|
|
|
انواع گریه ها 2 |
... |
#محرم انواع گریه ها 2 8 ـ گریه پیوند هدف: گاهى قطرات اشک پیامآور هدفهاست، آنها که مىخواهند بگویند با مرام امام حسین (علیه السلام) همراه و با هدف او هماهنگ و پیرو مکتب او هستیم، ممکن است این کار را با دادن شعارهاى آتشین، یا سرودن اشعار و حماسهها ابراز دارند، اما گاهى ممکن است آنها ساختگى باشد ولى آن کسى که احیانا با شنیدن این حادثه جانسوز قطره اشکى بریزد، صادقانه تر این حقیقت را بیان مىکند این قطره اشک اعلان وفادارى به اهداف مقدس یاران امام حسین و پیوند دل و جان با آنهاست مسلماً این نوع گریه بدون آشنایى با متعالى او ـ ممکن نیست.(26)
پس گریه بر حسین (علیه السلام) اشک ریختن بر مرده نبوده و از روى خوارى ودرماندگى وعجز وزبونى، غم و اندوه نیز نمىباشد بلکه آن فقط دلیلى است که نداى حق طلبان را به گوش جهانیان رسانیده و زنگ خطر را براى باطل و اهل آن صدا درمىآورد و صاعقههائى است که بر روى سر سرکشان و ستمگران در هر زمان و در هر مکان فرو مىریزد وشاهد صادق و گواه زندهاى است از اخلاص در راه حق و دشمنى با بیداد و ستم و بزرگداشتى است براى فداکارى و حق ودلیرى وانجام وظیفه ونهراسیدن از مرگ و تکریمى است براى امتناع از قبول ظلم و شکیبائى درمحنت و سختیها.
به قول علامه مغنیه: کسانى که درمجالس تعزیه مىخوانند:
لا تطهر الأرض من رجس العدا ابداً
ما لم یسل فوقها سیل الدم العرم (27)h}
«روى زمین از پلیدى دشمنان پاک نخواهد شد تا زمانى که بر روى آن سیل در هم شکننده خون روان نگردد».
غرض، شیعیان بر امام حسین (علیه السلام) از روى خوارى ودرماندگى نمىگریند، بلکه از اشک دیده خویش سرود حماسه مىسازند و با آه و حسرت خود بانگ حق وعدالت رابه گوش جهانیان مىرسانند:
همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافى است
اگر چه گریه، بر آلام قلب تسکین است.
ببین که مقصد عالى وى، چه بود اى دوست
که درک آن، سبب عز و جاه و تمکین است
زخاک مردم آزاده، بوى خون آید
نشان شیعه و آثار پیروى، این است (28)
«ماربین» مورخ آلمانى مىگوید: «هیچ چیز مانند عزادارى حسین نتوانست حس سیاسى در مسلمانان ایجاد کند.»(29)
اى اشک ماتمت به رخ ملت آبرو
وى از طفیل خون تو، اسلام سرخ رو
دین را تو زنده کردى و خود، کشته گشتهاى
وین یافته ز فیض تو، دین نبى علوّ
گر آب را به روى تو بستند کوفیان
آوردى آب رفته اسلام را به جو (30)
قطرههاى اشکى که شیعه در ماتم امام حسین (علیه السلام) و یارانش مىریزد عهد و پیمانى است با قطرههاى خون شهداى کربلا که با لب تشنه و محروم از «قطرههاى آب» بر سر احیاى دین و ارزشهاى راستین مکتب جان باختند. و این اشکها این نهضت الهى را به جانها پیوند زده وجاوان ساخته است. و این بسیار سادهاندیشى است که کسى تنها توجیهى عاطفى براى این گریهها داشته باشد چرا که داغ، هر قدر هم شدید باشد، بالاخره گذشت زمان از حرارت آن مىکاهد درحالى که عزادارن حسینى از اول عمر تا آخر عمر پس از گذشت قرنها با شور و شوق و حرارت بیشتر در سوک سید الشهداء مىگریند. اگر این گریهها تنها جنبه عاطفى داشت مسلما به مرور زمان حادثه عاشورا از خاطرهها محو مىشد و یا ازطراوت ونشاط آن کاسته مىگردید .
ادامه مطلب :
9 ـ گریه کردن براى از دست دادن چیزى و یا تحمل دردى: انسان زمانى گریه مىکند که چیزى را از دست بدهد یا دردى را متحمل بشود. پس عامل عمده گریه (سواى شوق و چند مورد نادر) درد و فقدان منفعت است ما وقتى از چیزى نفع مىبریم به مجرد از دست دادن آن گریه سر مىدهیم و یا دردى به ما روى مىکند ناله مىکنیم.
در روایات مىخوانیم که همه چیز بر حسین (علیه السلام) گریه کردند ماه و ستارگان و خورشید شنهاى بیابان و حتى بادى که مىوزید و حتى الحوت فى البحر،چرا؟ شن بیابان چرا گریه کرد؟ ماهیان دریا چرا سوگوارى کردند؟ ماه و ستارگان وخورشید چرا تار شدند و بى تابى کردند؟ مسلما آنا به ظاهر متحمل دردو رنجى نشدند چون تیر و خنجرهائى که بر آن پیکر شریف وارد مىشد دردش برخورشید و ماهیان دریا نمىرسید پس چرا آنان گریه کردند و آن هم بکاء شدیدا پس حتماً آنها متضرر گردیدند و ازچیزى که نفع مىبردند بى نصیب شدند و منفعتى را از دست دادند و آن منفعت چیست ؟چه چیزى بالاتر از امامت! همه از امام نفع مىبرند و از فقدانش رنج مىبینند و متضرر مىشوند امام قطب و قلب عالم است وهرکه در عالم است در سایه اوست وقتى او را از ست مىدهند متحمل رنج و به دنبال این رنج صاحب درد مىشوند این است که آن موجوداتى که ناپاکى بر آنان رخنه نکرده و نمىتواند بکند، (مثل شنهاى بیابان، ماهیان دریا و …) بر او مىگریند و آلودهها از انس وجن از فقدان چنین ذى نفعى بیخبر مىمانند و شادى مىکنند، و این است تفسیر آن حدیثى که مىفرماید براى حسین (علیه السلام) در قلب مؤمنان حرارتى است که … مؤمنان اگر هم ذکر مصیبتى نشنوند، چون متوجه از دست دادن قطب و محور عالم هستند ناله مىکنند…
مرحوم علامه مغنیه مىگوید: کسى گفت: آیا شیعهها جز گریه واشک راه دیگرى ندارند که بدان محبت خویش را به اهل بیت (علیه السلام) بیان نمایند؟ گفتم:
«آرى شیعیان علاوه بر گریه براى این که مودت قلبى خود را براى اهل بیت به ثبوت رسانند به راههاى گوناگونى متوسل مىشوند از جمله درود و تحیت بر اهل بیت تقدیم داشته و از فضائل ایشان در مجالس و محافل سخن رانده وبه سوى اماکن مقدس آنها بار سفر بسته و به ضریحهاى شریف آنان تبرک مىجویند». (31)h} 23 .بحارالانوار: ج 22، ص 151 ـ عیون الأخبار: ج 2، ص 11
24 .لهوف: ترجمه، ص 99
25. حیاة الحسن (علیه السلام): ج 2، .426 2
26 .فلسفه شهادت از آیة الله مکارم
27 .شیعه و عاشورا، نوشته محمد جواد مغنیه: ترجمه فیروز حریرچى: ص 57
28. خوشدل تهرانى، اشگ شوق، ج 1 ص .207
29. سیاسة الحسینیة: ص 44
30 .شعر از شمس لنگرودى.
31 .شیعه و عاشورا ترجمه فارسى: ص 56
کلیدواژه ها: آیات قرآن, استفاده بهینه از ایام محرم, امام حسین آرام جان ها, امام حسین ع, امام حسین فراموش نشدنی, امام حسین فراموش نمیشود, امام رحمت, امام مهربانی, امام مهربانی ها, انواع ذکر مصیبت, انواع عزاداری, انواع گریه, انواع گریه کردن, اهداف عزاداری, ایام محرم, تاسوعای حسینی, دهه محرم, روايات شيعه, روايات نهي كننده عزاداري در منابع شيعه, شب تاسوعا, شبهات عزاداري, شهادت اهل بیت, عاشورای حسینی, عزاداري در پرتو روايات شيعه, عزاداري در پرتو قرآن, عزاداری حسین, عزاداری محرم, فلسفه عزاداری, مرکز فرهنگ و معارف قرآن, مسأله عزاداري, مصادیق عزاداری, نحوه عزاداری, پاسخ به شبهات عزاداري, پیشینه عزاداری, چرا امام حسین فراموش نمیشود, کوثربلاگ, کوثرنت موضوعات: محرم, مناسبتی, اهل بیت
[چهارشنبه 1395-07-14] [ 03:54:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|
|