مگر نه این است که رنگ سیاه مکروه است؟ مگر حجاب با البسه رنگین مشکل دارد و هزاران دلار صرف واردات چادر و پارچه‌های مشکی نمی‌شود؟ چرا باید اینها به اسم اسلام تمام گردد، آن هم دینی که بسیار به روحیه و روان انسان‌ها داده است؟

پاسخ:
از آیات و روایات فراوان که درباره زنان وارد شده است، استفاده می شود که باید زنان عفّت و حجاب و پوشش مناسب داشته باشند، به حدّی که برای نامحرمی جلوه نکند. و او را به خود جلب و جذب ننمایند. حال این پوشش به واسطه بیرون نیامدن از خانه باشد یا به واسطه پارچه و لباس، باید مراعات شود. در جایی قید نشده است که حتماً باید لباس آنان به رنگ مشکی باشد یا حتماً چادر باشد، بلکه مقصود پوشش حجم بدن است. کسی ازعلمای دین اصرار نکرده است که حتماً لباس و چادر مشکی پوشیده شود. اگر زن‌ها بخواهند از خانه بیرون بیایند، باید پوشش آنان طوری باشد که مردان را به خود جذب مکند و باعث فساد در جامعه نشود. بد نیست چند روایت در زمینه سلوک زنان ذکر کنیم و بعد نتیجه گیری کنیم:
“زنان نباید از وسط جاده راه بروند, بلکه از کنار جادّه بروند".(1)
“بر زن لازم نیست به دنبال جنازه برود یا به نماز جمعه و جماعت برود. بر آنان لازم نیست به عیادت مریض بروند.(2) بر زنان لازم نیست سلام کنند و لازم نیست پاسخ سلام دهند".(3)
“زنان به هنگام بیرون آمدن از خانه نباید خود را خوشبو کنند".(4)

ادامه مطلب :


“نباید زن خود را شبیه مردان کند و نباید با نامحرم مصافحه کند. نباید زن بر زین سوار شود، مگر در ضرورت یادر مسافرت".(5)
پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله) فرمود: “زنانی که موهای‌شان را به نامحرم نشان می‌دهند، در جهنم به آن آویزان خواهند بود. آنان که با زبان‌شان، شوهران شان را اذیت می کنند، در آتش معذّب خواهند بود. آنان که بدون اجازه شوهرشان از خانه بیرون آیند. در جهنم به پاهای شان آویزان خواهند بود".(6)
ده‌ها روایت نظیر این ها هست که در کتب شیعه و سنی درباره بانوان و سلوک و منش آنان آمده است و همگی دلالت دارد خانم ها باید خود را محافظت کنند تا باعث ایجاد فساد در جامعه نشوند. اگر پوشش زن واجب شده، به ملاحظه این مسائل است.
مفاسد اجتماعی، قتل و غارت ها, خودکشی ها، فرزندان سر راهی، سقط جنین ها، بیماری های زنانگی و بروز ایدز و پاشیدگی کانون گرم خانواده و مشکلات روحی و روانی شوهران و زنان و فرزندان از آثار هرزگی و برهنگی وبدحجابی است که دامنگیر جامعه بشری شده است و هیچ راه صحیح و معقولی به جز اجرای دستورهای اسلامی به نظر نمی رسد. پوشش اسلامی برای بانوان از ضروریات دینی است. حال با چادر باشد یا چیز دیگر؛ لباس مشکی باشد یا لباس رنگی. مهم آن است که نباید جذابیت داشته باشد، به طوری که مردان را به خود جلب کند و باعث پاشیدگی خانواده‌ای شود. البته این که زنان مؤمن ایرانی غیر ایرانی لباس مشکی یا چادر مشکی می پوشند، به هت این است که جاذبیت کمتری داشته باشد و از اشاعه فساد بپرهیزند و نامحرمان را به خود جذب ننمایند.
این که فرموده اند: هزاران دلار صرف واردات چادر مشکی می شود، بسیار عجیب است، زیرا اوّلاً کسی نگفته است چادر مشکی را از خارج وارد کنند. می‌توان در داخل تولید کرد
ثانیاً اگر چادر نپوشند، باید چند برابر آن خرج لباس‌های دیگر بکنند، چون خواه ناخواه باید لباس های جذّاب و با مدل‌های روز و نو به نو باشد، چون روحیهء زنان زیباپوشی است. بنابراین هزینه بیشت تری را می طلبد، امّا چادریک مدل بیشتر ندارد و برای مدت ها کافی است.
ثالثاً مزیّت چادر این است که برآمدگی های بدن را می پوشاند.
رابعاً مخارجی که مردم و جامعه بابت بی بندوباری ها باید هزینه کنند، به مراتب بالاتر از یک یا دو چادر مشکی است.
این که فرموده اید: اسلام به روحیه روان انسان اهمیت داده، صحیح است امّا به معنای این نیست که مردان بالباس ها و پوشش‌های دختران و زنان مردم روحیه روان شان را شاد کنند و لذّت ببرند.

پی نوشت ها:
1.وسائل الشیعه، ج 14 ص 162
2 همان، کنزالعمال، ج 16 شمارهء 4561
3.همان، کنزالعمال، ج 16 ص 392
4.همان.
5 . همان.
6 ..همان، ص 156

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
[پنجشنبه 1394-09-05] [ 04:51:00 ب.ظ ]