بعضی افراد با درس خواندن همسرشان مخالف هستند يا حداقل علاقه ای به ادامه تحصيل همسرشان ندارند، در حالی که زن و شوهر بايد براي پيشرفت يکديگر تلاش کنند.

زمینه رشد شخصیتی همسرت را فراهم کن


درست است که خدمت به همسر و تأمین نیازهای او یکی از ضرورتها و واجبات زندگی زناشویی به حساب میآید، اما موارد دیگری هم در زندگی شخصی ما انسانها وجود دارد که انجام آنها به عنوان امری واجب باید موردنظر باشد. یکی از این الزامات زندگی، وقت گذاشتن و تلاش برای علم آموزی است. این نکته در کتاب «مصباح الشریعه» نوشته شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در این خصوص فرمودند: «طلب دانش بر هر مسلمانی واجب است. خدا جویندگان دانش را دوست دارد». بر اساس این حدیث شریف، زن و شوهر وظیفه دارند در عین انجام مسئولیتهایی که در قبال زندگی مشترک دارند، زمینه مساعد برای علم آموزی یکدیگر را فراهم کنند. نبی مکرم اسلام(ص) در کتاب «بحارالانوار» فرمودند: «خیر دنیا و آخرت با دانش است و شر دنیا و آخرت با نادانی».بنابراین به نظر میرسد مرد هم وظیفه دارد تا حد امکان زمینه هر خیر و برکتی را برای همسر خود فراهم و او را در این راه تشویق کند.

هم شرع تأکید کرده، هم عرف


خدا در آیه ۱۹سوره مبارک نساء در خصوص شیوه معاشرت با زنان فرموده: «و عاشروهن بالمعروف/ با زنان شایسته رفتار کنید». منظور از معروف رفتاری است که شرع و عقل آن را تأیید میکند که شامل تمام آداب و اخلاقهای پسندیده و خوب انسانی میشود. در چنین شرایطی است که میتوان گفت رفتار مردی که به طور کامل و بدون هیچ دلیل منطقی مانع از درس خواندن و علم آموزی همسر خود میشود، رفتار معروف و شایستهای نیست چرا که زن هم مانند همه انسانها حق دارد برای رشد علمی خودش وقت بگذارد و تلاش کند .خدا در آیه ۲۲۸سوره مبارکه بقره هم فرموده: «وَ لَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَیهِنَّ بِالمَعرُوف/ برای زنان حقوقی است [ که باید از طرف مردان رعایت شود] همان طور که تکالیفی هم دارند».


پیشرفت علمی، زندگیتان را بهتر میکند


ایجاد شرایط پیشرفت علمی همسر

موضوعات: اجتماعی
[شنبه 1393-09-01] [ 03:38:00 ب.ظ ]