تک فرزندان نمی توانند حس رقابت، دعوا، بازی، دوستی، شراکت، هم صحبتی و همدلی را با نزدیکان خود تجربه کنند، از طرفی حمایت بیش از حد والدینِ تک فرزند، باعث می شود این کودکان روحیه حساس تر و ضعیف تری نسبت به سایر کودکان داشته و در مقابل مسائل و مشکلات ناتوان باشند.

طبق گفته محققان، طلاق در میان تک فرزندان بیشتر است و آن ها معتقدند: به ازای هر خواهر یا برادر، 2 درصد امکان طلاق کم تر می شود.

سپیده 23 ساله در این باره می گوید: من 4 خواهر و برادر بزرگ تر از خودم دارم و همیشه آن ها به هنگام مشکلات درسی و مالی و غیره به کمک من آمده اند. آن‌ها راهنما و الگوی خوبی برای من هستند. بالاخره بچه ای که چند عروس و داماد در خانواده می بیند؛ تجارب خوبی برای زندگی خود به دست می‌آورد.

حوا یک مادر 41 ساله شاغل با 4 فرزند است که به تازگی فرزند اولش نامزد کرده است. او درباره تعدد فرزند می‌گوید: بچه هایم همیشه به من شکایت دارند که چرا با توجه به شرایط زندگی تان 4 بچه را به دنیا آورده ای و اکنون زندگی خوبی نداریم. حوا می گوید: آن ها حق دارند، زیرا همین درآمد کم هم تقسیم بر 4 می شود و مبلغی برای پس انداز نمی ماند و باعث می شود که ازدواج آن ها به تاخیر بیافتد.

ادامه مطلب :

حسن مکتبی، آسیب شناس بالینی می گوید: کودکانی که خواهر و بردار دارند، می توانند احساس مسئولیت بیشتری را تجربه کنند و هنگام ورود به جامعه می توانند برخورد بهتری داشته باشند.

این آسیب شناس می گوید: در خانواده‌های تک فرزند، والدین و فرزندان هر دو احساس می‌کنند نیاز شدیدی به یکدیگر دارند، پس ناگزیر به مراعات یکدیگر هستند، اما خانواده‌های چند فرزندی چنین نیستند، دعواهای مکرر، جریحه ‌دار شدن احساسات و عصبانیت در خانواده‌های چند فرزندی رایج است و کودکان معمولا برای کنترل این احساسات راهی مناسب می‌یابند و بار دیگر با هم بازی می‌کنند.

وی معتقد است: وابستگی شديد والدين به تک فرزند(اين وابستگی سبب اضطراب تک فرزند می‌شود و هميشه نگران است كه اگر صدمه‌ ای به او برسد، والدين دچار لطمه روحی شديد خواهند شد)، حساسيت فراوان والدين درباره رفتار و گفتار تک فرزندشان، بدتر او را به سمت رفتار و گفتارهای نامطلوب سوق می دهد و لوس می‌شود و استقلال تک فرزند را به خطر می اندازد.

بچه‌های خانواده‌های پرجمعیت، احساس هم‌دلی و امید بیش‌تری دارند. تحرک و پویایی در این خانواده ها به‌طور چشم‌گیری، متفاوت تر از خانواده‌ های کم‌جمعیت است. آن‌ها توانایی بیشتری در حل مسایل و روبه‌رو شدن با مشکلات دارند. تعداد خنده ها و شدت آن در خانواده ها‌ی پرجمعیت، بیش‌تر است.

برخی از خانم ها نظرشان این بود که چند فرزندی بهتر است، اما به شرطی که شرایطش فراهم باشد، شرایطی شامل شرایط مالی، حوصله و توان مادر، شاغل بودن یا نبودن مادر، داشتن وقت لازم برای رسیدگی به دو کودک یا بیشتر …….

باشگاه خبرنگاران جوان؛

 

موضوعات: تربیت
[چهارشنبه 1396-06-08] [ 09:24:00 ب.ظ ]