هر چهار سال یک بار انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود که امسال دهمین دور‌ه‌ی آن را تجربه خواهیم کرد، کاندیداهای مورد اطمینان مردم با رای آنان برای یک دور‌ه‌ی چهارساله وضع قوانین کشور و نظارت بر اجرای صحیح آن را به عهده خواهند گرفت.
در هر دوره از انتخابات مجلس، برگزیدگان مردم با کوله‌باری از وعده‌های ریز و درشت راهی مجلس می‌شوند تا مشغول وظایف نمایندگی خود شوند اما بر اساس همین الگوی تکراری، بسیاری از این نمایندگان پس از طی دوران نمایندگی خود نه تنها نمی‌توانند در جلب حمایت و رضایتمندی مردم توفیقی به دست آورند بلکه همان طرفداران قبلی خود را نیز از دست می‌دهند.

ادامه مطلب :


این نمایندگان گرچه در دوره‌های بعدی هم داوطلب ورود به مجلس می‌شوند اما هر بار با استقبال بسیار اندک بدنه‌ جامعه مواجه می‌شوند. آنان برای کسب وجاهت و محبوبیت اولیه‌ خود در هر دوره شانس خود را برای ورود مجدد به مجلس امتحان می‌کنند که معمولا مجبور می شوند با سرخوردگی میدان رقابت را به دیگران واگذار کنند.
از مزایای حضور نمایندگان با تجربه در مجلس می‌توان به مواردی همچون آشنایی بیشتر آنان با روند تصویب قوانین کشور و تسلط بیشتر بر قوانین و رویه‌های رسمی و غیر رسمی مجلس، افزایش وزن سیاسی نماینده و بالا رفتن قدرت نفوذ او در حوزه‌های مختلف، پیگیری برنامه‌ها و طرح‌های بلند مدت، پایین آمدن هزینه‌های انتخاباتی، افزایش تعاملات و ارتباطات با سایر نمایندگان، حضور در کمیسیونها و فراکسیونهای مجلس برای افزایش سطح تأثیرگزاری و… اشاره کرد.
انتخابات مظهر تجلی خواسته‌ها و آرمانهای هر ملّت برای اعمال نظر در فرایندهای حاکمیتی است، در واقع نمایندگان آیینه‌ای تمام قد از انتخاب کنندگانی هستند که بر اساس معیارها و شرایط فکری حاکم بر جامعه دست به برگزیدن افرادی از درون خود به عنوان نمایندگان مجلس، شورای شهر، رئیس جمهور و… می‌زنند.
مردم باید با درکی واقعی از حساسیت انتخابات به عنوان حساس‌ترین عرصه‌ی بروز و ظهور مردم‌سالاری، در روند انتخاب نمایندگان خود دقت و حساسیت بیشتری از خود نشان داده و با انتخابی منطقی و بر اساس معیارهای عینی و واقعی به دور از احساسات و علایق غیرعقلانی، آینده‌ای روشن برای جامعه خود رقم بزنند.
کاندیداهای یک بار مصرف در این دوره مجلس هم پس از یک دوره حضور در مجلس نمی‌توانند حضور مجددی در آن داشته باشند، بر همین اساس با برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس نیز ممکن است تعدادی از نمایندگان مجلس نهم توفیق نماینده مردم شدن را کسب نکنند و لقب کاندیدای “یکبار مصرف” را به دنبال خود یدک بکشند.

پایگاه خبری تحلیلی احرارگیل

موضوعات: بصیرت سیاسی
[دوشنبه 1394-12-03] [ 05:45:00 ب.ظ ]