بگذارید همین اول کار با مثالی خیال‌تان را راحت کنم. مثالی از این‌که در بازدیدهای روزانه‌تان از فیس‌بوک یا دیگر سایت‌ها چه اطلاعاتی را در اختیار فیس‌بوک و شرکت‌های بزرگی که قصد دارند برای محصولات‌شان تبلیغ کنند، قرار می‌دهید.

اطلاعاتی که بعضی‌هایشان به مخیله‌تان هم خطور نکرده است، حتی احتمالا بعد از خواندن این مطلب، باز هم از خودتان خواهید پرسید این اطلاعات به چه کار فیس‌بوک می‌آید؟

جایی می‌خواندم یک روز «مکس شرمس»، فعال حقوق مدنی اتریشی، از فیس‌بوک خواست هرچه اطلاعات شخصی از او روی سرورهای فیس‌بوک هست برایش بفرستند. مسئولان فیس‌بوک هم یک سی‌دی برایش فرستادند، با 1222صفحه اطلاعات.

اگر آقای شرمس فایل را چاپ می‌کرد و صفحه‌ها را کنار هم می‌چید، حدودا 400متر می‌شد. اطلاعاتی شامل شماره تلفن و نشانی ایمیل دوستان و اقوامش، فهرست همه دستگاه‌هایی که روی‌شان فیس‌بوک را باز کرده بود، برنامه‌هایی که دعوتش کرده بودند، کسانی که «دوست» او شده بودند و البته آرشیوی از همه پیام‌های خصوصی‌، حتی آنهایی که پاک کرده بود.

همه اینها مشتی بود نمونه خروار، قطره‌ای از اقیانوس اطلاعات شخصی 1/65‌میلیارد کاربر فیس‌بوک. تازه آقای شرمس 3‌سال بیشتر فیس‌بوک نداشته و در آن 3‌سال هم گه‌گاه سراغ آن می‌رفته است.

مهم‌تر از همه این‌که آقای شرمس معتقد است فیس‌بوک بخش بزرگی از اطلاعات او را برایش نفرستاده است. او عقیده دارد فیس‌بوک از هر کاربر بیش از صد نوع داده دارد که برای او حدود 50 نوع را فرستاده‌ است. او دراین‌باره می‌گوید: «داده‌های مربوط به چهره‌شناسی‌ام را نفرستاده‌، یعنی فن‌آوری‌ که می‌تواند من را از روی عکس‌هایم بشناسد. اطلاعات مربوط به ردپای مجازی‌ام را هم نفرستاده‌، این‌که مثلا فلان صفحه را که در مورد فلان خودرو نوشته بوده، دیده‌اید یا نه و چه مدت رویش مکث کرده‌‌ام».

ادامه مطلب :

عجیب‌تر آن‌که فیس‌بوک حتی می‌تواند رد اینترنتی کسانی که فیس‌بوک ندارند را نیز دنبال کند؛ با کوکی‌هایی (داده‌هایی) که طبق یک حکم قضائی در بلژیک می‌تواند روی دستگاه‌شان نصب کند. به همین دلیل آقای شرمس تا به حال دوبار از سیاست حریم خصوصی فیس‌بوک شکایت کرده است.

واقعیت این است که فیس‌بوک بیش از آنچه بدانید از شما اطلاعات دارد، اطلاعاتی که معمولا برای تبلیغات تهاجمی شرکت به کار گرفته می‌شوند یا حداقل فیس‌بوک این‌طور ادعا می‌کند. فیس‌بوک تا اعماق وب شما را دنبال می‌کند و برای هر کاربر یک لیست بلند بالا از اطلاعات شخصی شامل وقایع زندگی و منافع عمومی تهیه می‌کند.

تا سال‌ها هیچ‌کس از چگونگی تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی مطلع نبود، هیچ‌کس نمی‌دانست چطور یک دفعه برایش تبلیغ خودرو در کنار صفحه قرار می‌گیرد و همزمان برای دوستش داروهای ضدحساسیت تبلیغ می‌شود. اما به‌تازگی فیس‌بوک اطلاعاتی را منتشر کرده که می‌توان فهمید این کار چگونه انجام شود.

اخیرا پورتال جدید آموزشی‌ منتشر شده است که به کاربران امکان درک شیوه تبلیغات در شبکه‌های مجازی را می‌دهد. این ابزار جدید تمام 98 داده‌ای را که فیس‌بوک برای تبلیغات از آنها استفاده می‌کند، آشکار کرده است. حق دارید کمی احساس ناامنی کنید، 98داده از هر شخص یا اطرافیانش. اگرچه گفته‌شده از این اطلاعات هیچ‌گاه برای مقاصد خرابکارانه استفاده نمی‌شود اما حتما از این کار احساس عجیبی خواهید داشت، این‌که کسی زندگی‌تان را دایما زیر نظر داشته و لیستی از اطلاعات شخصی‌تان در اختیارش باشد.

ادامه دارد …..

منبع : گروه فرهنگ نیوز

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, این هفته چه بنویسیم (7)؟
[جمعه 1395-06-19] [ 12:29:00 ب.ظ ]