همسر شهید ‘محمد خندان’ از شهدای فاجعه منا در استان بوشهر گفت: وقوع حوادث مختلف در حج و کشته شدن مسلمانان بیانگر این است که دولت سعودی در اداره مناسک حج و برپایی حج باعزت برای مسلمانان ناتوان است.

 حبیبه رضایی  افزود: دولت سعودی تاکنون نتوانسته متناسب با شان و جایگاه آن مکان مقدس امکانات برگزاری حج با عزت و احترام را برای مسلمانان بوجود آورد.

وی بیان کرد: وقت آن رسیده تا اداره چنین مناسک با اهمیتی که مربوط به مسلمانان جهان است به یک نهاد فراملی متشکل از ملتهای اسلامی سپرده شود تا دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

رضایی یادآورشد: سقوط جرثقیل و پس از آن وقوع فاجعه منا حوادثی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد و این توهین به همه مسلمانان است.

همسر شهید خندان در باره پاسخگویی دولت سعودی به مطالبات خانواده های شهدای حادثه منا اظهارکرد: با توجه به اینکه دولت سعودی بعنوان عامل اصلی این واقعه تاکنون پاسخگو نبوده و ضعیف عمل کرده است، مطالبات خانواده شهدای منا باید از طریق دادگاههای بین المللی پیگیری شود.

وی اضافه کرد: مطالبه حقوق خانواده ها باید ازطریق کنسول گری سعودی در ایران انجام شود ولی با تعطیلی سفارت این کشور در ایران امکان پیگیری این حق قانونی برای ما غیرممکن شده است.

رضایی گفت: ازهنگام وقوع حادثه برای پیگیری مسائل و مشکلات بین سازمان حج و زیارت استان فارس و بوشهر در رفت و آمد هستم و گاهی با سردرگمی روبرو بوده ام زیرا سازمان حج و زیارت بوشهر همسرم را جزو شهدای استان فارس به حساب می آورد و استان فارس نیز وی را جزو شهدای بوشهری می داند و این باعث شده تا ما دیرتر بتوانیم به مطالبات و خواسته هایمان دست پیدا کنیم.

همسر شهید خندان در باره خواسته هایش از مسئولان کشورگفت: مسئولان و بویژه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران همه شهدا را به یک چشم نگاه کنند و شهدای فاجعه منا را مانند سایر شهدای کشور ببیند.

وی در مورد همسرش حاج محمد خندان از شهدای حادثه منا افزود: 20 سال با همسرم زندگی مشترک داشتیم و حاصل زندگی ما دو دختر به نام های ریحانه و فاطمه است که یکی کلاس سوم دبیرستان و دیگری چهارم ابتدایی است.

رضایی همسر شهیدش را نه تنها یک همراه واقعی بلکه یک دایره المعارف کامل می نامد که درس زندگی را از او آموخته و با شهادت همسرش در حج سال 1394 غم فراموش ناشدنی برای او باقی مانده است.

وی یادآور شد: شهید محمد خندان متولد سال 1347 بود که در سال 1370 در رشته عمران دانشگاه فنی مهندسی شیراز قبول شد.

ادامه مطلب :

رضایی اظهار کرد: شهید خندان فوق لیسانس خود را در رشته مدیریت ساخت از دانشگاه امام حسین ادامه داد و علاوه برزبان فارسی به دو زبان انگلیسی و عربی نیز تسلط کامل داشت و تا قبل از به شهادت رسیدنش به عنوان مدیر پروژه سایت های جنوب استان بوشهر در قرارگاه خاتم الانبیاء کار مشغول بود.

همسر شهید خندان می گوید: همسرم هرچند به صورت خفیف اما عامل شیمیایی جنگ تحمیلی به پوست بدنش اثر گذاشته بود و هیچ وقت هم به روی خودش نمی آورد که چنین اتفاقی برایش رخ داده، همیشه در مورد شماری از همرزمانش که در جنگ شهید شده بودند می گفت: ‘خوش به سعادتشان که در پیشگاه خدا روسفید هستند’.

رضایی در مورد چگونگی به شهادت رسیدن همسرش در حادثه منا گفت: همسرم ارادت خاصی به حج و زیارت خانه خدا داشت و برای بار چهارم بود که مشرف می شد، چون سهمیه استان بوشهر کم بود موفق شد با کاروان 24037 استان فارس و تقریبا 10 روز زودتر از حاجیان استان بوشهر مشرف شود.

وی یادآور شد: ساعت 14 روز عید قربان خبر حادثه منا را از تلویزیون شنیدیم در حالی که همه ما در بهت و اندوه فرو رفته بودیم و نمی دانستیم که چه باید کنیم بطور مستمر با تلفن وی تماس می گرفیتم و پیام می دادیم اما هیچ جوابی دریافت نمی کردیم، طولی نکشید که در اسامی اعلام شده از تلویزیون نام او به عنوان پنجمین نفر به شهادت رسیده اعلام شد.

وی گفت: در آن روز خدا می داند چه بر خانواده های شهدای منا گذشت تمام روز با اداره حج و زیارت استان فارس و بوشهر و سایر اداره های ذیربط در تماس بودیم و چشم از تلویزیون بر نمی داشتیم تا بلکه خبری بگیریم.

رضایی افزود: وقتی تصاویر بیشتر در رسانه ها پخش می شد عمق فاجعه و ناتوانی مسئولان سعودی در برگزاری مناسک حج برایمان نمایان تر می شد.

وی اضافه کرد: قربانیان حادثه منا از کشورهای مختلف اسلامی بودند واین کوتاهی و بی تدبیری آل سعود ضربه جبران ناپذیری به جامعه جهانی و باعث داغدار شدن امت اسلامی شد.

رضایی افزود: در چنین شرایطی به جای اینکه مسئولان خطاکار سعودی سعی در کنترل اوضاع داشته و ازکشورهای مختلف دلجویی کنند، با اظهار نظرهای خود نگرانی ملت مسلمان را بیشتر می کردند که مبادا پیکرعزیزانمان را هم نتوانیم تحویل بگیریم.

همسر شهید خندان ادامه داد: با گذشت یکسال از وقوع این حادثه هنوز باورش برایمان سخت است که حاج محمد دیگر در کنارمان نیست و تاثیر این حادثه تا جایی بود که تا چند ماه اول دختر بزرگم دچار مشکلات روحی شده بود و نمی توانست سر کلاس درس و مدرسه حضور پیدا کند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی ” پایگاه خبری خلیج فارس “

موضوعات: اجتماعی, مناسبتی, این هفته چه بنویسیم (7)؟
[سه شنبه 1395-06-16] [ 11:25:00 ب.ظ ]