نياز به شادى و نشاط در همه عرصه‏هاى زندگى ضرورى است. حضرت على عليه‏السلام درباره اهميت شادى و شادكامى در زندگى مى‏فرمايند: «اين دل‏ها و روان‏ها همانند بدن‏ها خسته و بى‏نشاط مى‏شوند و نياز به استراحت دارند، لذا براى آنها نكته‏هاى زيبا و نشاط انگيز فراهم كنيد».(1)
بنابراين جشن گرفتن در حدّ متعارف براى ازدواج بسيار مطلوب و آغاز شادى براى زندگى مشترك است. توصيه به شركت در مجالس شادى عروسى و وليمه خود گواه اهميت برگزارى مراسم شادى و سرور مى‏باشد؛ البته همانند ساير مراحل زندگى، داراى حدّ و مرزها و قوانين خاص خود است؛ به همين دليل در آموزه‏هاى دينى حدود و شرايطى براى آن تعيين شده است.
نكات زير براى برگزارى مجلس عروسى شاد و به دور از معصيت پيشنهاد مى‏گردد:
آراستگى و زيبايى
توجه به آراستگى در شب عروسى دو چندان است. در حقيقت زينت و
آراستن عروس و داماد يكى از مراسم ازدواج است، به طورى كه توصيه شده است عروس خود را با استفاده از زيور آلات زينت كرده و بيارايد.
در مراسم حضرت زهرا عليهاالسلام پيامبر اسلام خطاب به امّ ايمن فرمودند: «يكى از حجره‏ها را براى زفاف زهرا عليهاالسلام آماده سازيد و او را آرايش كنيد و خوشبويش سازيد تا او را به خانه شوهر بفرستيم». (2) اگرچه شايسته است از آرايش افراطى و غليظ پرهيز گردد.
1. بايد ابتدا عروس و داماد ملزم به رعايت آداب اسلامى باشند و مسائل شرعى مثل پوشش، آرايش و ساير مسائل را مراعات كنند و مرتكب خلاف شرع نشوند.

ادامه مطلب :


2. زمان مناسبى براى مراسم جشن انتخاب شود مانند: اعياد مذهبى يا شب و روز جمعه.
3. عروس و داماد در نحوه برگزارى مجلس جشن با هم مشورت كنند و با خانواده‏هاى خود هماهنگ عمل كنند؛ در اين صورت از دخالت افراد خودسر جلوگيرى مى‏شود.
4. از افراد هنرمندى كه مى‏توانند به خواندن اشعار، بيان لطيفه‏هاى مناسب مجلس را شاد و گرم نگه دارند، دعوت به عمل بيايد تا مجلس جشن سوت و كور نباشد و جلوى سوء استفاده بعضى از افراد كه در اين موقعيت‏ها مى‏خواهد اشاعه فحشا كنند و دست به كارهاى خلاف شرع بزنند، گرفته شود.

5. محيط خانم‏ها و آقايان جدا از يكديگر باشد و از اختلاط زن و مرد جلوگيرى شود.
6. تا جايى كه توان مالى داريد پذيرايى خوبى از ميهمانان داشته باشيد؛ زيرا يكى از وسايل شادى بخش همين پذيرايى‏هاست و مى‏تواند جانشين خوبى براى كارهاى حرام باشد.
7. از افراد متدين و با شخصيت در مجلس خودتان دعوت كنيد؛ زيرا حضور آنها در اين‏گونه مجالس باعث مى‏شود جلوى برخى از كارهاى خلاف گرفته شود.
8. اگر همه پيش بينى‏هاى گفته شده را به كار بستيد ولى هم‏چنان عدّه‏اى ابراز نارضايتى كردند نگران نباشيد و هيچ گاه رضايت ديگران را بر رضايت خدا ترجيح ندهيد و همه تلاشتان اين باشد كه رضايت خداوند را به دست آوريد.
اينكه گفتيد امر به معروف و نهى از منكر كم‏اثر شده است به خاطر اين است كه اين وظيفه دينى خوب انجام نمى‏شود و بسيارى از افراد از انجام آن شانه خالى مى‏كنند و الا اگر همه وظيفه خود بدانند و اين دو فريضه الهى را انجام دهند جلوى بسيارى از منكرات گرفته مى‏شود و بسيارى از كارهاى خوب و معروف نهادينه مى‏شود. از اين رو بايد وظيفه خود را انجام دهيد. البته سعى شود در برخورد با والدين و بستگان از ادب و اخلاق اسلامى بهره گرفته شود.
تأخير انداختن مراسم عروسى به خاطر فوت افراد، وجوب شرعى و حتّى استحباب نيز ندارد و در اسلام حكم خاصى در اين باره وجود ندارد؛
امّا احترام به بعضى آداب و رسوم عرفى و اجتماعى به دليل اينكه زندگى اجتماعى دچار مشكل نشود، كارى منطقى و عقلانى است. به خصوص در مناطق و قوميت‏هايى كه حساسيت خاصى به اين مسايل وجود دارد به طورى كه برگزارى مراسم عروسى را نوعى توهين تلقى مى‏كنند. سزاوار است كه آداب و رسوم اجتماعى را تا حدّ امكان رعايت نمود؛ البته اگر چنانچه در شرايطى قرار داشتيم كه امكان به تأخير انداختن جشن عروسى نبود، مى‏توان با كسب اجازه از صاحبان عزا و اداى احترام به آنها، جشن عروسى را با حفظ احترام به طور مختصر و خصوصى برگزار كرد.

1. «اِنّ هذه القلوب تملُّ كما تَملُّ الأبدان فابتغوا لها طرائفَ الحكمة»؛ نهج‏البلاغه، ترجمه فيض‏الاسلام، ص 1176، قصار 188.

2. بحارالانوار، ج 43، ص 131؛ فروغ ولايت، جعفر سبحانى، ص 99.

موضوعات: اجتماعی, احکام
[چهارشنبه 1394-08-27] [ 02:46:00 ب.ظ ]