد ممكن است عمل كند، يا حرفى كه مىزند با واقع مطابقت داشته باشد، ولى خودش به آن اعتقادى نداشته باشد، مانند شهادت دادن به رسالت پيامبر(ص) كه مفاد شهادت او، يعنى رسالت پيامبر(ص)، امرى حق و مطابق با واقع است، ولى او در اين شهادت و اعتقاد به آن، دروغگوست و به تعبير مرحوم علامه طباطبائى(ره)، صداقت خبرى دارد ولى صداقت مُخبرى ندارد، ۴ در حالى كه در دوگانگى قول و فعل، به ويژه در اوليا و مربيان، در بيشتر موارد اينگونه است كه فرد در تضاد ياد شده، انگيزه شيطانى ندارد و به بيانى ديگر با قصد، مرتكب اين دوگانگى رفتار نمىشود، بلكه يا به دليل سهلانگارى و فراموشى و يا به دليل ناتوانى و ضعفِ اراده است، ولى به هر روى، نوعى عدم صداقت در هر دو مورد ديده مىشود كه نفاق و دورويى و نيز دوگانگى قول و فعل را در يك سياق قرار مىدهد؛ بنابراين، آياتى كه به نكوهش نفاق و منافقان پرداخته است، به نوعى اين رفتارهاى دوگانه را شامل مىشود. 2.الميزان، ج۱۹، ص ۲۷۸. 3.مفاهيم اخلاقى - دينى در قرآن مجيد، ايزوتسو توشيهيكو، ص ۳۶۱. 4.بقره، ۸. 1.بقره، ۱۴. 2.نساء، ۱۳۸. 3.نساء، ۱۴۵؛ و نيز براى آگاهى بيشتر ر.ك: آيات آغازين سوره بقره؛ سوره نساء آيات ۶۰-۶۳ و ۱۳۷-۱۴۵ و نيز سوره توبه آيات ۶۱-۸۷ و ۱۰۱-۱۱۰ و نيز سوره منافقين آيات ۱ - ۸ . 4.الميزان، ج۱۹، ص ۲۷۹.
[یکشنبه 1395-06-14] [ 10:15:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|