جعفر اردبیلی، مدیرعامل موسسه فرهنگیِ خانواده امین و استاد دانشگاه هامبورگ، در این باره می گوید: به نظر من مسایل مالی، بیشتر یک بهانه است تا یک دلیل حقیقی. زیرا بیان مشکلات اقتصادی، در جامعه وجهه قابل قبولی دارد؛ در حالی که راحت طلبی زوج های جوان، دلیل اصلی و واقعی آن است.آن‌ها می گویند که 4 -5 سالی برای خودمان زندگی کنیم و از زندگی دو نفره، لذت ببریم و بفهمیم زندگی چیست؛ بعد، یک بچه بیاوریم. این چیز بدی نیست، اما این مردان و زنان مطمئنا به آمار ناباروری توجه نکرده اند که شیوع ناباروری در ایران بین 13 تا 18.5 درصد اعلام شده است که متوسط آن با آمارهای جهانی مطابقت دارد، این یعنی از هر 100 زوج جوان، 15 زوج دچار ناباروری هستند.

 زوجین احتمال چنین چیزی را نمی دهند و فکر می کنند که هر وقت بخواهند؛ می توانند بچه دار شوند. آن‌ها با این کار، حدودا 5 سال مفید، برای درمان را از دست می دهند و وقتی هم سن بالا می رود خود به عامل دومی برای ناباروری تبدیل می شود.

جعفر اردبیلی درباره برخی اقتضائات جامعه می گوید: دستیابی به یک جامعه مدرن، خوبی و بدی های خاص خودش را دارد. وقتی زن و مرد شاغل اند؛ مسلما وقت کمتری برای زندگی مشترک، تحکیم آن و فرزند آوری، دارند.

این استاد دانشگاه هامبورگ، دلیل دیگر تک فرزندی را زیادی تعهدات والدین نسبت به فرزندان می داند و می گوید: بدون توجه به نیازهای فرزندمان، همه چیز را در اختیارش می‌گذاریم، مثل اتاق خواب جدا، مدرسه خیلی خوب، کلاس‌های متنوع و خیلی چیزهای دیگر که توان مالی ما را برای داشتن فرزندان بعدی، می گیرد.

ادامه مطلب :

امیر لطفی حقیقت، روان شناس و مدرس دانشگاه، دلیل این رفتار والدین را مربوط به حوزه شناختی آن‌ها می داند و می‌گوید: بیشتر این رفتار والدین، به دلیل کمبودهای دوران کودکی خودشان است؛ به نام بچه ها می خرند، اما در واقع برای نیازهای درونی خودشان است.

وی از دیگر دلایل این رفتار افراطی والدین را الگو برداری(تقلید از دیگران)، رقابت پذیری(چشم و هم چشمی) و عدم آموزش های لازم برشمارد و گفت: آموزش ها در خانواده باید به صورت حرفه ای، توسط مدارس و NGO ها ارائه شود. این آموزش ها باید عالمانه و متعهدانه باشد؛ زیرا دچار ضعف تربیت هستیم و آسیب هایش به خودمان و فرزندمان باز می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛

موضوعات: تربیت
[چهارشنبه 1396-06-08] [ 09:27:00 ب.ظ ]