دکتر مهرداد ایزدی رئیس بیمارستان مهدیه تهران می گوید  طبق تحقیقات انجام شده، مسائل محیطی و افزایش سن ازدواج از مهمترین علل در ناباروری به خصوص در مردان محسوب می‌شود.

 

آلودگی هوا، استرس شغلی، مصرف مشروبات الکلی، دخانیات و غذاهای مصرفی از دلایل مهم ناباروری در مردان به شمار می‌رود در کنار آن نارسایی و مشکلات تخمدان‌ها و لوله‌ها در خانم‌ها به‌ویژه موضوع تخمدان‌های پلی کیستیک و بیماری آندومتریوز می‌تواند از دلایل مهم شیوع ناباروری در زنان باشد.

 

افزایش درصد ناباروری مردان نسبت به سال های گذشته از دو بعد قابل بررسی است: اول اینکه عوامل محیطی، ژنتیک و یا بیماری‌ها موجب افزایش نرخ ناباروری در مردان شده است. مسئله دوم، به عوامل فرهنگی مربوط می‌شود.

 

در گذشته مردان کمتر از زنان برای درمان ناباروری به مراکز پزشکی مراجعه می‌کردند و در صورت اطلاع، مخفی نگاه‌داشتن عدم توان باروری باعث شد در طول این سالیان، زنان اغلب به عنوان عنصر نابارور شناخته شوند.

 

ادامه مطلب :

دکتر عاطفه اشتری، متخصص زنان و زایمان درباره ناباروری مردان گفت: «با آزمایش اسپروگرام می‌توان کمیت، کیفیت و تحرک اسپرم را مورد ارزیابی قرار دادکه مهمترین آزمایش در بررسی فاکتور مردانه است. آزمایشات کمکی متعدد دیگری نیز مثل بررسی DNA fragmentation وجود دارند که در مواقع مقتضی درخواست می‌شوند.

 

در نهایت پس از تشخیص علت یا علل ناباروری اقدامات درمانی آغاز می‌شود که طیف وسیعی از در مان از تجویز درمان‌های دارویی گرفته تا استفاده از روش‌های کمک باروری مثل IUI و لقاح آزمایشگاهی یا ICSI را شامل می‌شود. هر یک از این درمان‌ها با درصدهای متفاوتی از موفقیت همراهند که پس از مشاوره، روش درمانی مناسب برای هر زوج انتخاب خواهد شد.»

 

درمان تنها راه حل از بین بردن این مشکل در افراد نیست و باید برای رفع این مسئله در سطح کلان و کشوری اقدامات لازم اندیشیده شود. اولین عامل بستر ساز برای کاهش ناباروری آن است که زنان و مردان در سنین مناسب اقدام به فرزندآوری کنند. بهبود وضعیت تغذیه با تغییر الگوی سبک زندگی نیز از دیگر عوامل مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

 

مسئله سلامت جنسی و آگاهی یافتن از وضعیت توان جنسی فرد قبل از ازدواج در کاهش نرخ ناباروری موثر است. عدم اطلاع از وضعیت تولید مثلی، عدم آشنایی با تغییرات بدن، کنترل به موقع تست‌های سلامت بارداری و … از مواردی است که در سبد پزشکی خانوار جایی ندارد و فرد بعد از چندین بار اقدام برای بارداری و عدم موفقیت در فرزندآوری، به سراغ حل مشکل و درمان خود می‌رود.

منبع : خواندن چند مقاله اینترنتی

موضوعات: اجتماعی
[یکشنبه 1396-05-29] [ 02:53:00 ب.ظ ]