در پاسخ به پرسش نخست شما به این نکته مهم اشاره می کنیم که اصولادین اسلام می خواهد مردان و زنان مسلمان با روح آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک به انجام فعالیتهای روزمره بپردازند : آبرو و حرمت و ارزش افراد بخصوص زنان در اجتماعات حفظ گردد و کانون خانواده از استحکام زیادی بر خوردار باشد و انحرافات جنسی و فساد اخلاق در جوامع به حداقل خود برسد . لذا برای دستیابی به چنین اهدافی موضوع حجاب به عنوان یک حکم واجب از سوی خداوند متعال مطرح گردیده است .
مسلما جوامعی که این اصل را رعایت نکرده و نمی کنند , افراد آن دچار بسیار از فسادهای اخلاقی به اشکال گوناگون می باشند, اساس خانواده سست و آمارطلاق بسیار بالااست . چرا که گسترش فساد و فحشاو طلاق و بی بند و باری از آثار شوم بی حجابی و بد حجابی است . هنگامی که زن با آراستگی تمام زیبائیها و زینتها پنهان خویش را آشکار کند و آن را رایگان در معرض دید نامحرمان قرار دهد , مسلما روز به روز تقاضای خود نمایی و آرایش و مد پرستی در میان زنان شایع تر و گسترده خواهد شد و چه سرمایه هاکه از این طریق به هدر نخواهد رفت . از طرفی چون زن به راحتی خود را در معرض دید نا محرمان قرار داده چه عشقهای بی ثمر و ناکامیهایی که برخی فجایع و خودکشی ها را بدنبال خود نداشته است و چه مزاحمتها یی که از سوی افراد هوس ران و هرزه برا ی زنان ایجاد نشده است . از اینرو دین مبین اسلام برای پیش گیری از بروز این انحرافات اخلاقی و برای تضمین امنیت جانی و حثیتی زنان به آن دستور می دهد که حجاب کامل خود را رعایت کنند و هنگام سخن گفتن با نامحرم به گونه ای سخن نگویند که در دل او طمعی ایجاد شود .

ادامه مطلب :


لذا این نوع حجاب و پوشش باید به گونه ای باشد که هیچ نوع تحریک و توجهی در نامحرم ایجاد نکند و یا آنرا به حداقل رساند . ساده ترین و بی پیرایه ترین حجاب و در عین حال کامل ترین پوشش برای حفظ زن در برابر نامحرم , چادر می باشد . چرا که در پوششهای دیگر مانند مانتو و مقنعه و یا مانتو و روسری , هرچند که تمام بدن را بپوشاند , نوعا امکان مد گرایی و تجمل و زینت در نوع دوخت و طرح و رنگ آنان وجود دارد و این نوع پوشش بواقع نمی توانند مانع از توجه نامحرمان به زنان گردد و هر چند به ظاهر حجاب محسوب می شوند . از اینرو از میان پوششهایی که زن می تواند استفاده کند به فتوای تمام مراجع تقلید , چادر به عنوان حجاب برتر مطرح گردیده .
این فلسفه پوشیدن چادر .
در پاسخ به پرسش دیگر شما باید عرض کنیم که از جمله الطاف الهی , خلقت زن و مرد در عالم هستی است . با وجود اینکه یک سری تفاوتها میان این دو به لحاظ جسمی و روحی وجود دارد , ولی در عین حال هر دو کامل کننده یکدیگرند . و این خود از نشانه های قدرت الهی است .همچنین خداوند زن را به گونه ای آفریده که تمایل مرد را به سوی خویش بر انگیزد و مرد را نیز به گونه ای آفریده که برای زن جذابیت داشته باشد و این جاذبه و کشش میان این دو عامل اصلی ایجاد پیوند ازدواج میان آنان است که به نوبه خود ازدواج نیز عامل اساسی بر قراری بقای نسل بشر است . حال اگر زن و مرد به گونه ای آفریده می شدند که هیچ جاذبه و کششی نسبت هم احساس نمی کردند , ازدواجی هم صورت نمی گرفت و در نتیجه نسلی هم به وجود نمی آمد . از جمله دستورات الهی این است که این کشش و جاذبه میان زن و مرد تنها باید از طریق ازدواج میان دو ارضا شود و هر گونه نگاه هوس آلود زن به مرد و مرد به زن و هر گونه خود نمایی بخصوص از سوی زنان حرام است . از اینرو برای اینکه هم تمایل میان زن و مرد برقرار باشد و هم هیچ کدام از این دو به سبب این تمایل دچار فساد نگردند , به زن که از زیباییها وظرافتها ی ظاهر بیشتری نسبت به مرد برخوردار است , خداوند دستور می دهد که زینتها و زیباییها ی خود را بپوشاند و آنگاه به هردو فرمان می دهد که از نگاههای هوس آلود نسبت به هم و فاد دار بمانند و از افکار حرام و نگاههای آلوده به نا محرمان دوری کنند تا از زندگی سالم و با برکتی بر خوردار گردند .
حال کسانی که این فرمان الهی را نادیده می گیرند , از جمله زنانی که رعایت حجاب خویش را نمی کنند و مردانی که از چشم چرانی ابای ندارند و گرفتار فساد می گردند , در این آزمون الهی سربلند نخواهد بود و مردود خواهند گشت و مستحق عذاب الهی خواهند بود . مگر اینکه توجه کنند و رفتار خویش را اصلاح کنند . بنابراین رعایت مساله حجاب از سوی زنان و خود داری مردان از نگاه کردن به نامحرمان خود از امتحانات و آزمایشات الهی است برای اینکه مومنین حقیقی شناخته شوند .
در پایان باید عرض شود که خداوند متعال درست است که زیبائیهایی را خلق کرده و لی استفاده از این زیبائیها را ه و روش خاص خودش را دارد . زن که دارای زیبائیهایی است نمی تواند این زیبائیهای خود را به حراج بگذارد و همه از آن استفاده کنند چون به زودی از بین خواهد رفت و فساد تمام وجود او را می گیرد , باید حفاظت شود و فقط فردی از آن استفاده کند که لیاقت را دارد آن هم از طریق روش شرعی خودش که همان ازداوج است مثلا مکانی که بسیار زیبا است و نادر و کم یا باست نمی گذارند همه ا زآن جا استفاده کنند چون بعضی درک نمی کنند آن زیبایی را فقط می خواهند خودشان بهره مند شوند و لذت ببرند گر چه آن مکان و فضا تخریب شود . زن زیبا است و این زیبا خاص و منحصر در اوست و نباید هر کس بیاید از آن استفاده نماید چون فقط فکر بهره بردن خودشان هستند گرچه آن زن در اثر استفاده دیگران از زیبائی او به فسادو تباهی کشیده شود برای آنان اصلا مهم نیست لذا اسلام می گوید ای زن زیبائیت را مخفی کن و حفظ نما و فقط بگذار همسرت از تو استفاده نماید و این زیبائی برای اوست با این عمل هردو حفظ خواهید شد .
منابع :
تفسیر نمونه , ج 14 ,سوره نور 30 -31
احزاب 32و 59

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
[پنجشنبه 1394-09-05] [ 11:58:00 ب.ظ ]