خشم ، پاره آتشی از شیطان است .

مثل آتشفشان نباش !
صدای فریاد ریحانه بود که بلند شده بود . حمید گیسوی او را می کشید .
مادر : چرا دعوا می کنید ، چه اتفاقی افتاده ؟
حمید : دفترهایش را پاره می کنم و مدادهایش را می شکنم . اگر گذاشتم آسوده بخوابد . حالا ببین !
ریحانه : همیشه مرا اذیت می کند . موهایم را می کشد و مرا می زند .
حمید : بیش از این سزاواری ، تازه اولش است . مگر تو نبودی که به دوستم گفتی من تنبل هستم و چیزی ندارم ! باعث شدی به من بخندند . من الان مثل آتشفشان عصبانی هستم .
مادر : پسرم ! نباید چنین باشی . خشم از شیطان است . آتشی است که همه چیز را می سوزاند . انسان عاقل چنین رفتار نمی کند ، حمیدجان !
ریحانه ! کار بدی کردی . بیایید کارها را درست کرده و شیطان را دور کنیم .
همانطور که پیامبر عزیز صلی الله علیه و اله وسلم فرموده آتش خشم خود را خاموش کنیم .

ادامه مطلب :

چرا نبايد عصباني شويم؟
وقتي خانه‌اي آتش مي‌گيرد، آتش همه‌ي وسايل آن خانه را مي‌سوزاند. وقتي در يك روستا سيل مي‌آيد، سيل پل‌ها را خراب مي‌كند و جاده‌ها را نابود مي‌سازد و به ساختمان‌ها آسيب مي‌زند.
وقتي در يك شهر طوفان مي‌وزد، درختان و تيرهاي برق را مي‌شكند و ماشين‌ها را واژگون مي‌كند.
خشم و عصبانيّت هم مثل آتش و سيل و طوفان است. خشم و عصبانيّت هم باعث ضرر و زيان مي‌شود. آدم عصباني، حرف‌هاي زشت و زننده‌اي بر زبان مي‌آورد. او بر سر ديگران فرياد مي‌زند و حتّي شايد با آن‌ها كتك‌كاري هم بكند.
اگر ما يك وقت عصباني شديم، نبايد داد و فرياد راه بندازيم. چند لحظه كه سكوت كنيم، خشم ما از بين مي‌رود. براي آن كه زودتر آرام شويم، مي‌توانيم بنشينيم، يا دراز بكشيم، يا صورتمان را با آب سرد بشوييم.
حضرت محمّد ( ص )‌ اهل خشم و عصبانيّت نبود. او در مقابل رفتار زشت ديگران، آرامش خود را از دست نمي‌داد. اگر كسي سر پيامبر (‌ ص )‌ داد مي‌زد يا لباسش را مي‌كشيد يا او را مسخره مي‌كرد، پيامبر (‌ ص ) خشمگين نمي‌شد. او به يارانش مي‌فرمود: (( خشم ، پاره آتشي شيطاني است.‌ ))

موضوعات: مناسبتی, اهل بیت
[جمعه 1394-10-04] [ 09:05:00 ب.ظ ]