شیوه های جذب روزنامه نگاران

رسانه های فارسی زبان متعلق به جریان ضد انقلاب با بهره گیری از تجارب رسانه های حرفه ای پا به میدان گذارده اند. دویچه وله، بی بی سی، العربیه، صدای آمریکا و یورو نیوز، همگی به جز بخش فارسی، دارای بخش های مادر می باشند و همین امر به آنان در بکارگیری شیوه های جذب و سازماندهی اخبار کمک می نماید.

اعطای هزینه مالی و تطمیع افراد از طرق مختلف نظیر پرداختن هزینه های زندگی، گرفتن تابعیت کشور یاد شده از جمله شیوه های دیرین آنها در جذب فعالین رسانه ای می باشد. علاوه بر آن، همان طور که پیشتر اشاره شد، رسانه های یاد شده با حمایت خبرنگاران ایرانی تبار خود و با اتکا به حلقه های زنجیره ای از پیش طراحی شده با رسانه ها و همکاران خود در ایران ارتباط برقرار کرده و آنها را به همکاری با خود چه از طریق حضور فیزیکی در آن رسانه و چه به شکل همکاری دور کاری از قبیل مصاحبه و یا تهیه گزارش از داخل ایران برای رسانه های خود ترغیب می نمایند. ممنوعیت فعالیت برخی چهره های رسانه ای هم چون علی افشاری، احمد باطبی، فریبا داوود مهاجر در داخل و همچنین روزنامه نگارانی که بنیان خود را بر ستیز با نظام اسلامی گمارده و عرصه را در داخل برای فعالیت خود تنگ یافته و در راستای ارائه چهره ای اپوزیسیون و مطرح شدن دوچندان خودگام بر می دارند، نیز زمینه خروج آنها از کشور را تسهیل می نماید.

اتکا به برخی مسئولین نظام به عنوان رابط رسانه های بیگانه و خبرنگاران داخلی از دیگر شیوه های جذب این فعالین رسانه ای می باشد. پیشتر اشاره شد که افرادی هم چون عیسی سحرخیز و یا سعید حجاریان علاوه بر سابقه عضویت در مراکزِ قدرتِ نظام از رابطه ی ویژه ای با رسانه های معاند برخوردار می باشند.

سو استفاده از احساسات افراد و یا بهره گیری از تمامی ظرفیت های مخالفین نظام از دیگر ابتکارهای رسانه های معاند می باشد. گفتگو با مادر ستار بهشتی، اقوام چهره هایی که در زندان حضور داشته و یا در معرض اعدام قرار دارند و همچنین حضور افراد چپ و کمونیست همچون فرخ نگهدار یا تجزیه طلبان کُرد در رسانه های لیبرالی همچون صدای آمریکا به فراخور موضوع مورد بحث، مثال های مناسبی در این باره می باشد.

ادامه مطلب :

سرمایه گذاری بر شکاف های قومی و مذهبی موجود در ایران و تلاش برای تشدید آن از طریق جذب عناصر مخرب وابسته به این اقلیت ها از دیگر کارکردهای رسانه های ضد انقلاب می باشد. القای وجود تبعیض های قومی بر علیه هم وطنان کُرد و بلوچ و مشروع جلوه دادن اقدامات تروریستی گروه هایی که  در این زمینه فعالند از طریق گفتگو با برخی کادرهای آنان از جمله فعالیت هایی است که مورد توجه رسانه های معاند قرار دارد. ژیار گُل فعال رسانه ای کُردتبار و هِمَن سیدی هم تبارش در بی بی سی و عبدالستار دوشوکی بلوچ تبار در العربیه از جمله این افراد می باشد. در همین راستا، گفتگو با رهبران اقلیت های مذهبی هم چون سنی ها، بهائی ها و…جهت ترسیم چهره ای غیر دموکراتیک و ضد حقوق بشری از ایران بارها توسط این رسانه ها صورت پذیرفته است..

نتیجه گیری

با گذشت دهه ها از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گذر از گردنه های سخت و نفس گیر، اکنون این رسانه های معاند جمهوری اسلامی هستند که در خط مقدم نبرد نرم با نظام قرار دارند، رسانه هایی که فارغ از نگرش حرفه ای شان از تشکیلاتی بهره گرفته اند که عموما آموزش های روزنامه نگاری و خبری شان را در درون ایران طی نموده اند. نفوذ جریان های استحاله شده در هیات حاکمه ایران در کنار اشتباه های تاکتیکی نظام در برخی مقاطع در برخورد با چهره های درجه چندم، مجالی را برای ظهور و بروز چهره های رسانه ای معاند در سطح کشور فراهم آورده، امری که با تیزبینی رسانه های بیگانه روبرو بوده و زمینه جذب، سازماندهی و بکارگیری آنان را در مقاطع مختلف فراهم آورده است.

تداوم رویه فوق هزینه های چشمگیری را به انقلاب تحمیل نموده و عملا موجب تحرکات روزافزون معاندین رسانه ای نظام در غالب پروژه نفوذ و اشاعه فضای ناسالم برای افکار عمومی خواهد شد. تحولات خسارت بار فتنه 88،استراتژی هماهنگ رسانه های معاند در فضای انتخابات های 92 و 94 جهت سنگ اندازی در مسیر روی کارآمدن جبهه انقلابی از پیامدهای روند فوق می باشد که در مقاطع حساس بروز می نمایند.

پایان …

منبع : گروه سیاسی فرهنگ نیوز

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, این هفته چه بنویسیم (7)؟
[پنجشنبه 1395-06-18] [ 10:29:00 ق.ظ ]