با توجه به توضیحات داده شده و با توجه به آیات قران می بینیم که خدا در آيه 19 سوره لقمان چنين مى فرماید: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ»؛ «صداى خودت را كاهش بده».
در آيه 3 سوره حجرات نيز آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ»؛ «آنان كه صداى خويش را هنگام سخن گفتن در حضور رسول‏خدا ملايم مى‏كنند…».
نتيجه اين مى‏شود كه نگاه به طور معمول و متعارف، اشكال ندارد؛ يعنى اگر به حد تيز نگاه كردن و دقت در زيبايى و زشتى فرد نرسد، آيه مى‏فرمايد كه اشكال ندارد.
در رواياتى كه اين آيه را تفسير مى‏كنند، سه قيد زير آورده شده است:
اول، اين كه اين نگاه، فقط به وجه (گردى صورت) و كفين (دو دست تا مچ) است و نگاه به موها و ساير اعضاى بدن خانم‏ها، به هيچ وجه، جايز نيست.

ادامه مطلب :


دوم، اين كه بدون قصد لذت باشد و مراد از لذت و تلذذ، اين است كه الان كه نگاه مى‏كند، لذت جنسى و غريزى ببرد و تحريك شود.
سوم، اين كه آن نگاه، بدون قصد ريبه باشد. برخى تصور مى‏كنند كه ريبه، به معناى همان تلذذ است؛ در حالى كه چنين نيست؛ ريبه، «خوف الوقوع فى الافتنان» است؛ يعنى ترس و احتمال اين مى‏رود كه بعد از اين نگاه، در آينده، با مشكل مواجه شود؛ يعنى ممكن است الان كه نگاه مى‏كند، هيچ تغيير و تحريكى در او ايجاد نشود؛ ولى اين احتمال مى‏رود كه در آينده با فكر و خيال‏پردازى و تصور نمودن آن صحنه به گناه كشيده شود.
در نتيجه، اگر نگاه به زن مسلمان، بدون تلذذ و ريبه و در حد وجه و كفين باشد، اشكال ندارد.
در مورد نگاه خانم‏ها به مردها، دو قيد عدم تلذذ و ريبه هست؛ ولى قيد ديگر نيست؛ بلكه نگاه به بدن مردها در حدى كه به طور متعارف نمى‏پوشانند، اگر تلذذ و ريبه نباشد، اشكال ندارد.

. نجم 53، آيه 3 ـ 5.

. نور 24، آيه 30 - 31.

. ر.ك: شهيد مطهرى، مسئله حجاب.

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, احکام
[جمعه 1394-08-29] [ 10:18:00 ق.ظ ]