اخیرا گرایش مردم نسبت به خرید ماهواره نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است، البته می توان دلایل خوبی برای خرید آن ذکر نمود، اول اینکه نداشتن آگاهی کافی در مورد ابعاد اثراتی که ماهواره بر روی یک خانواده می گذارد باعث می شود که شخص بدون هیچ اطلاعی اقدام به خرید آن نماید، همچنین یکی دیگر از دلایل، جو زدگی در بین خانواده ها است، به این صورت که شخص برای خریدن یک ماهواره به هیچ عنوان دلیل و منطق خاصی ندارد، اینگونه که دلیلش برای خرید آن، داشتن ماهواره از سوی اطرافیان است، و یا دیگر دلایل شخصی، دیدن اخبار، برنامه های سرگرم کننده، برنامه های آموزشی، و یا خالی بودن برنامه های روزمره شخصی خانوادها است. که به نظر اگر یک 24 ساعت، ده برابر هم شود باز هم وقت برای دیدن این برنامه ها کافی نمی باشد. تجربه ماهواره در این چند سال نشان داده شده است که دیدن بیشتر شبکه های ماهواره ای ترویج خانواده های بی قید در برابر خانواده های سنتیست.

ادامه مطلب :


استحکام بنیان خانواده به این است، که این نوع قائده ها حفظ شود. برای مثال خانواده هایی که برای بنیان و روابط خانواده هایشان احترام قائلند، معتقدند که خانواده را باید حفظ کرد، حتی در خانواده های سنتی که تقیّد چندانی در دین ندارند، در فضای خانواده معتقدند که میزانی از پوشش باید در بین جنس های مذکر و مؤنث خانواده حفظ شود، همه می دانیم که مادر در برابر پسر اجازه ندارد به اسم این که مادر است هر نوع پوششی را انتخاب کند و یا خواهر در برابر برادر، همینطور دایی در برابر خواهرزاده، برادرزاده در برابر عمو و یا کلیه کسانی که عنوان محرم به یکدیگر را دارند باید حد و حدودی را رعایت کنند تا اتفاق ناگواری در آینده پیش نیاید، اما در نوع برنامه ها و سریال های ماهواره ای این باور در حال القاست که خانواده راحت ترین مکانیست که انسان هر نوع پوششی را می تواند انتخاب کند و اعقتاد به حریم داشتن در برابر محرم ها یک اعتقاد کاملا عقب ماندست که نتیجه ی کاملا مشخصی را در پی دارد.در سال 1388 به بالا، هنگامی که شبکه های فارسی زبان زیاد شد، آمار طلاق به شدت در جامعه بالا رفت، تا سالی که نرخ رشد طلاق از نرخ رشد ازدواج پیشی گرفت. حال با این اوصاف آیا سریال های ماهواره ای بیشتر در حال ترویج آن رابطه ی درست هستند یا بیشتر در حال ترویج درست نبودن این رابطه ؟ قران کریم در مورد مسئله خیانت زن به شوهر، بسیار صحبت کرده است، همینطور در سوره ی مبارکه ی حضرت یوسف(ع) بیشتر رابطه ی نادرستی که زلیخا به دنبالش بود در ذهنمان جلوه گر می شود و یا بیشتر رابطه ی نادرست؟ قرآن کریم این موضوع را آنقدر متین، با وقار و اینقدر با کلملاتی مؤدبانه بیان میکند که واقعا انسان هیچ حس تحریک آمیزی در خود احساس نمیکند. نتیجه ی این سوره ی مبارک، نفروختن عفت و پاکی و حیای حضرت یوسف(ع) است، اما واقعا نتیجه ی این سریال ها و برنامه های ماهواره ای این است ؟
اکثر بارها در بسیاری از سوال ها بازگو شده است که ما فقط از برنامه های خوب ماهواره استفاده میکنیم، در پیرو این سوال همیشگی باید بگوییم که اولا در پخش کردن برنامه های خوب ماهواره تردیدی نیست، و هیچ کس، منکر آن نیست که ماهواره فقط در حال پخش کردن برنامه های مخرب است. نکته دوم اینکه در این میان خانواده هایی وجود دارند که در نهایت متانت، شخصیت، وقارت، و همچنین احترام به خویش و خانواده ی خویش فقط از برنامه های خوب ماهواره استفاده میکنند هم نیز شکی نیست، آنها تا حدی شخصیت و انسانیت خود را بالا می دانند که بر این باورند «نباید خود و انسانیت خود را خرج آن سریال و آن کارگردانی کنیم که اولین چیزی که فراموشش شده است، انسانیت من، همسرم و فرزندانم بوده است، پس از تماشا کردن این نوع برنامه ها امتناع میکنند». نکته ی سوم این است که برخی ها، اینترنت، تلفن همراه، خودرو و چاقو را با ماهواره در یک کفه ی ترازو قرار می دهند، اینان می گویند اگر از این نوع ابزارها هم استفاده ی نامعقولی کنیم، عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد. حال، سؤال در اینجاست آیا واقعا وجود ماهواره در یک خانواده به اندازه ی خودرو، تلفن همراه و … ضرورت دارد که مقایسه ای به این متفاوتی انجام می دهند؟ آیا واقعا ماهواره در یک خانواده وجود نداشته باشد کارهای ضروری و ادرای مختل می شوند؟ و یا ارتباط ها از بین می روند؟ به نظر بنده اگر کمی متفکرانه تأمل کنیم به نتیجه بهتری خواهیم رسید. ادامه در پست های بعدی…

نویسنده:براساس تحقیقات وبلاگ نویس

موضوعات: اجتماعی
[چهارشنبه 1393-09-26] [ 01:31:00 ب.ظ ]