بايد توجّه داشت كه جشن گرفتن براى عقد يا عروسى بسيار مطلوب و مورد سفارش اسلام است كه از آن با عنوان وليمه عروسى ياد شده است. پيامبر گرامى اسلام صلىاللهعليهوآله در روايتى مىفرمايند: «وليمه در پنج مورد مستحب است و ثواب دارد: ازدواج، تولد فرزند، ختنه، خريد خانه و بازگشت از مكه». (1)
امام رضا عليهالسلام نيز فرمودند: «از سنتهاى پيامبران، غذا دادن در موقع
عروسى است». (2)
بر اين اساس وليمه دادن در ازدواج به شرط آنكه طرفين امكان مادّى داشته باشند، مستحب بوده و پيامبر گرامى اسلام صلىاللهعليهوآله نيز در ازدواج خويش اين موضوع را رعايت نموده و گروهى را اطعام نمودند.
در روايات اسلامى در مورد دفعات وليمه دادن نيز بحث شده است به طورى كه پيامبر گرامى اسلام صلىاللهعليهوآله در اين زمينه فرمودند: «دعوت روز اوّل (در عروسى) به حق است و دعوت روز دوم احسان و نيكى است و دعوت روز سوم خودنمايى و شهرتطلبى». (3)
در حقيقت وليمه نوعى مشاركت اقوام و آشنايان در ازدواج زوجين است و فوايدى دارد كه برخى از آن عبارتند از:
1. آگاهى و گواهى مردم به ازدواج زوجين كه در شهرت نسل آنان به طهارت و پاكى مؤر است.
2. پذيرفتن زوجين در ورود به جامعه اسلامى و قبول آنها به عنوان اعضاى فعّال و اساسى جامعه.
3. شركت دسته جمعى در مجلس شادى و سرور كه بسيار نشاطانگيز است.
ادامه مطلب :
4. حل و رفع بعضى ناراحتىها و اختلافات و سهيم شدن آشنايان و نزديكان در حل مشكلات خانواده جديد، در حال و آينده.
5. تشويق جوانان ديگر به امر مقدّس ازدواج و تشكيل خانواده.
6. بدرقه زوجين با دعاى خير و دور نمودن بلا و گرفتارى از زندگى نوپاى آنان.
البتّه ناگفته نماند متأسّفانه امروزه وليمه دادنها كه به صورت جشن عروسى برگزار مىگردد، مشكلات و آفتهايى را نيز به دنبال مىآورد كه برخى از آنها عبارتند از:
- تنها افراد متموّل و متمكن به چنين مجالسى دعوت مىشوند و از اطعام به فقرا و مساكين خبرى نيست. پيامبراسلام صلىاللهعليهوآله در اين باره مىفرمايند: «بد وليمهاى است وليمه عروسى، در آن ثروتمندان را اطعام مىكنند و از مستمندان جلوگيرى مىنمايند». (4)
- آلوده شدن اين مراسم با ارزش و شادى آفرين به اختلاط زن ومرد، ولخرجى، چشم و همچشمى، تجمّلپرستى، انواع هوا و هوس، اسراف و تبذير و…
1. مجلسى، بحارالانوار، ج 100، ص 275.
2. «انَّ مِن سنن المرسلين الاطعام عند التزويج»؛ همان، ص 277.
3. ترجمه ميزان الحكمه، ج 5، ص 2273، ح 7921؛ كافى، ج 5، ص 368، ح 4.
4. ترجمه ميزان الحكمه، ج 5، ص 2272، ح 7919.
موضوعات: قرآنی, اجتماعی, احکام
[چهارشنبه 1394-08-27] [ 12:43:00 ب.ظ ]