رویکرد رسانه های معاند در جذب روزنامه نگاران، خبرنگارها و همچنین ارتباط آنان با کارشناسان امر با ذکر برخی مصادیق آن پرداخته و بیان نماییم که چگونه این رسانه ها به سازماندهی و بکارگیری این عناصر پرداخته و در دستیابی به مقاصدشان عموما با موفقیت عمل می نمایند.

الف) شناسایی نخبگان رسانه ای منتقد نظام

رسانه های مخالف جمهوری اسلامی در وهله ی اول در پی ایجاد کادری هماهنگ و توانمند گام برداشته اند. جلب نظر مساعد فعالین رسانه ای منتقد نظام که بعضا دارای فعالیت های کثیری در عرصه رسانه ای داخل می باشند یکی از سیاست های کلان این شبکه ها می باشد. به واقع آنان با یک برنامه ریزی هدفمند و از طرق مختلف، بدون کمترین هزینه، نیروهایی را که سال ها در ایران و با امکانات کشور پرورش یافته اند را جذب خود می نمایند.

فعالیت گسترده جناح موسوم به اصطلاح طلب و موفقیت های مقطعی آنان در عهده داری مناصب دولتی، فضای مناسبی را برای اتخاذ سیاست های زیرپوستی قلم بدستان آنان جهت ایجاد دگرگونی عمیق و فرهنگی در سطح جامعه فراهم آورده، فضایی که در آن مرتب با انتشار مطبوعات و اعطای مجوز به افراد ناصالح، زمینه را برای رشد افکار التقاطی و پرورش نویسندگانی عموما منحرف و دارای دیدگاهی لیبرالی فراهم می نماید. اوج چنین رویه ای را می توان در سال های پس از دوم خرداد 76 مشاهده نمود، مقطعی که در آن رهبری معظم انقلاب صراحتا شماری از رسانه ها را به پایگاه دشمن تشبیه نمود.

پرورش نویسندگان استحاله شده، دست رسانه های بیگانه را برای شناسایی افراد مد نظر و جذب آنان بیش از پیش بازگذارده است. به واقع جریان مطبوعاتی اصلاح طلب فارع از برخی معذوریت های داخلی عملا با جناح رسانه ای ضد انقلاب در بسیاری از امور من جمله تغییر بافت فرهنگی، دگرگونی در سیاست خارجی، عدول از مواضع ضد استکباری، توجه به اقتصاد سرمایه داری در یک جبهه قرار گرفته است. چهره هایی هم چون شمس الواعظین، محسن سازگارا، اکبر گنجی، سعید حجاریان، عیسی سحر خیز، جلایی پور در سال های دولت اصلاحات همِ خویش را بر پرورش نخبگان و روزنامه نگاران اصلاح طلب گماردند. چهره هایی که در آن مقطع بر چهره نظام چنگ زده و با روی برگردانی مردم از جناح اصلاحات، بار خویش را بسته و جذب رسانه های بیگانه شدند.

نگاهی به کادر کنونی رسانه های مطرح فارسی زبان از جمله بی بی سی فارسی، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای آمریکا، دویچه وله فارسی، یورو نیوز، روزآنلاین و… نشان می دهد که این افراد عموما دوره های آموزشی و سپس حرفه ای شدن خود را در ایران گذرانده اند. بنا بر اسناد متقن چهره هایی هم چون مسعود بهنود و شمس الواعظین نقش مستقیمی در آموزش و معرفی اعضای کنونی تلوزیون بی بی سی داشته اند.

ادامه مطلب :

حسین باستانی روزنامه نگار و کارشناس بی بی سی یکی از افراد آموزش دیده در این باره می باشد. وی پیشتر دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران بود. او در سال های متمادی در بسیاری از روزنامه ها بویژه با حمایت حجاریان به فعالیت پرداخته بود. باستانی سابقه همکاری با روزنامه های نشاط، نوروز، صبح امروز، جامعه را داشته و به نظر می آید که با همکاری با حجاریان در این مقاطع به اطلاعات ذی قیمتی دست می یاید و او را به جایگاهی تعیین کننده در میان روزنامه نگاران اصلاح طلب بدل می سازد. باستانی خود می گوید: «گذشته از جلسات روزنامه نگاری، چهارشنبه به چهارشنبه جلسات توجیهی برگزار می شد، حجاریان در آن جلسات، اطلاعات واقعا قابل توجهی رد و بدل می نمود. این جلسات نقش خیلی مهمی داشت در این که ما ببینیم یک جناح چگونه برای فعالیت سیاسی برنامه‌ریزی می‌کند.»

سایر روزنامه نگاران فعال در رسانه های بیگانه نیز سرنوشتی مشابه باستانی دارند. مسعود بهنود از سال 1342 تا کنون به فعالیت روزنامه نگاری مشغول بوده، نفیسه کوهنورد پیشتر در روزنامه شرق، همشهری، ایران به ایفای نقش پرداخته، مسیح علی نژاد خبرنگار پیشین جراید زنجیره ای اعتماد ملی،همبستگی، شرق، بهار، هم میهن، وقایع الاتفاقیه، ایلنا هم اکنون با راه اندازی صفحاتی نظیر آزادی یواشکی به قبح شکنی مشغول می باشد. جمال الدین موسوی تجربه سال ها روزنامه نگاری در مشهد را دارد، آرش سیگارچی فعال در نشریات اصلاحات اکنون مجری صدای آمریکا می باشد، فرناز قاضی زاده خبرنگار اجتماعی روزنامه های زن، خرداد، نشاط، حیات نو، یاس نو، جامعه، ایران بوده و حتی سابقه فعالیت در سیما را نیز در کارنامه دارد، سالومه سیدنیا خبرنگار روزنامه زن و مدیر روابط عمومی خانه سینما و مجری کنونی منوتو می باشد و…هیچکدام آموزش دیده رسانه های خارج نشین نبوده و همگی در سیستم رسانه ای کشور پرورش یافته و صرفا توسط آنان آنالیز و جذب شده اند. آن چه در این باب جای تاسف دارد آن که چگونه خود زمینه انحراف برخی جوانان و سپس پرورش دشمنان آتی خود را فراهم آورده ایم.

ادامه دارد ….

منبع : گروه سیاسی فرهنگ نیوز

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, این هفته چه بنویسیم (7)؟
[پنجشنبه 1395-06-18] [ 10:07:00 ق.ظ ]