مقام معظم رهبري (دام ظله العالي):

- زن ايراني راهبه نيست، اما از راهبه پاک تر است و طيبه و طاهره است. سرباز نيست، اما به قدر سرباز ميدان جنگ شجاعت دارد و با اين که جهاد در ميدان هاي رزم بر او واجب نيست، اما به قدر يک جهادگر در راه خدا تلاش مي کند و در تمام صحنه ها حضور دارد. (ديدار با نمايندگان خواهران فرهنگي سراسر کشور 63/11/7)
- حجاب اسلامي وسيله حفظ و صيانت عفاف انساني است. شخصيت انقلابي زن مسلمان به او اجازه نمي دهد که از راه نشان دادن پيکر برهنه خود ، از راه در معرض گذاشتن و به نمايش نهادن زيور و زينت و آلايش خود، خود را نشان دهد. (خطبه نماز جمعه 59/4/13)
- حجاب به معناي چادر نيست، اما چادر نزد ما ايراني ها که زنان ما از قديم داشتند، بهترين نوع حجاب است. بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معناي پوشيدن سالم، نه پوشيدني که از نپوشيدن بدتر است.
- حفظ حجاب به زن کمک مي کند تا بتواند به آن رتبه معنوي عالي خود برسد دچار آن لغزشگاه هاي بسيار لغزنده اي که سر راهش قرار داده اند نشود. (ديدار با اعضاي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، 70/10/4)
- اسلام در باب پوشش حجاب را معين نکرده است. مقصود اين است که ديدار زن و مرد و ملاقات طبيعي آنها به صورت روزمره تبديل به يک عامل تحريک نشود و اين هدف اسلام است. (مصاحبه با مجله شاهد بانوان، 67/2/28)

ادامه مطلب :


- مسئله حجاب به معناي منزوي کردن زن نيست اگر کسي چنين برداشتي از حجاب داشته باشد، اين کاملا يک برداشت غلط است. مسئله حجاب معناي جلوگيري از اختلاط و آميزش بي قيد و شرط زن و مرد در جامعه است، زيرا اختلاط بي قيد و شرط هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد به خصوص به ضرر زن است. حجاب براي زن به هيچ وجه مزاحم و مانع فعاليتهاي سياسي و اجتماعي نيست و دليل علمي اين ادعا هم خود شما هستيد، شايد عده اي تعجب مي کردند و هنوز هم تعجب مي کنند از اينکه يک خانمي در سطح بالاي علمي هر رشته اي … وجود داشته باشد که خودش را با تعاليم اسلامي منطبق کند و از جمله با مسئله حجاب.
- شما خانمها پيامي داريد، اين پيام را دقيق و مسجل کنيد و به دنيا بدهيد. پيام هم فقط پيام زباني و شفاهي و کتبي نيست. بلکه بيشتر پيام عملي است، زنهاي ايران، به خصوص کساني که در رشته هاي گوناگون دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامي و مهمتر از همه مسئله حجاب توانسته اند حرکت کنند. بايستي به زنان و دختران و دانشجويان زن دنيا عملا تفهيم کنند که علم به معناي بي بند و باري نيست، و لازمه تحصيل علم بي قيدي به موازين اخلاقي در مورد معاشرت زن و مرد نيست بلکه مي توان با رعايت کامل اين موازين علم را هم تحصيل کرد و به جاهاي بالايي رسيد. وجود شما مي تواند به عنوان يک نمونه از پيام مباني اسلام نشان داده بشود… (سخنراني در ديدار با گروهي از زنان پزشک سراسر کشور 68/10/26)
- حجاب و حفظ عفاف مخصوص خواهران نيست اي برادران مسلمان! و اي برادران جوان! شما هم مراعات عفاف و حجاب اسلامي را بکنيد شما هم با لباس شايسته در محيط کار و در محيط جامعه ظاهر بشويد. (خطبه نماز جمعه 59/4/3)

 

موضوعات: سخنان رهبر, اجتماعی, حجاب/چادر
[یکشنبه 1394-08-17] [ 12:50:00 ب.ظ ]