فرازهايي از زيارت اربعين
از امام صادق عليهالسلام روايت شده که فرمودهاند: «در روز اربعين هنگامي که روز بلند شد زيارت ميکني و ميگويي: سلام بر ولي خدا و حبيب او، سلام بر خليل خدا و بنده نجيب او، سلام بر بنده برگزيده خدا و فرزند برگزيده او، سلام بر حسين مظلوم شهيد، سلام بر آقايي که در ميان امواج بلا گرفتار آمد و کشته اشک روان است. آنگاه امام صادق عليهالسلام فرمودند: عليه آن حضرت هم دست شدند کساني که دنيا فريبشان داده بود و بهره خود را در ازاي بهايي ناچيز فروختند و آخرت خويش را به قيمت ناچيز حراج کردند. در چاه هوا و هوس فرو رفتند و تو و پيامبرت را به خشم آورده و مطيع بندگان شقي گرديدند؛ امام حسين عليهالسلام در مقابل آنان تن به ذلت نداد و با آنان با شکيبايي به جهاد پرداخت تا آن گاه که خونش را ريختند و اهل بيتش را به اسارت بردند.
اولين زائر
از عطيه روايت شده که در روز اربعين، با جابر بن عبداللّه انصاري به زيارت قبر امام حسين عليهالسلام رفتيم. وقتي به کربلا رسيديم، جابر غسل کرده و بر سر قبر حضرت رفت و گفت: «دست مرا بر قبر گذار.» چون دستش به قبر رسيد بيهوش شد و وقتي به هوش آمد سه بار گفت: يا حسين، سپس گفت: «آيا دوست، جواب دوست را نميدهد؟ چگونه جواب ميدهي در حالي که سرت را از بدن جدا کردهاند.» و گفت: «سوگند به خدا که ما نيز در آن جا حضور داشتيم.» من گفتم: چگونه؟ در حالي که شمشيري نزديم، و اين گروه مابين سرو بدنشان جدايي افتاده و اولادشان اسير شده و [ما…]، جابر گفت: «از رسول خدا شنيدم که هر که گروهي را دوست دارد، با آنان محشور ميشود و هر که عمل مردمي را دوست داشته باشد، در عمل ايشان شريک شود. همانا دوست ايشان به بهشت بازگشت نمايد و دشمن ايشان به دوزخ بازگردد.
ديدار اهلبيت از شهداي کربلا در روز اربعين
سيدبن طاووس در کتاب مقتل خود به نام لهوف آورده است: زماني که اهلبيت حضرت سيدالشهداء عليهمالسلام از شام به مدينه برميگشتند در عراق از کاروان دار خواستند که آنها را از راه کربلا ببرد. چون به بر تربت پاک امام حسين عليهالسلام رسيدند، جابر بن عبداللّه را با گروهي از طايفه بنيهاشم و مرداني از آل پيغمبر صلياللهعليهوآله ديدند که به زيارت حضرت آمدهاند. آنان شروع به عزاداري و نوحه سرايي کردند، زنان قبائل عرب نيز که در آن اطراف بودند جمع شده و عزاداري کردند. کاروانيان سپس از آنجا به سوي مدينه کوچ کردند.
اسارت زن مسلمان
از مظلوميتهايي که حکايت از نقض آشکار قوانيني است که اسلام به آنها سفارش کرده، اسير گرفتن زن مسلمان است. در حادثه کربلا پس از پايان نبرد، اهل بيت امام حسين را اسير کرده و شهر به شهر گرداندند و در کوفه و شام به نمايش گذاشتند. اسير گرفتن زن مسلمان از نظر اسلام مردود است چنان که علي عليهالسلام در جنگ جمل اسير کردن را روا نشمرد و عايشه را به همراه عدهاي زن به شهر خودش بازگرداند؛ اما متجاوزان اموي فرزندان پيامبر را مثل اسيران کافر، از کوفه به شام فرستادند و چهره زنان اسير را بر اهالي شهرها نمودند و درنهايت سنگدلي با آنان رفتار کردند. چنان که حضرت زينب عليهاالسلام هنگام عبور از کنار اجساد شهدا (در اعتراض به اسارت اهل بيت) فرمود:اي محمّد صلياللهعليهوآله اين دختران تو هستند که به اسارت ميروند.
از رسول خدا شنيدم که هر که گروهي را دوست دارد، با آنان محشور ميشود.
ادامه مطلب :
اهل بيت، بهترين مبلغان عاشورا
بيترديد، اهل بيت امام حسين عليهالسلام بهترين مبلغان عاشورا بودند آنان در کربلا حضور داشتند تا پيام عاشورا را به گوش جهانيان برسانند.اگر آن حضرت، غير از اهلبيت، افرادي ديگر را به عنوان مبلغ قرار ميدادند، يقينا آنان نيز مثل ديگر ياران آن حضرت به شهادت ميرسيدند؛ زيرا موقعيت به گونهاي بود که به چنين افرادي پس از شهادت امام حسين عليهالسلام و يارانش و اسارات اهل بيت، اجازه و امکان تبليغ نميدادند. همچنين هيچ مبلغي قادر نبود همانند اهل بيت به خصوص امام سجاد عليهالسلام و زينب کبري عليهاالسلام با کلام آتشين و خطبههاي گويا، مردم را تحت تأثير قرار دهد.
تبليغات اهل بيت در کوفه
دشمن، پس از شهادت امام حسين عليهالسلام ، اهلبيت را به همراه سرهاي شهدا به کوفه برد. حضرت زينب عليهاالسلام در سخناني پرشور مردم کوفه را به سختي سرزنش کرده، و امام حسين و يارانش را معرفي کردند؛ چون در اثر تبليغات گسترده يزديان، عده زيادي نميدانستد علل قيام امام چه بوده است. همچنين دشمن درصدد تحريف واقعيتهاي قيام حضرت بود. اما حضرت زينب با سخنان کوبنده، از اين تحريفات جلوگيري کرد. چنان که وقتي اسيران را به کاخ ابنزياد بردند او خطاب به حضرت زينب گفت: «آيا ديدي خدا با برادرت چه کرد؟» زينب عليهاالسلام پاسخ داد: من از خدا درباره برادرم جز خوبي نديدم. آنها به راهي رفتند که خدا ميخواست. آنان با شهادت به افتخاري که خواستند رسيدند؛ اما تو پسر ابن زياد! خود را آماده کن که خدا بين تو و آنان حکم خواهد کرد.
پيام آوران قيام کربلا
هر قيام و نهضتي از دو بخش مبارزات و قيام مسلحانه يا غيرمسلحانه و از بخش رساندن پيام آن انقلاب و بيان آرمانها و اهداف تشکيل ميشود. در بررسي قيام امام حسين عليهالسلام اين دو بخش کاملاً محسوس است، روز عاشورا مظهرِ، بخش خون و شهادت و ايثار بود و بخش ديگر آن بعد از عاشورا و پرچمدار آن امام سجاد عليهالسلام و زينب عليهاالسلام بودند که پيام انقلاب و شهادت سرخ آن حضرت را به اطلاع مردم رساندند. بيشک اگر بازماندگان حضرت نبودند دشمنان اسلام با تبليغات گسترده خود قيام آن حضرت را در طول تاريخ لوث ميکردند. بازماندگان حضرت سيدالشهداء در دروان اسارت با افشاگريهاي آگاهانه اجازه چنين تحريف و خيانتي را به دشمنان امام حسين عليهالسلام ندادند.
جنگ تبليغاتي
بعد از واقعه عاشورا بازماندگان خاندان پيامبر از فرصت ديدار با مردم که به دليل اسارت و از اين شهر به آن شهر رفتن به دست آوردند، به بهترين وجه بهره برداري کردند. آنها با استفاده از اين فرصت، حقيقت قيام امام حسين عليهالسلام را به تصوير کشيدند و جنايتهاي عمال اموي را برملا کردند. اسرا به ويژه حضرت زينب عليهاالسلام و امام سجاد عليهالسلام اولين تعقيب کننده راه و هدف حسين عليهالسلام و فرمانده جنگ سرد و تبليغاتي برضد حکومت اموي بودند. در پرتو همين افشاگريها بود که انقلاب حسيني در دل همه مردم شکوفا شد و موج تنفر از حکومت اموي به وجود آمد تا جايي که بستگان يزيد هم به لرزه و گريه افتادند، و همان يزدي که با ديدن اسرا خرسندي ميکرد ناچار شد براي انحراف افکار عمومي ابن زياد را مقصر قلمداد کند.
قيام امام حسين عليهالسلام ظاهرا قيام عليه حکومت فاسد يزيد است، اما در باطن قيامي براي ارزشهاي اسلامي است .
منابع : در قسمت بعدی مطلب
موضوعات: محرم, مناسبتی, اهل بیت, اربعین 95
[شنبه 1395-08-01] [ 05:01:00 ب.ظ ]