محرمیت و عقد موقت یا همان صیغه در دوران نامزدی مخالفان و موافقان بسیاری دارد. عده‌ای این اقدام را شرعی و واجب می‌دانند و برخی آن را مانعی برای تصمیم‌سازی درست در انتخاب؛ اینکه این اقدام تا چه میزان صحیح و عقلانی است، پرسشی است که برای یافتن پاسخ آن سه دیدگاه روان‌شناسی، مذهبی و حقوقی را بررسی کرده‌ایم.

در فقه اسلامی تنها راه محرمیت زن ومرد خواندن «صیغه» است. این صیغه اگر با قصد ازدواج موقت باشد، در واقع پایه نوعی از عقد ازدواج است که برای مدتی معین بین زن ومرد بسته می‌شود و با پایان گرفتن مدت عقد رابطه زوجیت برهم می‌خورد. این نوع از ازدواج اغلب در میان افرادی که توانایی تشکیل زندگی زناشویی به‌طور رسمی را بنابر دلایلی ندارند، مرسوم است. این صیغه محرمیت می تواند در دوران نامزدی به منظور برقراری محرمیت مابین زوجین هم خوانده می‌شود.

ایراد خطبه محرمیت و عقد صیغه در دوران نامزدی مخالفان و موافقان بسیاری دارد. عده‌ای این اقدام را واجب و ضروری می‌دانند و عده دیگر آن را مانع بزرگی در یک انتخاب عقلانی ومنطقی دانسته و معتقدند این کار باعث می‌شود زوج‌ها توانایی تصمیم‌گیری مناسب را برای ازدواج از دست بدهند.

موضوعات: اجتماعی
[سه شنبه 1394-10-01] [ 10:32:00 ب.ظ ]