آیا مشقت انداختن برای زیارت سیدالشهداء جایز است؟ 5 | ... | |
*آیا به مشقت انداختنن خود برای زیارت سیدالشهدا علیهالسلام جایز است؟ در پاسخ به این پرسش، ابتدا چند نکته را متذکر میشوم؛ قرآن مجید و روایات به طور کلی پاسخ این پرسش را دادهاند، شما آیات جهاد قرآن مجید را بنگرید که پروردگار عالم میفرماید: در مسیر جهاد با دشمن گرسنگی و تشنگی و سختی است، ولی پروردگار عالم میفرماید: من در مقابل تحمل این همه مشکلات، پاداش عظیم میدهم. در روایتی پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم میفرماید: قَوْلِ النَّبِیِّ: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا؛ برترین عملها سختترین آنها است.از خصائص امیرمؤمنان این بوده است که اگر عبادتی میخواستند انجام بدهند و آن عبادت مراتبی داشت، حضرت سختترین مرتبه را انتخاب میکرد، بنابراین اگر ما خود را پیرو آن امام میدانیم، باید روش و منش آن حضرت را الگوی رفتاری خود قرار دهیم تا با شکیبایی و تحمل بر مشکلات و سختیها فائق شویم؛ از اینرو میتوان به این نکته مهم رسید که آن پاداشی که در سختیها، در مشقتها هست در عبادت همراه با رفاه و زیارت با آسایش نیست. یکی از زیارتهای سخت همین زیارت اربعین امام حسین است که مرسوم شده است مردم پیاده از نقاط مختلف و از کشورهای دیگر در اربعین به زیارت امام حسین مشرف میشوند؛ و این خیلی کار پرمشقتی است که همراه با خستگی و درد بدن و بیخوابی و اضطراب و ناامنی جادهها است، در عین حال چند میلیون نفر پیاده حرکت میکنند. به طور یقین با استناد به روایات معتبر این عمل جدای از ثواب روز اربعین امام حسین مشمول پاداش است. «على بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسین را زیارت کن و ترک نکن. عرض کردم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمودند: کسى که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى که برمى دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مىکنند، و یک درجه مرتبهاش را بالا مىبرد. و وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکّل او مىکند که آنچه خیر از دهان او خارج میشود را نوشته و آنچه شر و بد مى باشد را ننویسند. و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش مىباشی، به خدا سوگند! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود. وقتی که پیادهروی زیارت ابا عبدالله اینقدر اجر دارد، و زائر برای هر قدمی که برمیدارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مىکنند، و یک درجه مرتبهاش را بالا مى برد، این خود مجوز پیادهروی است. ادامه دارد …… منبع : باشگاه خبرنگاران جوان ( حجت الاسلام انصاریان )
[دوشنبه 1395-08-10] [ 04:17:00 ب.ظ ]
لینک ثابت کسی که امام حسین(ع) را زیارت کند همانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.کامل الزیارات ص 516 1395/08/10 @ 16:27
|