امروز ششمین روزیست که بتول خانم تدارک یک سفره افطاری ساده اما مادرانه را برای خانواده پسرش می‌بیند و چشم انتظار آنهاست. برای اینکه از چشم انتظاری خارجش کنم، می‌گویم: اگر پسرت قصد آمدن به خانه تو را داشته باشد،حتما قبلش تلفن می زند. در جوابم می گوید: خانه خودشان است، چه لزومی به تلفن زدن! باید سفره ام آماده باشد.! چشمانش به نم نشسته است؛ تا اذان مغرب هنوز کور سویی از امید را می توان در آن چشمان کم سو دید.

رمضان ماه همدلی، ماه خودسازی، ماه فروریختن منیت‌ها، ماه مهربانی و ماه کسب حسنات است؛ از این روست که آن را رمضان المبارک، رمضان الشریف، رمضان الکریم نامیده اند و امام سجاد (ع) در توصیف این ماه می فرماید: «سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم … و مشخص شدن حق از باطل».
با مطالعه و تَعَمُق در آیات قرآن و احادیث پیامبراعظم(ص)و ائمه اطهار(ع) می‌توان گفت: ماه رمضان، دفتر پاک نویس اعمال، رفتار و کردار ماست؛ ماه خو گرفتن به اخلاق الهی، تزکیه نفس و گسستن از هوای نفس است آنگونه که موجب رسیدن به لقای خداوند، آزادی از خود، آزادی از خود حیوانی و تولد خود الاهی شود.

ادامه مطلب :


پُر واضح است فضائل و ثواب هایى که براى ماه مبارک رمضان و روزه‌دارى ذکر شده از آنِ کسانى است که حقیقت روزهای صیام را درک کرده و در ابعاد مختلف به آن جامه عمل پوشانده اند، این افراد کسانی هستند که پاداش خود را از خداوند می گیرند قالَ نَبی الاَکرم « اِنّ اللهَ تَعالی یَقُولُ اِنّ الصَّوم لی و اَنا اَجزِی بِهِ اِنَّ لِلصائِم فَرحَتَینِ…» اما چه بسا هستند افرادی که از ماه روزه و روزه داری فقط گرسنگی و تشنگی نصیب شان می شود، آنگونه که پیامبراعظم(ص) می فرمایند: « چه بسیارند کسانی که هنگام شب برای نماز بر می خیزند و از کار خود جز بیداری ثمری نمی برند و چه بسیار کسان که روزه می گیرند و از روزه ی خویش جز گرسنگی و تشنگی سودی نمی برند.»!
چه سخت است که در گرمای روزهای بلند تابستان، زبان را در تشنگی و شکم را در گشنگی نگه داری، چهره را زرد و تن را خسته کنی، بدون آنکه از دریایی پرفضیلت روزه داری نصیبی نبرده باشی! حال باید دید چه کسانی در جرگه ورشکستگان تجارت معنوی رمضان قرار می‌گیرند؟

امشب در منزل پدر دور هم جمع شدیم تا آنها را چشم انتظار دیدارمان نگذاریم

البته ما که همیشه مزاحمشان هستیم 

خدا ان شاءالله خیرشان بدهد

البته سفره افطار فرشته کوچوهایی هم داشت 

   ——————————————-   

 

موضوعات: ویژه برنامه های کوثر بلاگ در ماه مبارک رمضان
[دوشنبه 1395-03-31] [ 01:34:00 ق.ظ ]