افزایش تحرکات رسانه ای دشمنان انقلاب اسلامی در طول یک دهه اخیر، توام با جذب گسترده عناصر کارشناس ایرانی و عموما خبرنگاران و روزنامه نگاران با سابقه بوده است.

سخن از اهمیت راهبردی و کارویژه حیاتی رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری و فضای مجازی در عصر امروزی، امری بدیهی و غیر قابل کتمان به نظر می آید. برآورد تحولات جامعه بین المللی در طول یک سده اخیر نشان می دهد که به موازات رشد و توسعه روزافزون اقتصادی و اجتماعیِ جهان معاصر و آن چه روندِ جهانی شدن نامیده می شود، بر دامنه، بُرد و نفوذ رسانه ها به میزان گسترده ای افزوده شده است. بر خلافِ فضای حاکم بر جنگ سرد که در آن قدرت های بین المللی با توسل به کودتا و اقدامات نظامی در کشورهای غیر همسو و توسعه فزاینده جنگ افزارهای متعارف و غیر متعارف به رویارویی با یکدیگر می پرداختند، امروزه این رسانه ها هستند که به عنوان خطوط مقدم نبرد میان دشمنان به ایفای نقش می پردازند.

وقوع انقلاب های رنگی و یا فرایند منتهی به بیداری اسلامی نمونه هایی از تاثیرگذاری روزافزون رسانه ها در تعیین سیاست های جهانی، واژگونی رژیم های سیاسی و جایگزینی قلم ها به جای سلاح ها در عرصه نبرد میان دولت ها به حساب می آید.

فعالیت رسانه ای در غالب برنامه های تلویزیونی و رادیویی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از سیاست های راهبردی دشمنان این نظام همواره مد نظر قرار گرفته است، امری که نشات گرفته از ماهیت متفاوت این پدیده (انقلاب) نسبت به سایر واژگونی های سیاسی هم عصر خویش و عدم وابستگی آن به بلوک های جهانی می باشد؛ فرایند فوق این روزها و با تکیه بر اهمیت گسترده رسانه ها به شکلی دوچندان تداوم یافته است.

نقش بی بدیل رسانه ها در طول یک دهه اخیر با افزایش جایگاه روزنامه نگاران، خبرنگاران و کارشناسان حوزه رسانه توام بوده است، تا آن جا که می توان از فعالین رسانه به عنوان ژنرال های نبرد میان ایدئولوژی های جهانِ امروز نام برد. در این میان و با تداوم رویارویی جبهه امپریالیستی به رهبری آمریکا و انقلاب اسلامی و همزمان با ظهور شبکه های اجتماعی و نفوذ بی چون و چرای آنان در بسیاری از حوزه ها، طرف مقابل به سرمایه گذاری دو چندان در این زمینه روی آورده است. ضرورت آشنایی با تحولات ایران و منطقه، آگاهی نسبت به اندیشه های اسلامی و تسلط به زبان فارسی جهت برقراری ارتباط با مخاطبین، جبهه مقابل را ناگزیر به جذب عناصر فارسی زبان نموده است.

ادامه مطلب :

برآورد رسانه های حرفه ای فارسی زبان نظیر بی بی سی، صدای آمریکا، یورو نیوز و… نشان می دهد که مدیران ارشد این سرویس های جهانی، جهت دستیابی به اهداف حداکثری شان در پی ایجادِ تشکیلاتی حرفه ای و همسو در ابعاد مختلف گام نهاده اند. به طور نمونه تمامی کادر این رسانه ها از مدیریت ارشد تا رده های پایین، ایرانی تبار و یا فارسی زبان بوده و در جلب همکاری آنان، تلاش شده است تا خِبره ترین آنان به استخدام این رسانه ها در آیند. به طور نمونه مدیریت بی بی سی فارسی تا چندی پیش بر عهده صادق صبا فعال پیشین رسانه ای بوده و هم اکنون در اختیار یک ایرانی دیگر قرار گرفته است.

افزایش تحرکات رسانه ای دشمنان انقلاب اسلامی در طول یک دهه اخیر، توام با جذب گسترده عناصر کارشناس ایرانی و عموما خبرنگاران و روزنامه نگاران با سابقه بوده است. رخدادی که در کنار سیاست حرفه ای این رسانه ها در اتخاذ مشی خویش، کمک شایانی به آنان در دستیابی به اهداف شان و القای مبانی نادرست به جامعه نموده است. تحولاتی که متاسفانه با سیاست های گاها غیر حرفه ای بخشی از رسانه های انقلابی به ایجاد شکاف هایی در بخش هایی از جامعه منجر شده است، امری که مطابق خواستِ از پیش تعیین شده این جریان ها می باشد. اثر گذاری نسبی این رسانه ها در فتنه 88 و اردوکشی خیابانی شان با هماهنگی های صورت گرفته در این روند مصداق مناسبی از کارآمدی این سیاست می باشد.

ادامه دارد ….

منبع : گروه سیاسی فرهنگ نیوز

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, این هفته چه بنویسیم (7)؟
[پنجشنبه 1395-06-18] [ 10:04:00 ق.ظ ]