با توجه به توضیحات داده شده و با توجه به آیات قران می بینیم که خدا در آيه 19 سوره لقمان چنين مى فرماید: «وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ»؛ «صداى خودت را كاهش بده».
در آيه 3 سوره حجرات نيز آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللّهِ»؛ «آنان كه صداى خويش را هنگام سخن گفتن در حضور رسولخدا ملايم مىكنند…».
نتيجه اين مىشود كه نگاه به طور معمول و متعارف، اشكال ندارد؛ يعنى اگر به حد تيز نگاه كردن و دقت در زيبايى و زشتى فرد نرسد، آيه مىفرمايد كه اشكال ندارد.
در رواياتى كه اين آيه را تفسير مىكنند، سه قيد زير آورده شده است:
اول، اين كه اين نگاه، فقط به وجه (گردى صورت) و كفين (دو دست تا مچ) است و نگاه به موها و ساير اعضاى بدن خانمها، به هيچ وجه، جايز نيست.
ادامه مطلب :
دوم، اين كه بدون قصد لذت باشد و مراد از لذت و تلذذ، اين است كه الان كه نگاه مىكند، لذت جنسى و غريزى ببرد و تحريك شود.
سوم، اين كه آن نگاه، بدون قصد ريبه باشد. برخى تصور مىكنند كه ريبه، به معناى همان تلذذ است؛ در حالى كه چنين نيست؛ ريبه، «خوف الوقوع فى الافتنان» است؛ يعنى ترس و احتمال اين مىرود كه بعد از اين نگاه، در آينده، با مشكل مواجه شود؛ يعنى ممكن است الان كه نگاه مىكند، هيچ تغيير و تحريكى در او ايجاد نشود؛ ولى اين احتمال مىرود كه در آينده با فكر و خيالپردازى و تصور نمودن آن صحنه به گناه كشيده شود.
در نتيجه، اگر نگاه به زن مسلمان، بدون تلذذ و ريبه و در حد وجه و كفين باشد، اشكال ندارد.
در مورد نگاه خانمها به مردها، دو قيد عدم تلذذ و ريبه هست؛ ولى قيد ديگر نيست؛ بلكه نگاه به بدن مردها در حدى كه به طور متعارف نمىپوشانند، اگر تلذذ و ريبه نباشد، اشكال ندارد.
. نجم 53، آيه 3 ـ 5.
. نور 24، آيه 30 - 31.
. ر.ك: شهيد مطهرى، مسئله حجاب.
موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, احکام
[جمعه 1394-08-29] [ 10:18:00 ق.ظ ]