ابتدا به مفهوم لغوي حجاب مي پردازيم که در لغت به معناي مستر و پرده حاجب و مانع است که شيء را مي پوشاند و در اصطلاح به معناي ستر و پوشش و پرده است.
اما تعريف حجاب:

به پوشش زن مسلمان گويند که از نگاه نامحرم مي پوشاند

دوم پيشينه حجاب:

حجاب قبل از اسلام وجود داشته است و حتي قبل از ميلاد مسيح در نقاشي ها و تصويرها قسمت پائين بدن را پوشش قرار مي دادند.

در يونان زنان صورت و بدن خود را مي پوشاندند. در روسيه هم زنان داراي پوشش بوده اند.

مسأله حجاب اختصاص به اسلام ندارد بلکه در ادياني مانند دين زرتشت ، دين مادها و آشوريها و دين يهود (در کتاب تورات و انجيل بحث حجاب بوده است) نيز وجود داشته است . اين مسئله حتي به بعد از هبوط آدم و حوا از بهشت برزخي نيز بر مي گردد زيرا که با خوردن از ميوه ممنوعه از لباس بهشتي خارج شدند و وقتي به زمين رسيدند از برگ درختان انجير خود را پوشاندند.

حجاب و پوشش مخصوص انسان به تنهايي نيست بلکه اگر از قطب عقلي در خلقت جهان بنگريم حجاب را در پردندگان (پر) ، حيوانات (پشم و مو) ، گياهان(برگ) ، ميوه ها (پوست) و … مي بينيم.

پس حجاب بحث کلي است که مربوط به تمام خلقت مي شود اما در اينجا فقط در مسئله حجاب در مورد زن صحبت خواهيم کرد.

ادامه مطلب :

خودآرايي و آراستگي

خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد، خود آرايي و زيبايي جزء فطرت انسان است. همانگونه که پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايند: من سه چيز را دوست دارم ؛

1) صورت زيبا و بوي خوش 2) خانه وسيع 3) مرکب خوب و سالم.

انسان خدا پرست به سمت و سوي زيبائيها مي رود مانند کسي که هر چه علم او زياد است خود را تشنه تر مي بيند و بيشتر و بيشتر مي خواهد بداند و به دنبال علم برود.

کسي منکر اين نيست که يک گل ، يک پارک، جنگل ، آبشار و در کل طبيعت، زيبا نيست. بلکه باعث آرامش هم هست. همان گونه در روايت گفته شده که : نگاه به آسمان و آب و سبزه و صورت زيبا به انسان آرامش مي دهد. در اسلام هم به زيبايي و آراستگي تأکيد شده ؛ چه براي زنان و چه براي مردان. اما زيبائي يک زن در آرامش و لباس زيبا را حق شوهر دانسته نه غير. و پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نيز سفارش مي کردند که زن زينت خود را از نامحرم بپوشاند بجز دو مورد 1 - دست تا مچ 2 - گردي صورت.

پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم خود را خضاب و عطر مي زدند و هميشه تميز بودند و اين را هميشه سفارش مي کردند و نيز مي فرمودند: زن و مرد اجازه دارند بهترين لباسها و پاکيزه ترين لباسها و زيور آلات و عطر و بوي خوش را در مساجد ببرند اسلام سفارش کرده است لباس يا چيزي که جلب توجه کند مانند لباسهاي تنگ که پوشيدن آنها کراهت دارد و يا لباسي که معمول و رايج نباشد و آرايش غليظ و انگشت نما و مهيج که باعث جلب توجه ديگران شود و شهوت آنها را تحريک کند گناهي بزرگ در پي دارد چرا که ممکن است بر اثر يک نگاه بيجا ، دچار وسوسه شيطان شوند و چه بسيار با يک نگاه يک خانواده از هم بپاشد.

تمام احکام شرعي ما پشتوانه قرآني و روايي دارد و يا برمي گردد به يک حکم عقلي يا اجماع متخصصين دين . اصل حکم حجاب هم يکي از ضروريات دين شناخته شده است .در قرآن کتاب آسماني که براي هدايت بشر نازل شده است تا قيامت هم کهنه و قديمي نمي شود. براي تمام ابعاد و شئون زندگي انسان برنامه و راهکار دارد از جمله مسئله حجاب که چه مقدار بايد باشد و تا چه حدي مجاز مي باشد. اسلام حد مجاز حجاب را تمام بدن بجز صورت و دستها تا مچ دانسته است. البته آن هم بدون زينت بايد باشد. ولي استثنا هم وجود دارد و آن اين است که کساني که موي سفيد دارند (پيرزن ها) اگر موي سفيدشان کمي بيرون باشد اسلام اشکال نگرفته است در صورتي که اگر بتواند بهتر آن است که بپوشاند و يک مورد ديگر آن که در مقابل چگونه افرادي حجاب را رعايت کند.

يک اصل کلي آن است که زن و مرد و يابهتر پسر و دختري که به سن تکليف رسيده باشند موظفند حجاب را رعايت کنند. اما نکات ظريفي وجود دارد که نقل شده است و آن اين است که بطور مثال زن بايد در مقابل پسر بچه مميز که خوب و بد را تشخيص مي دهد حد حجاب را رعايت کند. و نيز با نامحرم با ناز و کرشمه صحبت نکند . با لحني نرم و لطيف حرف نزند . و با مردان به اندازه ضرورت حرف بزند در کل اينکه اکتفا نکنيم به سند تکليف و بعد از آن ، بلکه از قبل از سن تکليف به دختران و پسرانمان بياموزيم که حد حجاب و حيا چيست تا در آينده نتيجه بهتري بگيريم.

موضوعات: اجتماعی
[جمعه 1394-08-15] [ 11:47:00 ق.ظ ]