سخنان روحانی به شرح زیر است:

* ما اگر می‌خواهیم مسأله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببریم باید به زیربنای آن توجه کنیم. اولین زیربنای آن اخلاق است، اخلاق از اینجا نشأت می‌گیرد که ما حق‌الناس را مراعات کنیم.

* حقوقی که مربوط به مردم است را نباید زیر پا بگذاریم، فرض کنیم یک فردی تخلفی کرده، آن کسی که باید بگوید او متخلف است یا خیر چه کسی است؟ آیا در نهایت محکمه وجود دارد یا خیر؟ اگر بناست محکمه بگوید چطور آقای قالیباف در مصاحبه تلویزیونی قبل از اینکه معلوم شود موضوع چیست به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند.

* اگر ما می‌خواهیم در جامعه آموزش و پرورش و علم و تحقیق پیش برود باید در جامعه آزادی باشد، اگر آزادی نباشد چگونه جوانان می‌توانند به علم و دانش و پیشرفت اساسی برسند.

* وقتی دانشگاهی در شیراز نماینده مجلس را دعوت می‌کند برای سخنرانی و دوستان خود شما می‌آیند و مانع می‌شوند و در خیابان با آجر به ماشین او حمله می‌‌کنند، کسی که فرزند شهید بزرگوار علامه مطهری است، آیا در چنین جامعه‌ای با چنین رفتاری می‌توانیم دانشگاه آزاد داشته باشیم؟

*باید در جامعه شرایطی فراهم کنیم که شکوفایی به وجود بیاید. اکنون ما می‌گذاریم کسانی که اصحاب فرهنگ هستند از استعدادشان استفاده شود. ما یک هنرمند داریم و از اینکه دعای ماه رمضانش را پخش کنیم ابا می‌کنیم.

* ربنایی که مردم علاقه‌مند هستند پخش نمی‌کنیم آن وقت چطور می‌توانیم به دنبال تعالی آموزش و پرورش عالی باشیم.

*روحانی خطاب به میرسلیم: اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم اول باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم.

*وقتی در کشور برخی از افکار اساساً به رسمیت شناخته نمی‌شوند نمی‌گذاریم احزاب و گروه‌ها مساوی و با امکانات عادلانه فعالیت کنند، شما در همین انتخابات ببینید که چه کسانی هستند که در فضای مجازی آزادند و کاری‌ به آنها ندارند و چه کسانی هستند که هر روز احضار می‌شوند، آیا ما این گونه می‌خواهیم در جامعه عدالت‌گستری کنیم؟

کانال خبرگزاری فارس

موضوعات: بصیرت سیاسی
[شنبه 1396-02-16] [ 11:40:00 ب.ظ ]