وقتی یک مسئله در جامعه عادی شد، حرف زدن از آن و انتقاد کردن به آن، با واکنش همراه می‌شود. برای فردی که از ابتدای عضویتش در یک شبکه اجتماعی تاکنون نزدیک به هزار تا عکس خصوصی منتشر کرده بدون اینکه عواقبش را در نظر بگیرد، پذیرش اشتباه سخت است اما واقعیت چیز دیگری است. پرونده‌های بی‌شماری که به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و هشدار مسئولان انتظامی در این مورد، نشان می‌دهد که خطر همواره در کمین است و تجربه نشان داده که فجایع بزرگ، از همین غفلت‌های کوچک شروع شده‌اند.

تعداد پرونده‌های نقض حریم خصوصی با انتشار عکس و فیلم که موجب سوءاستفاده‌هایی از جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها شده، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
از همین‌رو آسیب‌شناسان اجتماعی به کاربران این شبکه‌ها توصیه می‌کنند که اعتماد به افراد در فضای مجازی و انتشار عکس‌های خصوصی و خانوادگی مشکلاتی را در پی خواهد داشت. پلیس فتا نیز همیشه به کاربران تذکر می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی آلبوم عکس خانوادگی نیستند و نباید به مخاطبین مجازی اعتماد کرد.

از آنجایی که این مقوله، یک مقوله فرهنگی است و ذات فرهنگ، تدریجی بودن است، می‌توان پیش‌بینی کرد که این روند تدریجی تغییر فرهنگ رفته رفته و به تدریج مشکلاتی عمیق‌تر و جدی‌تر را پدید بیاورد که همین امر، لزوم توجه برنامه‌ریزان فرهنگی کشور را نشان می‌دهد. چیزی که واضح است این که فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و از دسترس خارج کردن آنها، تا به حال نتوانسته راهکار جدی و ریشه‌ای باشد و مادامی که این تفکر اصلاح نشود، فیلترینگ و محدودیت‌های سخت‌افزاری کارساز نخواهد بود.

موضوعات: اجتماعی
[چهارشنبه 1394-08-20] [ 11:13:00 ب.ظ ]