معصومه شاه مرادی، استاد حوزه و کارشناس مسائل مذهبی در خصوص متضررین ماه رمضان با اشاره به حدیثی از امام باقرعلیه السلام می گوید: «لاصیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر« بحار الانوار ج ۹۳، ص ۲۹۵ یعنی؛ روزه این افراد کامل نیست : ۱-کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند. ۲-بنده فرارى تا زمانى که برگردد. ۳-زنى که اطاعت‏شوهر نکرده تا اینکه توبه کند. ۴-فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.
وی در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی استثنایی است که هر ساله فقط ۳۰ روز نصیب ما می شود، می گوید: این ماه را از آن جهت “شَهْرُ اللّهِ الاَْعْظَم"، “ماه اعظم خدا “می نامند که بنابر فرمایش پیامبر اکرم(ص)«رمضان، همانند سایرماه ها نیست، زیرا که ماه رمضان با برکت و رحمت به شما روی می آورد و چون از شما بگذرد با آمرزش گناهان شما می گذرد و دراین ماه، خوبی ها وحسنات چند برابر می شوند واعمال نیکو پذیرفته می گردند.»
این کارشناس مسائل دینی می فزاید: اما به قولی بهشت را به بها دهند نه به بهانه! آمرزش گناهان در ماه رمضان و ضریب بالای حسنات در روزهای این ماه، صرفاً به بهانه تحمل تشنگی و گرسنگی و دچار شدن به ضعف بدنی صورت نمی گیرد؛ بلکه باید در این ماه از بنده به عبدالهی از آدم بودن به انسانیت، از منیت به حریت رسید تا از شقاوت گذشت و سعادت را درک کرد.

ادامه مطلب :


رمضان دفتر پاک نویس اعمال
شاه مرادی می گوید: بیشتر افراد به اشتباه فکر می کنند که ماه رمضان، ماه تمرین بندگی و زیستن به سبک زندگی قرآنی است، در حالی که فرصت کوتاه ۳۰ روزه رمضان، آنقدر مغتنم است که جایی برای تمرین کردن، باقی نمی گذارد! باید در این ماه بندگی کرده و سبک زندگی اسلامی را در جامه جاری کرد تا با گذراندن رمضان سالم، سالی سالم را برای خود و جامعه اسلامی تدارک دید.
وی از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی که در ماه رمضان باید آن را در زندگی اجتماعی جاری کرد به احترام گذاشتن به قانون، صله حرم، احترام و تفقد از والدین، سرکشی و کمک به نیازمندان و مستمندان، توجه و دلجویی از ایتام، تدارک سفره های افطاری ساده و ارزان، توجه به عبادات جمعی مانند حضور در مساجد و محافل قرآنی و … اشاره کرد.
از آنجایی که رمضان را شَهْرُ الْمُواساة؛ ماه مواسات و هم دردی، رَبیعُ الْفُقَراء؛ بهار فقیران و شَهْرُ التَمْحیص؛ماه خالص سازی می نامند، قطعا محبت، سرکشی، دلجویی و کمک کردن به والدین، مستضعفان وایتام و صله رحم در اولویت روزه داران برای عملیاتی کردن سبک زندگی اسلامی است.
جای خالی فرزندان بر سر سفره افطار والدین
فاطمه زندیه دولابی، بانوی خانه داری است که ۴۰ سال است، به عنوان همسر و مادر خانه در ماه مبارک رمضان رتق و فتق امور خانه را با زبان روزه برعهده دارد. او در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: دو دختر کارمند و یک همسر بازنشسته دارم که وظیفه تهیه خورد و خوراک آنها علاوه بر انجام سایر فعالیت های خانه بر عهده من است، ماه رمضان یکی از پُر کارترین و پُر استرس ترین روزهای سال برایم محسوب می شود؛ چرا که هم پرستاری همسر بیمارم را بر عهده دارم و هم باید به فکر سفره افطار و سحر خودم و فرزندانم باشم…
این بانوی خانه دار با اشاره به اینکه توقعی جز احترام از سوی فرزندان و همسرم ندارم، می گوید: با تمام ضعف های ناشی از بالارفتن سن و روزه داری، هنوز دوست دارم سایر فرزندانم که ازدواج کرده اند، در این ایام بیشتر به ما سر بزنند، مخصوصا اینکه افطار را کنار ما باشند.
فاطمه خانم در ادامه می گوید: از قدیم به ما یاد دادند که شرط قبولی دعا و عبادات و درنهایت عاقبت به خیری در رضایت والدین از فرزندان شان است، به نظر من قبولی طاعات و عبادات و مستجاب شدن دعاهای روزه داران در کنار سفره پدر و مادر و نگاه به چهره آنها که خود نوعی دیگر از عبادت است، بیشتر مسیر می شود.

افطاری دیگر در منزل خواهر بزرگتر با حضور مادر و پدر و خواهر و برادر که همه بخصوص ما در و پدر و فرزادان برکت سفره افطار ما بودند.

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[دوشنبه 1395-03-31] [ 01:42:00 ق.ظ ]