چیستی منت | ... | |
همانطوری که بیان شد، یکی از عوامل احباط عمل وبیارزشی اعمال صالح، منتگذاری است؛ زیرا در شرایط عمل مقبول بیان شد که شخص باید محسن و متقی باشد و این دو صفت باید ملکه و یا بالاتر، مقوم ذات و هویت شخصیتی فاعل و عامل نیکی و خیر باشد. پس باید گفت که ریاورز و منتگذار، فاقد ملکه احسان و تقوا هستند؛ زیرا اگر این گونه باشند نه تنها همراه عمل صالح، ریا نمیورزند و منتی نمیگذارند، بلکه پس از پایان عمل خیر، و بعدها نیز منتی نمیگذارند. ادامه مطلب : البته برخی معنای حقیقی کلمه را ثقل و سنگینی دانستهاند و گفتهاند که معانی دیگر ناظر به این نکته است و در حقیقت سنگینی، مولفهای است که در همه معانی دیگر تضمین شده است. از این رو، به نعمت سنگین و احسان و فضل باارزش، منت میگویند. به سخن دیگر، واژه «من» به سنگی گفته میشود که با آن چیزهای دیگر را وزن میکنند. سپس این واژه در نعمتهای سنگین و گرانبها و با ارزش به کار رفته است. (لسانالعرب، ج ۱۳، ص ۴۱۵-۴۱۹ و راغب؛ مفردات، صص ۷۷۷-۸۷۷) این واژه از اضداد است. از این رو، واژه منان به عنوان اسم که صیغه مبالغه از «من علی» است به دو معنا آمده است: ۱- کثیرالمن و تعدید النعمه و الفضل علی من احسن الیه؛ بسیار بخشنده و احسانکننده به دیگران؛ ۲- کثیرالمن، الفخور علی من أعطی حتی یفسد عطاءه؛ کسی که به بخشش خویش فخر میفروشد و بخشش را اینگونه به تباهی میکشاند. از سوی دیگر المنان نامی از اسمای حسنی خداوندی است و معنای آن، چنانکه گفتهاند: العظیم الهبات، الوافر العطایا؛ یعنی کسی که بخششگر عطایای فراوان است. شکی نیست که کاربرد آن در خداوند تعالی به جهت بار ارزشی و مثبت واژه است؛ چرا که خداوند از هرگونه نقص و عیبی پاک است. بیشترین کاربرد این واژه در میان انسانها، ناظر به جهت منفی آن است که همان منتگذاری مصطلح خواهد بود که در ادامه بیان میشود. به سخن دیگر، منت همانند کبر، صفت اختصاصی خداوند است و همان طوری که تکبر از انسانی سزاوار نیست، منت نیز از غیرخدا شایسته نیست.
[شنبه 1395-03-08] [ 09:46:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|