ساجدین(ندای صلح و حقیقت)





درباره وبلاگ


بسم رب فاطمه(س)

با سلام حضور همه ی کسانی که به وبلاگ من سر می زنند. امیدوارم مطالب وبلاگ مورد استفاده عزیزان قرار بگیرد. چون مسئله حجاب مربوط به همه جامعه است نه فردی و نه خانوادگی. امیدوارم بتوانم گامی هرچند کوچک در این راستا بردارم.
ان شا الله مورد تائید آقا امام زمان قرار بگیرد
امیدوارم شما نیز ما را در این راه یاری کنید
یاحق.




ساجدین(ندای صلح و حقیقت)


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام : یَابْنَ آدَم! لَمْ تَزَلْ فى هَدْمِ عُمْرِكَ مُنْذُ سَقَطْتَ مِنْ بَطْنِ اُمِّكَ، فَخُذْ مِمّا فى یَدَیْكَ لِما بَیْنَ یَدَیْكَ، فَإنَّ الْمُؤْمِنَ بَتَزَوَّدُ وَ الْكافِرُ یَتَمَتَّعُ امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

اى فرزند آدم از موقعى كه به دنیا آمده اى، در حال گذراندن عمرت هستى، پس از آنچه دارى براى آینده ات (قبر و قیامت) ذخیره نما، همانا كه مؤمن در حال تهیّه زاد و توشه مى باشد; ولیكن كافر در فكر لذّت و آسایش است. نزهه الناظر و تنبیه الخاطر: ص 79، س 13، بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم








جستجو






 
  نهم ربیع الاول، جشن آغاز امامت امام زمان است یا جشن عیدالزهرا ؟ 2 ...

* مرگ خلیفه دوم اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم است

حجت‌الاسلام محسن جنتی‌منش کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه از لحاظ تاریخی چه شیعه و چه سنی تاریخ مرگ خلیفه دوم را نهم ربیع نمی‌دانند، ابراز داشت: طبق روایات تاریخی «عمر بن خطاب» اواخر ذی‌الحجه یا اول محرم فوت کرده است.
وی با خرافی دانستن برخی جشن‌های نهم ربیع، افزود: «این رسم غلطی است، لذا با توجه به بحث بیداری اسلامی و اینکه نگاه ملت‌ها به سوی ایران است، دامن زدن به آن، کار اشتباهی است و در این شرایط نیاز به وحدت بیش از گذشته احساس می‌شود.»

* برگزاری جشن‌های خرافی موجب برهم زدن وحدت مسلمانان می‌شود

حجت‌الاسلام غلامرضا مقیسه، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز با اشاره به اینکه برگزاری این قبیل جشن‌ها، موجب برهم زدن وحدت مسلمانان را فراهم می‌آورد، بیان داشت: در این موقعیت که مسلمانان دارای دشمنان مشترک هستند، برگزاری چنین مجالسی باعث اختلاف بیشتر میان مسلمان‌ها می‌شود.

* امر عامیانه‌‌ای که جزو شعائر شیعه تلقی نمی‌شود

محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه در حوزه تاریخ اسلام با بیان اینکه برگزاری مراسمی تحت عنوان «عید الزهرا» یک امر عامیانه‌ای است که نمی‌توان آن را پای ارزش‌ها و شعائر شیعه تلقی کرد، به طوری که علمای بزرگ شیعه پرداختن به این مسائل را مخل وحدت مسلمانان می‌دانستند، تصریح کرد: برپایی چنین جشن‌هایی یک کار عامیانه‌ای است که برخی از افراد بدون توجه به مصالح مسلمین مطرح کردند، در حالی که مرگ خلیفه دوم در 9 ربیع‌الاول، از لحاظ تاریخی اعتباری ندارد.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
[دوشنبه 1394-09-30] [ 10:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نهم ربیع الاول، جشن آغاز امامت امام زمان است یا جشن عیدالزهرا ؟ ...

شرح پرسش:
چند سالی است که بعضی ها در روز نهم ربیع الاول، به عنوان روز آغاز امامت امام زمان علیه السلام جشن می گیرند و بعضی نیز به مناسبت مرگ قاتل حضرت زهرا علیها السلام، ما باید این روز را به جهت آغاز امامت امام زمان علیه السلام جشن بگیریم یا عیدالزهرا؟

پاسخ:
روز نهم ربیع‌الاول نزد شیعیان جایگاه خاصی دارد، چرا که این روز را یکی از اعیاد مهم تلقی کرده و به خاطر سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) به شادی می‌پردازند.
البته گه گاهی دیده می‌شود که بعضی از افراد جاهلانه یا عامدانه بیان می‌کنند که در چنین روزی خلیفه دوم کشته شده و داستان‌سرایی‌های بسیاری هم در زمینه دارند؛ افسانه‌هایی که بیشتر توسط دشمنان اسلام و برای دامن زدن به اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی ساخته می‌شود. عالمان دینی بر خرافه‌بودن این موضوع تأکید دارند و آن را موجب دامن زدن به اختلافات مسلمانان می‌دانند.
مقام معظم رهبری در روز 27 آذر سال 1387 با بیان اینکه نباید به خاطر دفاع از شیعه به آتش‌افروزی میان غیر شیعه شتاب داد، تصریح می‌کنند: «این جور نباشد که کسى از یک گوشه‌اى خیال کند، دارد از شیعه دفاع می‌کند و تصور کند دفاع از شیعه به این است که بتواند آتش دشمنى ضد شیعه و غیر شیعه را برانگیزد، این دفاع از شیعه نیست؛ این دفاع از ولایت نیست، اگر باطنش را بخواهید، این دفاع از آمریکاست؛ این دفاع از صهیونیست‌هاست».

ادامه دارد ……

موضوعات: مناسبتی
 [ 10:23:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رسم و رسوم جالب "شب یلدا" در استانهای مختلف ایران قسمت 3 ...

استان مرکزی

اما آیین شب یلدا در استان مركزی از دیرباز در سه شب متوالی باعناوین شب “چله‌بزرگه"، “چله وسطی” و “چله‌كوچیكه” برگزار می‌شده و خویشان و دوستان سفره‌ای از مهر را می‌گشودند و از هر دری سخنی می‌گفتند. یكی ‌از آیین‌های ویژه یلدا، در استان مركزی دیدار و بزرگان و سالخوردگان فامیل بوده‌است.

در شب‌های چله افراد فامیل در همایشی صمیمی دور كرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگترها گوش می‌دادند. زنان و دختران روستایی در گرگ و میش شب‌های چله در تكاپو و هیجانی خاص ملزومات غذا و تنقلات ویژه این شب را مهیا می‌كردند وبرای گذران ساعات خوش در كنار فامیل لحظه شماری می‌كردند.

آنان درسینی‌های قدیمی مسی درفضای دوده‌گرفته آشپزخانه‌های قدیمی، انواع میوه و تنقلات به ویژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچی كشمش، و خرما را مهیا می‌كردند. دراین شب استثنایی پس از صرف شام و خواندن دعای شكر درپای سفره، همگان در كنار هم، از شادی‌ها و غم‌ها، موفقیت‌ها، اعتقادات، امیدها و بیم‌هاشان می‌گفتند.

بزرگترها و ریش سفیدان فامیل در این شب علاوه بر خواندن اشعار حافظ، سعدی و فردوسی خاطرات و داستان‌های كهن ایران زمین را برای اعضای خانواده نقل می‌كردند.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
 [ 10:21:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رسم و رسوم جالب "شب یلدا" در استانهای مختلف ایران قسمت 2 ...

استان کرمانشاه

در استان كرمانشاه نیز كه از شهرهای باستانی و كهن ایران زمین است، شب یلدا از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار است و همواره با مراسم زیبا و با شكوهی همراه است. مردم استان كرمانشاه براساس آیینی كهن در این شب بیدار می‌مانند تا با شعر خواندن، قصه گفتن، فال حافظ گرفتن و آجیل خوردن با مادر جهان در زادن خورشید همراهی و همدردی كنند. میوه‌هایی نیز دراین شب خورده می‌شود كه به گونه‌ای نمادی از خورشید است مانند هندوانه سرخ، انار سرخ، سیب سرخ و یا لیموی زرد، قصه‌هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، رستم و سهراب، حكایت حسین كرد شبستری و خواندن اشعار زیبا و دلنشین شامی كرمانشاهی در گذشته نقل مجالس شب یلدا در كرمانشاه بود.

آن روزها افراد فامیل بنا بر رسمی دیرینه به خانه بزرگترین فرد فامیل كه معمولا پدر بزرگ و مادر بزرگ بودند می‌رفتند و با تكاندن برفهای زمستان از لباس هایشان در گرمای آرامش بخش كرسی فرو می‌رفتند. افراد فامیل بر سر یك سفره باهم شام می‌خوردند و بر روی سفره مخصوص این شب خوردنیهای متنوعی چیده می‌شد.

خوردنی‌هایی از قبیل آجیل، راحت الحلقوم، مشكل‌گشا، شیرینی محلی دست پخت مادر بزرگها به خصوص نان شیرینی معروف “نان پنجره‌ای، كاك و نان برنجی"، و میوه‌هایی چون انار، سیب و هندوانه كه نگین این سفره بود. یكی از آداب زیبایی كه شب یلدا در استان كرمانشاه وجود دارد گرفتن فال حافظ است كه مردم با اعتقادات خاص خود رهنمودهایش را چراغ راه مشكلات خود در زندگی قرار می‌دهند.همچنین دختران دم بخت با این كار از باز شدن بخت خود در آن سال خبری می‌گرفتند.

استان زاهدان

مردم استان زاهدان نیز براساس یك سنت دیرینه در شب یلدا در خانه بزرگ قوم خویش گردهم می‌آیند و به قصه‌هایی كه پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها برایشان نقل می‌كنند گوش می‌دهند.

برگزاری جشن‌ها و نشست‌های خانوادگی همراه‌باگروهی از اعتقادات اسطوره‌ای، شبی خاطره‌انگیز را برای خانواده‌های زاهدانی به‌ خصوص كودكان ونوجوانان فراهم می‌كند. گفتن قصه، گرفتن فال حافظ، بازی‌های دسته‌جمعی نظیر گل یا پوچ و بیان لطیفه و خاطره را از سرگرمی‌های شب یلدا در این منطقه عنوان كرد.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
 [ 10:19:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رسم و رسوم جالب "شب یلدا" در استانهای مختلف ایران قسمت 1 ...

شب یلدا در خراسان

شب یلدا در خراسان به “شب چله” معروف و دارای پیشنیه دیرینه‌ای است و مردم در این شب با شركت در شب نشینی‌های طولانی و خوردن انواع میوه و تنقلات سعی در بهتر گذراندن طولانی‌ترین شب سال دارند. مردم این منطقه برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال تا آنجا كه توان مالی دارند، در خرید میوه‌های مخصوص شب یلدا مانند هندوانه، انار و خربزه كوتاهی نمی‌كنند.

بردن هدیه به خانه عروس با عنوان “شب چله‌ای ” از دیگر مراسم شب یلدا در استان خراسان به ویژه مناطق جنوبی این استان است. در این شب برای دخترانی كه به تازگی نامزد شده‌اند، ازسوی خانواده داماد، هدایایی فرستاده می‌شود و خانواده‌های عروس و داماد دور هم جمع می‌شوند. در این شب افراد با جمع شدن در خانه بزرگ فامیل، خواندن شعر و داستان، خوردن شیرینی، آجیل و انواع تنقلات، بلندترین شب سال تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.

خراسان جنوبی

یكی از آیین‌های ویژه شب یلدا در استان خراسان جنوبی برگزاری مراسم “كف زدن” است. در این مراسم ریشه گیاهی به نام چوبك را كه در این دیار به “بیخ” مشهور است، در آب خیسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالی به نام “تغار” می‌ریزند. مردان و جوانان فامیل با دسته‌ای از چوب‌های نازك درخت انار به نام “دسته گز” مایع مزبور را آنقدر هم می‌زنند تا به صورت كف درآید و این كار باید در محیط سرد صورت گیرد تا مایع مزبور كف كند.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
 [ 10:17:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ● جشن شب یلدا ...

جشن شب یلدا یک جشن کاملاً زنده است و همه مسیحیان جهان این جشن را با نام جشن تولد مسیح برگزار می کنند. یلدا و مراسمی که در نخستین شب بلند زمستان و بلندترین شب سال برپا می کنند سابقه یی بسیار دراز داشته و مربوط می شود به ایزد مهر.
این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب چله هم می گویند. چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل که شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می رسد که دهم از بهمن تا بیستم اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می شود.
چله اول که اولین روز زمستان و یا نخستین شب آن است تولد مهر و خورشید شکست ناپذیر است، زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعت خو داشتند و براثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و فعالیتشان را براساس آن تنظیم می کردند و به تدریج دریافتند که کوتاهترین روزها آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شب ها شب اول زمستان است اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
 [ 06:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پیشینه جشن شب یلدا و رسم و رسوم آن ...

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است.ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه تر نشانه یی از غلبه تاریکی.

ادامه »

موضوعات: مناسبتی
 [ 02:12:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  متن سخنان رییس جمهوری به مناسبت 16 آذر در دانشگاه صنعتی شریف ...

رییس جمهوری همزمان با 16 آذر ، در جمع دانشگاهیان در دانشگاه شریف با اشاره به اینکه “دانشگاه نیازمند فضای امن و نه فضای امنیتی است"، گفت: معیار اقتدار نظام سرمایه اجتماعی است و به شما اطمینان می‌دهم که راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو و وزارت علوم تغییر نکرده است.

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
بسیار روز زیبا و فرصت مغتنمی برای من و همراهان در این جمع پرشور بود.
16 آذر روز دانشجو روز دانشگاه روز استقلال طلبی، روز آزادی‌خواهی و روز ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود. 16 آذر به سال 32 یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد. 16 آذر یک روز تاریخی برای دانشگاه، دانشجو و ملت بزرگ ایران است. دوران تاریک و سیاهی بود چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن سال 57 یعنی روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.
هم این روز را گرامی می‌داریم و هم بر آن شهیدان درود می‌فرستیم و هم بر همه شهدای دوران انقلاب اسلامی شهدای دانشجو و اساتید و دانش‌آموز و همچنین دانشجویان شهیدی که در دوران دفاع مقدس از کشور و عزت و استقلال این سرزمین به خوبی دفاع کردند و همچنین بر همه دانشجویان عزیزی که امروز با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خودشان ایستادگی می‌کنند و درود و سلام بر همه آن شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی
[دوشنبه 1394-09-16] [ 05:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  16 آذر روز تکریم دانشگاه، اساتید و دانشجویان است/ دولت یازدهم تمام توان خود را برای رفع نیازمندی های دانشگاه ها بکار می گیرد ...

رییس جمهوری، 16 آذر را روز تکریم دانشگاه، اساتید و دانشجویان خواند و تاکید کرد که دولت یازدهم تمام توان خود را برای رفع نیازمندی ها و کمک همه جانبه به ارتقای دانشگاه ها و از جمله دانشگاه شریف بکار خواهد گرفت.
 حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که همزمان با شانزدهم آذرماه در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود، در نشستی با اعضای هیأت امنا و هیأت رییسه این دانشگاه، دانشگاهها و از جمله دانشگاه صنعتی شریف را افتخار ملی توصیف کرد و گفت: دانشگاههای کشور با خدمات و دستاوردهای علمی خود، افتخارات بزرگی را در عرصه جهانی برای کشور به ارمغان آورده اند که البته در این میان نقش دانشگاه صنعتی شریف ویژه است.
رییس جمهوری همچنین با اشاره به بخشهایی از سخنان رییس و چند تن از اعضای هیأت امنای دانشگاه شریف درباره نیازمندی‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه گفت: با تداوم روند و مسیری که این دولت پیگیری کرده است، و با رفع تحریم های ظالمانه، مسیر پیشرفت ایران اسلامی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.
پیش از سخنان رییس‌ جمهوری، دکتر فتوحی رییس دانشگاه شریف، دکتر سهراب‌پور رییس سابق این دانشگاه، دکتر مسعود نیلی از اعضای هیأت امنا و دکتر صالحی که پیش از این سه دوره ریاست دانشگاه صنعتی شریف را به عهده داشته است، سخنانی درباره موقعیت علمی دانشگاه صنعتی شریف در سطح کشور و جهان و نیازمندی‌های کالبدی، فنی و تجهیزاتی آن برای توسعه بیشتر بیان کردند.

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب
 [ 05:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دولت خود را مکلف به پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی می داند....کاش واقعیت داشته باشد ...

جلسه ی شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

دکتر اسحاق جهانگیری از آسیب های اجتماعی بعنوان موضوعی نگران کننده یاد کرد و گفت: دولت به طور جدی خود را مکلف می داند که در این زمینه ورود کند و ضمن آسیب شناسی و پیشگیری، برای حل آسیب‌ها و معضلات اجتماعی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.
معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آسیب های مختلف اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و وجود کودکان خیابانی، همه ی مسئولین نظام را نگران کرده است و مقام معظم رهبری در جلساتی با سران قوای سه گانه، بر لزوم ریشه یابی و برنامه ریزی برای برطرف نمودن آسیب ها و معضلات اجتماعی تاکید کرده اند.
دکتر جهانگیری افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، برگزاری جلسات شورای اجتماعی وزارت کشور در سطحی بالاتر و به ریاست رییس جمهور برگزار می شود تا تصمیمات و سیاست گذاری های این شورا از پشتوانه و توانایی بالاتری برای مقابله با آسیبهای اجتماعی برخوردار باشد.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب
 [ 05:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  انتخاب حوزه یا دانشگاه برای ادامه تحصیل بعد از یک دوره دانشگاه........ ...

قبل از هر چيز بزرگي و بزرگواري روح معنوي شما را مي ستاييم و اميدواريم با تلاش بيش از پيش و تصميم گيري منطقي مسير زندگي سعادتمندي را پيش رو داشته باشيد.
در اين باره گفتني است؛ گرايش به يادگيري علوم به انگيزه هاي مختلف صورت مي گيرد و به طور معمول نيازهاي اوليه حياتي و طبيعي و محسوس جاذبه هاي بيشتري براي انسان ها دارد. لذا براي فراهم سازي بيشتر آسايش و تسلط بيشتر بر طبيعت، گرايش هاي مختلف علمي و تخصص هاي فراوان به وجود آمده است. اما تنها وارستگان و ژرف انديشان هستند كه فراتر از نيازهاي اوليه طبيعي و محسوسات به ارتباط نهاني دانش ها و ارتباط جهان هستي با آفريننده آن فكر مي كنند و از هدفمندي اين همه جنب و جوش ها سخن به ميان مي آورند.
نخست بايد دانست؛ درباره انتخاب رشته و در پيش گرفتن راه دانشگاه و يا حوزه, بايد به چندين فاكتور و عامل تعيين كننده توجه داشت؛
1. تفاوت استعداد و علاقه افراد. 2. حساسيت خانواده و اطرافيان 3. انتظارات از زندگي آينده 4. توانايي تحمل مشكلات.
با توجه به تجربه متعدد؛ توصيه ما اين است كه روشي انتخاب شود كه قدرت انتخاب از بين نرود. از آنجا كه عوامل چهارگانه فوق براي بسياري از جوانان با شور و شوق قابل اندازه گيري دقيق نيست, پيشنهاد مي كنيم به طور تدريجي و پله اي مسير مناسب انتخاب گردد. به طور مثال اگر امكان تحصيلات دانشگاهي در رشته خوب و مورد علاقه فراهم است اين فرصت را از دست ندهيد و در كنار آن به طور ملايم با برخي علما و جلسات درس حوزه آشنا شويد. در ادامه در صورت تشخيص علاقه بيشتر رفته رفته تمايل خودتان را به رشته هاي حوزوي بيشتر كنيد. لازم به ذكر است حوزه علميه قم براي دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاه امكانات ويژه اي را فراهم كرده كه با برنامه ريزي منسجم و در مدت كمتري با كيفيت بيشتري به نقطه مطلوب برسند. لذا فرصت براي جذب به حوزه براي شما موجود است.اگر چه چند سالي به عنوان تحصيل در رشته ديگر وقت شما گرفته شود كه با توجه به كسب تجربه دانشگاهي و روشن بيني بيشتر، اين چند سال قابل جبران است.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی
 [ 05:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  علل بدحجابی و اقسام آن ...

1- بسیاری از زنانی که در کوچه و خیابان با وضع زننده و لباس نامناسب ظاهر می‌شوند یا در بین اقوام و مهمانیها رعایت محرم و نامحرمی را نمی‌کنند در اثر نداشتن آگاهی است که اگر اقعاً اطلاع پیدا کنند رعایت می‌کنند.
2- قرآن دربارة تقلید کورکورانة مردم می‌فرماید: بعد از آنکه فرعون در رود نیل غرق شده و بنی‌اسرائیل از ظلم او نجات یافتند هنگام بازگشت به قومی بت‌پرست برخورد کردند. دراین هنگام به حضرت موسی(ع) گفتند: ای موسی، همان طوری که اینها معبود و بتی دارند برای ما هم مانند آنها معبودان و بتهایی قرار بده!
3- عده‌ای بخاطر عقده‌های روانی و کمبودهای روحی است که دروجودشان احساس می‌کنند. با گمان واهی خود موی سر خودرا بیرون می‌ریزند و با اداء و اطوار و آرایش در خیابان و انظار عمومی ظاهر می‌شوند تا این کمبودهای روانی را جبران کنند. آیا عاقلانه است دختر و زنی که می‌تواند مانند انبیا با تربیت فرزندان صالح، جامعه را اصلاح نماید به صورت عروسک متحرک در کوچه وخیابان خود را تحقیر و بی‌ارزش نماید!
4- علت بدحجابی بعضی از اشخاص به خاطر داشتن دوستان ناباب می‌باشد. از اول دختر و زن خوبی بوده، ولی در اثر بی‌اطلاعی و عدم ایمان قوی تحت تاثیر دوست بدحجابش قرار می‌گیرد. در حالی که دختران مسلمان باید بدانند انسان نباید به هیچ دوست و انسانی اطمینان کامل داشته باشد. در صورتی که دوست انسان گناه می‌کند که بدحجابی یکی از آن گناهان بزرگ است. اگر می‌تواند به او تذکر دهد و اصلاحش گرداند و اگر نمی‌تواند به حال خودش رهایش کند. لذا

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 10:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پرهيز از مدلها و رنگهاي نامناسب ...

توجه به حجاب باطني (به معناي اعم عفاف) براي اقشار مختلف جامعه در اولويت قرار دارد. اگر حدود و مرزها در روابط اجتماعي حفظ شوند، قطعاً در حفظ حجب ظاهري نيز موثر خواهد بود.

پروين سليحي، مشاور سازمان صدا و سيما و مدير دفتر امور زنان در اين زمينه معتقد است: در مورد حد و مرز پوشش، حجاب برتر چادر است و شايسته است در منصب هاي بالاي حكومتي و روابط بين الملل به عنوان نماد جمهوري اسلامي ايران مورد استفاده قرار گيرد. اما به طور عام استفاده از پوشش هايي كه حافظ متانت و وقار زنان و عاري از خودنمايي باشد، توصيه مي شود. لازم است در مراكز دولتي و اماكن عمومي حداقل ها رعايت شود و مؤكداً رنگ هاي تند و مدل هاي مبتذل مورد استفاده قرار نگيرد.

وي پيشنهادهاي خود را براي بهبود وضعيت كنوني حجاب، اينگونه مطرح مي كند:

- توسعه فرهنگ عفاف در اقشار گوناگون جامعه و تربيت و تأمين نيروي انساني مورد نياز دستگاه هاي دولتي و مراكز آموزشي و تجاري؛

- توجه به حفظ حدود و شعائر، اهتمام به ارزش ها در ادارات و ارگان ها به ويژه در حوزه مديران؛

- نظارت موثر بر فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني به منظور پرهيز از تبليغ و ترويج روابط ناصحيح اجتماعي و از طرفي توسعه فرهنگ عفاف؛

- اعمال شيوه‏ هاي تربيتي موثر مبتني بر شناخت صحيح از افراد و محيط در محيط هاي آموزشي وابسته به آموزش و پرورش و آموزش عالي؛

- انجام وظايف ضابطان و نهادهاي نظارتي به شكل صحيح در رويارويي با مفاسد و ناهنجاريهاي اجتماعي؛

- تأكيد بر حفظ حدود ظاهري حجاب و استفاده نكردن از مدل ها و رنگ هاي نامناسب در اماكن عمومي؛

- پرهيز از ترويج لباسهاي نامناسب، استفاده از مدل هاي مبتذل و نمايش مظاهر غربزدگي در فيلم هاي سينمايي و برنامه هاي تلويزيوني.فصلنامه سروش بانوان http://bashgah.net/pages-6216.html

موضوعات: حجاب/چادر
[یکشنبه 1394-09-15] [ 11:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب و بر خور دهاي سليقه اي ...

يكي از عوامل تشديد مشكلات حجاب در جامعه ما بر خورد هاي سليقه اي با آن بوده است. اين بر خوردها كه نوعاً از سوي تصميم گير ند گان در ساز مان هاي مختلف اعمال شده، نوعي واكنش منفي را در ميان عده اي از دختران و زنان جوان بر انگيخته است. دكتر « شكوه نوابي نژاد»، استاد دانشگاه، روانشناس خانواده و نايب رئيس شبكه ساز مان هاي غيردولتي زنان، در اين مورد چنين مي گويد:‌ به نظر من حجاب از ابتدا خوب معرفي نشده است. مزايا و امتيازات آن به ويژه براي نسل جوان تبيين نشده و صرفا به عنوان يك قانون پس از انقلاب همانند قوانين راهنمايي و رانندگي با متخلفان آن بر خورد گر ديده و هيچ گونه كار فر هنگي به عنوان يك ارزش در مورد آن، صورت نگرفته است. بر خوردهاي سليقه اي با حد و مرز حجاب و چند گونگي در اين بر خوردها از مشكلات ديگر حجاب بوده است. براي حضور در برخي سازمانها، پوشش چادر اجباري و در برخي ديگر حجاب تعيين شده شامل مقنعه و روپوش، روسري و مانتو و…..است. به علاوه، همراه ساختن حجاب با رنگ سياه به ويژه براي دختران مدارس با توجه به ويژ گي هاي رشدي آنان نبوده است.

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 10:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب، مهار كننده شعله هاي سر كش شهوت ...

مسئله ناهنجاري در زمينه حجاب يا پوشش به عنوان يك رفتار جنبي قطعا منفك از ساير ناهنجاريهاي رفتاري و فضاي فرهنگي و اخلاقي جامعه قابل بررسي نيست. بنابر اين پيدا كردن عوامل ناهنجاريها در زمينه حجاب جداي از بررسي علل و عوامل ساير ناهنجاريها ي رفتاري و اخلاقي ممكن نيست و اگر ما بتوانيم به بررسي جامع فضاي فرهنگي، ‌اخلاقي و رفتاري جنبي جامعه بپردازيم و ريشه هاي ناهنجارياي رفتاري را شناسايي كنيم، قطعا علت و عوامل نا هنجاري در پوشش و حجاب هم روشن خواهد شد. «منيره نوبخت»، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، با اشاره به اين مطلب مي گويد:‌ از ميان عواملي كه بروز نا هنجاريهاي رفتاري و فرهنگي از جمله بد حجابي را در پي دارند، مي توان اين موارد را بر شمرد: فقدان بر نامه ريزي و مديريت توانمند و نافذ فرهنگي، وجود تضاد وتعارض در گفتار، رفتار و مديريت متوليان امور فرهنگي كشور، تبليغ و ترويج عملي فرهنگ مادي يا ماديگري غربي، ضعف آموزش و پرورش در تربيت دختران جوان، عدم توجه عملي به تهاجمات فرهنگي و اقدام به موقع در مورد آن متاسفانه حاكميت نگاه ابزاري به زن در فضاي تبليغي كشور به خصوص در رسانه ها و نشريات هنري. در بيان حد و مرز حجاب لازم است توجهي به معناي حجاب داشته باشيم. به نظر من حجاب باعث جلوه گري فكر، انديشه، تلاش، جديت، مديريت، خلاقيت و ابتكار زنان در جامعه است. حجاب يعني بستن راه هاي سوء استفاده از موجوديت و سرمايه هاي خدادادي زنان، پو شاندن ظاهر، اندام، جمال و زيبايي ايشان در انظار عمومي و نيز حجاب به معناي ظهور و تشعشع انوار عقلانيت در جامعه، مهار كردن شعله هاي سر كش شهوت و بالاخره جلوگيري از سوختن شاختار سبز زندگي است. به هر جهت، ظاهر، پوشش و آرايش زنان در شرايطي كه تأمين كننده اين معناي باشد، يقيناً حد مناسب حجاب را در بر خواهد داشت. طبيعي است حد شرعي اين پوشش از سوي فقها و صاحب نظران ديني مشخص شده است.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
[شنبه 1394-09-14] [ 11:13:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  در باره الگوي حجاب بايد منعطف بود ...

به نظر مي رسد ريشه ناهنجاري هاي فعلي در زمينه حجاب را بايد در دو دسته عوامل جست. دسته اول عوامل دروني و دسته دوم عوامل بيروني؛ من در مورد عوامل دروني بيش تر به ضعف انگيزه نظر دارم كه ممكن است ناشي از فقدان اطلاعات صحيح و كافي در باره فوايد حجاب و مضرات بد حجاي باشد. يا ناشي از مشكلات متعددي كه رو درروي فرد با حجاب قرار دارد. به عبارت ديگر، به نظر مي رسد آگاهي برخي زنان در زمينه حدود و كيفيت حجاب و همچنين، ويژگي ها و فوايد آن كافي نباشد و بر عكس بد بيني و اعتقاد به تعارض حجاب با فعاليت اجتماعي، تضاد آن با روشنفكري و انديشمندي و همچنين تعارض حجاب با شادي و تفريح، به صورت گسترده اي رواج دارد.دراين مورد قطعاً دستگاهاي تربيتي رسمي و غير رسمي نظير آموزش وپرورش، آموزش عالي، راديو و تلويزيون، مطبوعات و سينما اگر تقصير نداشته باشند، حتما قصور دارند. جميله اعلم الهدي، دانشجوي دكتراي علوم تربيتي، بابيان اين مطلب مي گويد: با توسعه ميزان مشاركت زنان در نقش هاي اجتماعي، بدون شك حفظ حجاب با مشكلات پيچيده تر و جديدتري موماجه شده است. چنان كه شرايط جوي همچون گرماي تابستان يا حجم و وزن لباسهاي زمستاني و شرايط اجتماعي از قبيل ترافيك شهرها، كارهاي سخت در كارخانه ها، بيمارستانها و…. فعاليت و آمد و شد روزانه زنان رادر صورت تقيد به چادر واقعاً با مشكل بيش تري روبه رو مي سازد.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 06:09:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  فاصله گرفتن از معنويات ...

پديده بدحجابي متاسفانه پس از دوران دفاع مقدس سال به سال تشديد شد. عوامل مختلفي در اين روند دخالت داشته اند. از جمله اين عوامل عامل طبيعي است. در تعبيرات جامعه شناختي معمولا از « جامعه » به عنوان يك « انسان» نام مي برند و تمام حالات جامعه را به عنوان يك انسان بزرگ تجزيه و تحليل مي كنند. همان طور كه در قرآن نيز آمده است، به هنگام سختي انسانها خدا را بيش تر ياد كرده و پس از رفع مشكلات متاسفانه او را فراموش مي كنند. در دوران جنگ نيز روحيه معنوي، ايثار و از خود گذشتگي به مراتب بيش تر بود، اما با پايان آن اين روحيه رو به ضعف نهاد. دكتر نفيسه فياض بخش، دكتراي فلسفه و مراكز آموزش عالي، با بيان اين مطلب مي افزايد:‌ ما طي دوران پس از جنگ با كاهش شديد روحيه معنوي مردم مواجه شديم كه سال به سال اين كاهش فزوني گرفت. به طور كلي عامل اول در گسترش بد حجابي پايان جنگ و در نتيجه ضعيف شدن روحيه معنويت بود. البته اين مسئله اختصاص به جامعه ما ندارد و مشابه آن را در تاريخ صدر اسلام هم مشاهده مي كنيم. اميد داريم به لطف پروردگار اين روحيه دنيا طلبي كاهش يابد تا ما مصايب صدر اسلام مواجه نشويم. عوامل ديگري نيز در گسترش بد حجابي موثر بوده است. از جمله اين كه متاسفانه بيش تر برنامه ريزي ها صرف امور اقتصادي شده و نسبت به امور معنوي و فرهنگي توجه كمتر صورت گرفته است. به علاوه، دست اندر كاراني كه مسئول برنامه رزيزي اين امور بوده اند متاسفانه بسيار ناهماهنگ اقدام كر ده اند، گاهي هم ناگهان اقدامي عجولانه يا روبنايي براي مقابله با اين معضل بزرگ صورت گرفته كه بيش تر اثر معكوس داشته است. به اعتقاد من مهم ترين عامل گسترش بد حجابي كم توجهي به عوامل فرهنگ ساز در جامعه است. براي ساختن روح ها و تاثير در جهان و قلب انسانها امر مستقيم كم تر كاركرد داشته است. درصورتي كه با كياست و محبت، بهتر مي توان قلب فردرا تسخير كرد. دراين زمينه رسانه ها و نهادها فرهنگي و مبلغان نقش بسزايي دارند.

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 04:07:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تقويت بنيه انساني حجاب ...

يكي از امتيازات احكام اجتماعي اسلام اين است كه از ابعاد مهم انساني هم برخوردارند. هر دعوتي كه اسلام براي انجام كاري از انسان كرده، در نهايت براي حفظ كرامت انساني اوست. دعوت حجاب نيز از اين قاعده مستثنا نيست. حجاب در نهايت در خدمت حفظ شأن انساني زن است.

دكتر فرزانه تركان، نائب رئيس كميته طب ورزشي فدراسيون ورزش بانوان كشورهاي اسلامي در اين مورد مي گويد: من فكر مي كنم يكي از دلايل ناهنجاريهاي فعلي جامعه ما در زمينه حجاب، اين است كخ از ابتدا فراموش كرده ايم براي نسل جوان لزوم و فلسفه حجاب را توضيح بدهيم و جا بيندازيم. نكته مهم اين است كه پيش از هر چيز هر چيز ضرورت اين مسئله توسط خود جوانان درك شود؛ نه اينكه فقط به توجيه از جنبه اسلامي آن بپردازيم. بايد در بين زنان اين مسئله جا بيفتد كه به جاي ارضاي خود از طر يق به نمايش گذاشتن زيبايي هاي ظاهري، به نمايش زيبايي هاي باطني بپردازند. مسئله ديگر تقويت جنبه انساني حجاب است. در جامعه مازنان محجبه اي هستند كه پيش از آنكه به حجاب از نظر اعتقادي بپردازند، به فكر حفظ شأن انساني و زن بودن خود هستند و اسلام هم دقيقا روي همين مسئله تأكيد دارد. اسلام مي گويد شان اجتماعي و انساني همان شان اسلامي است. در نهايت بعد از جا انداختن اين مطلب در ذهن ها ست كه بايد به توضيح بهشت وجهنم و مسئله جزا و پاداش بپردازيم.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, حجاب/چادر
[جمعه 1394-09-13] [ 11:06:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب متانت است ...

ميشل هولباك، نويسنده اسلام ستيز فرانسوي كه اخيراً دين اسلام را «حماقت» و «خطرناك» توصيف كرده، در جديدترين اظهارات خود گفته است: «براي غلبه بر مسلمانان بايد آنها را به فساد كشيد. ما از راه زور نمي توانيم افراط گرايي ديني را متوقف سازيم؛ پس بهتر است مسلمانان را به فساد بكشانيم. چنگ بر ضد افراط گرايي اسلامي با كشتن مسلمانان فايده اي ندارد، فقط با فاسد كردن آنها مي توان به اين پيروزي دست يافت. بايد به جاي بمب دامن هاي كوتاه و گوشواره فرو بريزيم.»

اين رهنمودهاي كاملاً هوشمندانه و بسيار موثر براي دشمنان جوامع اسلامي است. واقعيت اين است كه هيچ چيز به اندازه فساد جنسي، شالوده هاي يك جامعه هدفمند را از هم نمي پاشد. فساد، نيروهاي پر شور جوانان را به بيراهه هاي ناهنجاري مي كشاند و جامعه را از نيروي كارآمد محروم مي كند. يكي از بزرگترين عوامل تعيين كننده در اين زمينه نحوه ظاهر شدن زنان در عرصه هاي اجتماعي است.

در جامعه اي كه زنان و دختران به شكل اغواگرايانه و با افراط در نمايش زيبايي هاي جسمي خود در مكان هاي عمومي ظاهر مي شوند، انگيزه هاي فساد جنسي بيش از جوامع است كه در انها چارچوبهاي تعيين شده براي نحوه حضور اجتماعي زنان وجود دارد و كنترل هاي اجتماعي مانع از اغراق در نقش جنسي زن در صحنه هاي اجتماعي مي شود. وفور اين انگيزه ها طبعاً منجر به غلتيدن جامعه به دامن ابتذال هاي جنسي مي شود. www.zibaweb.com

فلاسفه غرب مدت هاست كه از نحوه ايفاي نقش اجتماعي زن در جوامع غربي انتقاد مي كنند. آنها مي گويند به رغم آنكه در ابتدا كشاندن زن به عرصه هاي اجتماعي با انگيزه بهره مند كردن جوامع از نيمي از توان اجتماعي خود بود، اينك پس كه از دهه هايي از اين حضور مي گذرد، افراط در ابعاد جنسي، باعث شده كه اين نيمة جامعه نه تنها از ايفاي نقش هاي اجتماعي خود باز بماند، بلكه به اضمحلال كشاندن نيروهاي مردان جامعه به دليل مخاطب واقع شدن در فرآيند رفتارهاي ناهنجار زنان را باعث شود.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 02:00:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ارشادی که روی گشت ارشاد را هم سفید کرد ...

“برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت جدم قیام کردم ” جمله ای معروف از حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که اهداف قیام ایشان را بازگو می کند . امر به معروف و نهی از منکر سر فصل مهمی از احکام اجتماعی سیاسی است که متاسفانه همگام با رشد ناهنجاری ها در طول زمان، بیشتر مورد غفلت و ظلم واقع می شود هم نسبت به وجوب و الزام به آن و هم در چگونگی اجرا و عمل به این فریضه.
غفلت درباره این دو بعد در حالی ادامه دارد که طی چند سال اخیر در این راه در جامعه ایران کسانی چون علی خلیلی به مقام شهادت نایل شدند با اینکه مجلس در اردیبهشت امسال طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را تصویب کرد هنوز خلاهای قانونی درباره ابعاد مختلف این موضوع وجود دارد اما متاسفانه بیش از قانون فرهنگ سازی ما در رابطه با این فریضه و اصل مهم و اصلاح کننده دچار اشکال است.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
[پنجشنبه 1394-09-12] [ 07:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پلیس هم به موثر نبودن «گشت ارشاد» رسیده است ...

در مباحث فرهنگی شعار زیاد داده شده ، باید عملگرا باشیم ؛ اما آنچه که مشخص است این است که برخوردهای پلیس در این زمینه با شیوه گشت ارشاد جواب نداده است و این شیوه کنترل موثر نبوده است و الان وضعیت حجاب در کشور و رعایت هنجارهای کشور نسبت به 7 سال پیش بدتر است

موید حسینی صدر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر فرمانده نیروی انتظامی ، مبنی بر اینکه «گشت ارشاد مطلوب ما نیست» به، اعتدال گفت:مبارزه با بی حجابی و هنجار شکنی ها ، کاری فرهنگی است و باید حساب شده و با مطالعه جلو رفت و برخورد تفتیشی در این زمینه درست نیست.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ما به جای اینکه در خیابان داخل ماشین های لوکس را بازرسی کنیم و ببینیم چه کسانی در آن نشسته اند و چه نسبتی با هم دارند ، اجازه ورود این ماشین ها را با دلار دولتی را نمی دادیم ، بهتر و شایسته تر بود؛ این ظلم به مردم است ، باید از اینگونه اجحاف بر بیت المال جلو گیری کنند ، نه اینکه بگردند به دنبال رابطه سر نشینان ؛ بحث حجاب یک بحث فرهنگی است و در بحث های فرهنگی برخورد های پلیسی ، جوابگو نیست و معضل فرهنگی باید با برخورد فرهنگی حل کرد.
وی افزود: در مباحث فرهنگی شعار زیاد داده شده ، باید عملگرا باشیم ؛ اما آنچه که مشخص است این است  که برخوردهای پلیس در این زمینه با شیوه گشت ارشاد جواب نداده است و این شیوه کنترل موثر نبوده است و الان وضعیت حجاب در کشور و رعایت هنجارهای کشور نسبت به 7 سال پیش بدتر است و نتیجه ای از این اقدامات ندیده ایم ؛ وضعیت فرهنگی جامعه نیز در این باب مطلقا بهتر نشده است.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, حجاب/چادر
[چهارشنبه 1394-09-11] [ 09:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  در دانشگاهی در آمریکا تعدادی دانشجوی مسلمان زن وجود دارد که روسری می پوشند، ...

دلیل پوشش در اسلام چند چیز است

1)- آرامش روانی

روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است. اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می گیرد. هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلی از هوس سیر نمی شود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی است و همیشه مقرون به نوعی احساس محرومیت در نتیجه دست نیافتن به آرزوها و به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی می گردد.

اما علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خود آرایی مخصوص زنان است از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار و زن شکارچی و از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار و مرد شکارچی است.

ادامه »

موضوعات: قرآنی, اجتماعی, حجاب/چادر
 [ 09:18:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تو که برای حسین گریه میکنی دل زهرا را شاد می کنی ...
موضوعات: قرآنی, محرم, اربعین 94
[سه شنبه 1394-09-10] [ 10:57:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  رهبر معظم انقلاب اسلامی :راهپیمایی عظیم اربعین ترکیب «ایمان و عشق» و از شعائر الهی است/ آرزو می‌کنیم ای کاش همراه زائران اربعین بودیم ...

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز  (دوشنبه) در جلسه درس خارج فقه، پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری و محبت مردم عراق در پذیرایی از زائران اربعین، به کسانی که توفیق حضور در این حرکت پر معنا و پر مغز را پیدا کرده‌اند توصیه کردند این فرصت را مغتنم بشمارند و افزودند: ما نیز از دور به حال زائران اربعین غبطه می‌خوریم و آرزو می‌کنیم ای کاش همراه شما بودیم.
رهبر انقلاب، فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر اکرم(ص) و زیارت این عناصر ممتاز، برجسته، نورانی و ملکوتی را از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی دانستند و گفتند: حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت».
ایشان همچنین زائران اربعین را به رعایت ضوابط و مقررات توصیه و تأکید کردند: دولت در خصوص خروج از کشور مقرراتی معین کرده که حتماً باید مراعات شود و حرکت خارج از این ضوابط مطلوب نیست.

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 10:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  امام زاده ای که زیارتش ثواب زیارت امام حسین (ع) دارد ...

تاریخ دقیق تولّد حضرت عبدالعظیم علیه السّلام در برخی از منابع به این شرح ذکر شده است: حضرت شاه عبدالعظیم که کنیه اش ابوالقاسم و ابوالفتح نیز بوده ، در روز پنج شنبه چهارم ماه ربیع الآخر و در برخی از منابع دیگر دیگر درچهارم ربیع الثانی سنه 173 هجری قمری ، مطابق 25 تیر ماه 158 یزدگردی ، در زمان هارون الرشید در مدینه در خانه جدّش حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام متولّد شد.

ایشان طی مدت ۷۹ سال عمر با برکت خود، چهار امام بزرگوار را درک نمود: امام موسی کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم‌السلام، و از سه امام آخر احادیث فراوانی روایت کرده است.

هدیه سیدالكریم علیه السّلام به آیت الله مرعشی
طلبه سیّدی ، پس از آنكه مقطعی از درسش را در نجف به پایان می برد به تهران می آید و مقدّمات ازدواج ایشان فراهم می گردد . دختری معرّفی می شود و به خواستگاری می روند ، مسائل مطابق سلیقه طرفین طی می شود . جز اینكه پدر دختر شرطی را برای داماد مطرح می كند ، تا پس از تحقّق آن دختر به خانه بخت برود . شرط پدر دختر تهیه این اقلام بود : یك جفت گوشواره ، 4 عدد النگو ، 2 عدد پیراهن ، 2 قواره چادری و 2 جفت كفش . اگر چه درخواست خانواده عروس چندان سخت و چشمگیر نبود ، لكن برای آن عالم بزرگوار تهیه همین قدر هم مقدور نبود .

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 10:49:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پیاده‌روی اربعین تا حرم عبدالعظیم(ع) ...

جاماندگان از سفر کربلا و پیاده‌روی روز اربعین عتبات عالیات، می‌توانند در روز اربعین با پیوستن به خیل عزاداران سیدالشهدا(ع) همگام با زائران پیاده اباعبدالله(ع) از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی کنند.
در ایام اربعین حسینی(ع) زائران بسیاری برای زیارت سید و سالار شهیدان عازم کشور عراق می‌شوند تا در پیاده‌روی سه روزه از نجف خود را به کربلا برسانند.

در این میان بسیاری از عاشقان حضرت اباعبدالله(ع) که نمی‌توانند به این سفر بروند چند سالی است که از میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با پای پیاده به نیت زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) حرکت می‌کنند.

این حرکت امسال نیز در روز اربعین سید و سالار شهیدان از ساعت ۷ صبح از میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و پس از گذر از میدان‌های شهدا، خراسان، شوش و خیابان‌های فدائیان و میدان بسیج به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ختم می‌شود.

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 09:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  ماجرای تشرف امام(ره) به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برای زیارت ...

حضرت امام خمینی(س) چند روز پس از بازگشت شان به میهن، یک شب به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری رفتند.

آن‌چه که در ادامه می‌خوانید دو خاطره از نزدیکان حضرت امام از آن شب است:

* ماشین بیاورید برویم زیارت

امام در مدت اقامت در مدرسۀ علوی یک شب اراده کردند بروند حضرت عبدالعظیم را زیارت کنند. فرمودند: یک ماشین بیاورید مرا سوار کنید و برویم زیارت. ما می‏‌دانستیم که به این سادگی امکان‏پذیر نیست. بالاخره یک شب عده‏‌ای را مسلح به داخل حرم فرستاده بودیم و تمام مناطق مهم را تحت کنترل گرفتیم و بعد امام را به وسیله ماشین حفاظت کردیم و رفتیم تا حرم عبدالعظیم(ع). تا لحظه ورود امام به حرم کسی نمی‏‌دانست جریان چیست. به محض این‌که فهمیدند امام به حرم آمده به قدری ازدحام جمعیت زیاد شد که دربازگشت ماشین را از داخل بازار به کنار در حرم آورده بودیم. مردم آن‌چنان روی ماشین ریختند که برادر ابوالفضل توکلی راننده ماشین امام می‏‌گفت: «من به علت نبودن هوا احساس نفس تنگی کردم که با مشکلات فراوان توانستم ماشین را از آن شلوغی جمعیت خارج کنیم و به تهران برگردیم».1

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 08:33:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کاروان‌ها راهی‌اند و بر لبم جز آه نیست ...

از غم اینکه مرا تا کربلایش راه نیست
شرح هجران در مجال یک غزل، کوتاه نیست

قطره قطره می‌چکد از چشم من باران اشک
کاروان‌ها راهی‌اند و بر لبم جز آه نیست

آه هم با دیدن ما می‌کِشَد از سینه آه..
حالِ ماتم دیدگان هم مثل ما جانکاه نیست

کربلا…، پای پیاده…، اربعین…، زائر شدن؛
برمنِ جا مانده از ره، حسرتش دلخواه نیست

هر که جامانده یقین داند سرِ این سفره است
زان که جز بابُ الحسین از بهر او درگاه نیست

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 01:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هم در نجف هم کربلا پرچم به دست زینب است ...

صحرا به صحرا، کو به کو، داریم نم نم می‌رویم
پشت سر هم، دم به دم ، آدم به آدم می‌رویم

ما هر دو عالم را به این معراج دعوت می‌کنیم
از این سوى عالم اگر آن سوى عالم می‌رویم

راهى شدن، دریا شدن، یعنى کمال قطره‌ها
ما هم به راه افتاده‌ایم و جانب یم می‌رویم

در شعله آتش می‌شویم، آتش به عالم می‌زنیم
هم مثل یک پروانه می‌سوزیم ما، هم می‌رویم

هم در نجف هم کربلا پرچم به دست زینب است
هر جا که پرچم می‌رود دنبال پرچم می‌رویم

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 10:29:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تربتش عطر کربلا دارد ...

تربتش عطر کربلا دارد
غربتش روضۀ رضا دارد

گنبدش، آسمان… طلایش، نور
روزها گنبد طلا دارد

هرچه در چَنته دارد این دنیا
از کرامات مجتبا دارد

«ای کریمی که در خزانۀ غیب…»
مور هم چشم بر شما دارد

تا که دست شماست بر سرِ ما
همه عالم نظر به ما دارد

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
[دوشنبه 1394-09-09] [ 06:27:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شد روضه‌خوان کشتۀ مظلوم کربلا ...

جنت، بهارِ پیرهنت أیها الکریم
از نور جامه‌ای به تنت أیها الکریم

ای همدم تو زمزمه‌های زلال وحی
ای جبرئیل هم سخنت أیها الکریم

تو مطلع کرامتی و لطف و مهر و جود
پروانه‌های انجمنت أیها الکریم

نشنید آنکه بر تو روا داشت ناسزا
یک ناروا هم از دهنت أیها الکریم

اما تو که غریب نواز مدینه‌ای
هستی غریب در وطنت أیها الکریم

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 06:25:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هفتاد و دو تا کرببلایی که نداری ...

فکر توام و صحن و سرایی که نداری
داغ حرم و درد بنایی که نداری

له له زده‌ام تا بنشینم لب حوض و
فواره‌ای و آب نمایی که نداری

زوار تو حیران که چگونه بنشینند
در گوشۀ تنهایی که جایی نداری

کو کهنه رواقی که به قبلم بفشارد
هفتاد و دو تا کرببلایی که نداری

آنقدر غریبی که نیفتاده کنارت
مشک و علم و دست جدایی که نداری

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 10:23:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  در حرم روضه خوان خودت هستی ...

باز هم اربعین رسیده بیا
باز هم از تو بی خبر ماندم
عاشقانت زیارتت کردند
من ولی باز پشت در ماندم

روز و شب غبطه می‌خورم آقا
به کسانی که با تو مأنوسند
عاشق و بی قرار و بی تابند
دست و پای تو را که می‌بوسند

دیدن تو به من نمی‌آید
تو کجا و نگاه هر جایی
من اگر آنچه خواستی باشم
تو سراغم به خواب می‌آیی؟

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
[یکشنبه 1394-09-08] [ 06:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عبارت ثارَ اللَّهِ در زیارت عاشورا ...

ثار الله‌: «ثار» در اصل‌، «ثأر» (با همزه‌) بوده‌ است‌ که‌ برای‌ سهولت‌ تلفظ،‌ همزه‌ به‌ الف‌ تبدیل‌ شده‌ است‌. مثل «کفو» که‌ در اصل‌ «کفؤ» و نیز «مشیّه‌» که‌ در اصل‌ «مشیئه‌» بوده‌ و همزه‌ برای‌ سهولت‌ تلفظ‌، به‌ واو و یاء تبدیل‌ شده‌ است‌.

در کتاب‌های‌ لغت‌ در مورد معنای این‌ کلمه‌ مطالب زیر ذکر شده‌ است‌:

الف‌- الذَحل‌، الذَحل‌ المطلوب‌ (انتقام‌ و قصاص‌، انتقام‌ و قصاص‌ که‌ کسی‌ طالب‌ آن‌ است‌)

ب‌- الطلب‌ بالدم‌ (خون‌خواهی‌) و قیل‌ الدم‌ نفسه‌ (خود انتقام‌)، ظاهراً منظور از «دم‌» انتقام‌ است‌ نه‌ خون‌ جاری‌ در رگ‌ها.

ج‌- قاتل‌ الحمیم‌ (به‌ قتل‌ رسانندۀ‌ دوست‌ صمیمی‌ یا خویشاوند)

د- الثائر (انتقام‌ گیرنده‌ و قصاص‌‌کننده‌)

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 94
 [ 12:15:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(پاکیزه به زیارت اهل بیت برویم) ...

در سالهای قبل گاهی دیده شده که برخی زائرین هموطن با رانندگان تاکسی مبلغی را طی می‌کنند ولی بعد از رسیدن به مقصد، نصف یا مقداری از مبلغ ذکر شده را به راننده پرداخت می‌کنند. این کارها علیرغم آن نوع میزبانی مهربانانه و خاص عراقیون بسیار عجیب است و بعید است بتوان ثواب و اثری از زیارت و برکات آن برای فردی که چنین رفتاری دارد در نظر گرفت.

در پاسخ به این حرکت بسیاری از تاکسی‌های عراقی، در میانۀ مسیر هزینۀ مقرر را از زائرین می‌گیرند و بعد آنها را به مقصد می‌رسانند. بسیاری از مردم عراق هنوز حالت پاکی و اخلاص روستانشینی را حفظ کرده‌اند و حربه‌های گناه و غیراخلاقی که متاسفانه در برخی نقاط ایران به زرنگی شناخته شده، در میان آنان رواج ندارد و جدای از ضرری که به آنان می‌زند، عامل تفرقه و بدبینی و زنده‌شدن سنت‌های زشت عرب و فارس نیز می‌شود.

مسافرانی که به سمت اهلبیت اخلاق می‌روند حتما باید به عاقبت کارهای ریز و درشتی که انجام می‌دهند فکر کنند. در صورتی که با چنین صحنه‌ای مواجه شدید، خوب است به هم‌وطن‌مان تذکر دهید و خطایش را تذکر دهید و اگر می‌توانید جبران مالی کنید و حتی اگر این توان را نداشتید با رفتار و کلام و حتی ایما و اشاره در صدد جبران این رفتار برآیید.

موضوعات: اربعین 94
[شنبه 1394-09-07] [ 04:54:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید) ...

در ایام پیاده‌روی در تمام طول مسیر و ساعات شبانه‌روز موکب‌ها از زائرین پذیرایی می‌کنند. غیر از زمان صبحانه، ناهار و شام در تمامی ساعات شما با میوه‌ها، شیرینی‌ها و مواد غذایی مختلف پذیرایی می‌شوید و موکبداران با خوشرویی از شما خواهش می‌کنند به موکب آنها بروید.

با این وجود اصرار به خوردن همه آنچه به شما تعارف میشود یا در مسیر توزیع می‌شود نداشته باشید. خوردن اغذیه متفاوت، ممکن است وضعیت مزاجی بدنتان را به هم بریزد و بعد از چند ساعت دلدرد بگیرید. پزشکان نیز درهم خوری و روی‌هم خوری در این سفر را به شدت نهی میکنند. علاوه بر این، در اکثر مواقع که گرسنه نیستید، مقدار زیادی از نذری‌ای که گرفته‌اید نخورده، باقی میماند و اسراف می‌شود.

در این مواقع چند نفر با یکدیگر یک نذری بگیرید یا باقی مانده آن را در کیفتان نگه دارید و هروقت گرسنه شدید آن را بخورید. فراموش نکنید اسراف حرام است و صورت خوبی ندارد که در مسیر زیارت، کار حرامی انجام دهید. بعضی از نذریهایی که داده می‌شود ممکن است به ذائقه و طبع شما سازگار نباشد، قرار نیست همه‌ی نذریها و خوراکی‌های مسیر را امتحان کنید و بخورید، پس سراغ آنها نروید تا هم دستگاه گوارشتان سالم بماند و هم اسراف نکرده باشید.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:53:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(سایر نکات) ...

آیا برای پیاده روی پول همراهمان باشد؟

معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز هزینه ای نخواهید داشت اما مقدار کمی پول هم ضرر نخواهد داشت بهتر است از پول ملی خود عراق استفاده کنید (دینار عراق)

اگر شارژ موبایلم تمام شد چه کنم؟ اصلاً برق وجود دارد یا خیر؟

در طول مسیر موکب هایی هستند (تقریباً هر 1 کیلومتر) که در کنار جاده پنل های 15تایی یا 20تایی برق گذاشته اند و زائرین دستگاههای برقی خود را در این پنل برای شارژ و استفاده زده اند.

محل خواب چگونه است؟ و چه نکاتی را باید برای محل خواب در نظر گرفت؟

ادامه »

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(چه کنیم بیشتر بهره ببریم؟) ...

همانطور که عراقی ها خود را برای پذیرایی از شما از مدت ها قبل آماده می کنند شما هم برای تاثیر گذاری بیشتر روی آنها و بالا بردن سطح علاقه و همچنین فکر آنها کار کنید/ به عنوان مثال تجربه ی ما در سنوات گذشته نشان داد بچه هایی که در طول مسیر ایستاده اند و به زائرین نگاه می کنند و گاهاً حتی با اصرار به شما خوراکی تعارف می کنند با یک اسباب بازی کوچک یا حتی یک بسته پاستیل چقدر به سر شوق آمده و مطمئناً در دراز مدت تاثیر این حرکت در ذهنشان و تصورشان راجع به شیعیان و حتی ایرانیان چقدر مثبت خواهد بود. حتی آماده کردن بسته های فرهنگی به زبان های عربی یا انگلیسی و توزیع آن بین مردمی که پیاده می روند تاثیر گذار است. گاهی یک پوستر یا یک عکس کوچک مذهبی با یک جمله ی عمیق تاثیر شگرفی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. روی تاثیر گذاری متقابل چه برای موکب داران چه برای سایر زائران از سراسر جهان برنامه ریزی کنید.

ادامه »

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(در طول مسیر چه نوع لباسی مناسب است؟ آیا گرمای هوا زیاد است؟) ...

با توجه به اینکه هم اکنون اربعین در سرما قرار دارد گرمای هوا به هیچ وجه اذیت کننده نیست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنین صبح هوا خیلی سرد هم خواهد شد. و بهتر آن است که لباس گرم به اندازه کافی بردارید.

البته با توجه به پیاده روی طولانی مدت امکان عرق سوز شدن وجود دارد که با پوشیدن لباس های مناسب و یا استفاده از لباس های زیر ورزشی که کشتی گیران به صورت کاملا جذب استفاده می نمایند از این اتفاق جلوگیری نمایید.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:45:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(این موکب ها چیست و در این موکب ها چه خبر است ؟) ...

از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئات هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیئت ها قبیله های عراقی هستند. عراقی ها به هیئت، موکب می گویند.

خدماتی که در این موکب ها داده می شود شامل موارد زیر است

انواع پذیرایی صبحانه / ناهار / شام. طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند!

انواع میوه. معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند!

ادامه »

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:44:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(چه کفشی باید بپوشیم؟ و ساک هایمان را چه کنیم؟) ...

حتماً سعی کنید از کفش راحت استفاده کنید اگر کفش تان ذره ای پای شما را اذیت می کند این اذیت در آن حجم پیاده روی خیلی نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پای انسان در اثر یک عکس العمل طبیعی تاول های کوچکی خواهد زد بیشتر اذیت خواهید شد. ذکر دونکته اینجا ممکن است مفید باشد: عرب ها از دمپایی برای پیاده روی استفاده می کنند. احتمالاً حرکت با دمپایی به مراتب راحتر از کفش نامناسب خواهد بود. همچنین معمولاً چند ساعت آخر پیاده روی که نزدیک شهر کربلا خواهید شد به خاطر فشاری که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم پابرهنه راه خواهند رفت زیرا پابرهنه راه رفتن راحتر از حرکت با کفش نا مناسب است.

سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید. راحتترین نوع بار جهت حمل در این مسافت کوله هایی است که کامل روی دوش قرار می گیرد. در غیر اینصورت از ساک های چرخدار که تحمل این مسافت را داشته باشند استفاده کنید زیرا اگر چرخ این ساک ها روی آسفالت مسیر حرکت دچار مشکل شود مطمئناً مجبور به حمل این ساک ها به روش های دیگر خواهید بود که کار را برای پیاده روی دشوار می کند. ممکن است با هماهنگی با دوستانتان کسی راضی شود که ساک ها را با ماشین های عبوری به کربلا ببرد و آنجا منتظر شما باشد! اما سعی کنید تجربه ی پیاده روی را ولو با حمل ساک دستی از دست ندهید. برخی از اعراب از جعبه های میوه استفاده می کنند و یک سر طنابی را در آن حلقه کرده و سر دیگر در دست می گیرند. با کشیدن این جعبه از نجف تا کربلا هم بار خود را در آن قرار می دهند و در بعضی موارد بچه های خردسال را به وسیله این جعبه ها می کشند.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:41:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(امنیت در طول مسیر چگونه است؟ ) ...

امنیت بین نجف تا کربلا خیلی خوب است و در سنوات گذشته در این مسیر انفجار یا خرابکاری اتفاق نیافتاده است هرچند که در مسیر بغداد-کربلا موردهایی از نقض امنیت وجود داشته است. اما مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزء امن ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت از امنیت شهر نجف و همچنین مسیر آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه ای که اطراف حرمین است خیالتان راحت باشد.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:39:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب (آیا خانم ها یا افرادی با سن و سال بالا می توانند این مسیر را طی کنند؟) ...

این سوال معمولاً از آنجا ناشی می شود که گمان می شود تمام این مدت 3 روز و 2 شب را باید پیاده روی کرد! در حالی که تقریباً هر چند کیلومتر استراحت می کنید و نیاز نیست که تمام این مسیر را به صورت یک نفس پیاده روی کنید. هرچند که ماشین هایی هم بین راه وجود دارد که زائرینی که از ادامه ی پیاده روی ناتوان شده اند را به مقصد برسانند اما با نگاهی به اطراف خود خواهید دید که جمعیت خانم ها و همچنین افراد مسن کم نیستند بلکه بعضی از خانم ها با بچه ای در آغوش یا افرادی با معلولیت جسمی این مسافت بلکه بیشتر از آن (از شهرهایی مثل بصره 14 روز پیاده روی تا کربلا) را طی می کنند. در کل حضور در بین جمعیتی که همگی باهم به سمت هدفی خاص در حال حرکت هستند معمولاً طی مسیر را برای انسان راحت می کند. این تجربه را در راهپیمایی های مناسبتی احتمالاً تجربه کرده اید.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:38:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(چه کنیم که در حرکت های گروهی و دسته ای گم نشویم؟) ...

استفاده از پرچمی که به نوعی نشان دسته ی شما خواد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اینکه این پرچم باید نسبتاً بلند باشد تا دیده شود دو تا مشکل اساسی دارد: اولاً اینکه کسی که این پرچم را حمل می کند مطمئناً انرژی زیادی از دست خواهد داد و باید این پرچم دست به دست شود. ثانیاً در طول مسیر تعداد پرچم ها خیلی زیاد است و تقریباً پیدا کردن پرچم کار ساده ای نیست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خیلی متمایز باشد.

 

تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیر های چراغ برقی وجود که شماره گذاری شده اند. از 1 تا 1460 هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند.


موضوعات: اربعین 94
 [ 04:35:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نکات پیاده روی اربعین به صورت سوال و جواب(از کجا تا کجا باید پیاده برویم؟) ...

زائرین ایرانی معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند اما برخی از هیئات مسیر بغداد تا کربلا را طی می کنند. این درحالی است که تمامی ورودی های شهر کربلا میزبان زائرین اربعین حسینی است.

فاصله ی خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود 80 کیلومتر است.

معمولاً این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی میکنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می رسند.

هر چند که لحظه ی رسیدن به کربلا به صورت پیاده لحظه ی فوق العاده ای است و تجربه ی طول مسیر باعث می شود خستگی از یاد انسان برود اما اگر زائری به هر دلیل قادر به طی کردن راه به صورت پیاده نباشد می تواند به وسیله خودرو هایی که بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی کند. این خودرو ها را ارتش آماده کرده است و معمولاً زائرین را به صورت گروهی تا کربلا می برند.

موضوعات: اربعین 94
 [ 04:31:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هر قدم خسته زنان و کودکان، خاک مقدسِ راه را تا آسمان بلند می‌کند ...

اربعین؛ سالگردِ جهاد و صبر چهل‌روزه اهل‌بیت و تجلی استقامت زینب(س) است که هر ساله به تعداد بی‌شمار، در گام‌های کوچک و بزرگِ راه‌پیماییِ تا کربلا تکثیر می‌شود. هر قدم خسته زنان و کودکان، خاک مقدسِ راه را تا آسمان بلند می‌کند تا نفس هر کس که در هر کجای عالم است به عطر کربلا معطر شود. محمد دهقانی در دومین گزارش خود در روز اربعین حسینی، روایتگر این حضور است.

 

ادامه »

موضوعات: محرم, اربعین 95
 [ 03:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  پوشیدن چادر مشکی حرام است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ...

پاسخ: اولاً، چگونه ممكن است كه رنگ جلباب و چادر قرآنی، همانند رنگ چادرهای رایج فعلی مشكی باشد (طبق ادله)، ولی بتوان در روایات معصومین (علیهم السلام) حدیث معتبری مخالف قرآن، درباره‌ی كراهت استفاده از چادر مشكی پیدا نمود؟ آیا ممكن است اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان بهترین مفسران و شارحان قرآن مجید، در احادیث خود مطلبی خلاف قرآن فرموده باشند؟ پر واضح است كه پاسخ این سۆال منفی است؛ زیرا یكی از ملاك‎های صحت و سقم احادیث، موافقت و مخالفت محتوای آنها با قرآن است. براساس ملاك یاد شده، فرضاً اگر روایتی درباره‎ی كراهت پوشش مشكی بانوان وارد شده باشد فاقد ارزش و اعتبار است.
ثانیاً، روایاتی كه از ظاهر آنها كراهت سیاه‎پوشی استفاده می‎شود، از نظر سند ضعیف‌اند. فقیه ژرف‎اندیش، مرحوم صاحب جواهر (محمدحسن نجفی، جواهر الكلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 8، ص 233) و مرحوم خویی (ابوالقاسم خویی، شرح عروة الوثقی، كتاب الصلاة، ج 1، مكروهات لباس مصلی) نیز به ضعف سندی روایات مورد نظر تصریح كرده‎اند؛ بنابراین، به دلیل ضعف سند، این‎گونه روایات قابل استناد نیستند و نوبت به بررسی دلالت آنها نمی‎رسد.
ثالثاً، ممكن است ادعا شود به دلیل متعدد بودن روایاتی كه ظاهر آنها دلالت بر كراهت پوشش سیاه دارد؛ و نیز به دلیل این كه ضعف سند روایات در مستحبات و مكروهات، مانند مورد بحث، خیلی مهم نیست، پس می‎توان در دلالت آنها بحث كرد.
با فرض صحت ادعای فوق،بر اساس فحص و جست‌وجوی مفصلی كه در احادیث انجام گرفت، حتی یك حدیث درباره‎ی كراهت پوشش چادر مشكی بانوان نیافتیم؛ (برای آشنایی با این روایات ر.ك: فروع كافی، ج 2، كتاب الصلاة باب اللباس الذی تكره الصلاة فیه و ما لا تكره، ص 397، و كتاب الزی و التجمل باب لبس السواد، ص 449؛ وسایل الشیعة الی تحصیل مسائل الشریعة، ج3، كتاب الصلاة، ابواب لباس مصلی و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، كتاب الصلاة، ابواب لباس مصلی)
به دلیل اختصاص كراهت پوشش مشكی به مردان، آن هم در غیر از كفش، عمامه و عبا، حتی یك نفر از فقیهان برجسته‌ی شیعه به كراهت چادر مشكی زنان فتوا نداده است، بلكه برعكس، بعضی از مراجع تقلید، مثل رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه‎ای به عدم كراهت چادر مشكی تصریح كرده‎اند

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 10:48:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اگر خداوند نمی خواست اعضای بدن ما معلوم نشود بدون چادر , پس چرا آنان را آفرید ...

در پاسخ به پرسش نخست شما به این نکته مهم اشاره می کنیم که اصولادین اسلام می خواهد مردان و زنان مسلمان با روح آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک به انجام فعالیتهای روزمره بپردازند : آبرو و حرمت و ارزش افراد بخصوص زنان در اجتماعات حفظ گردد و کانون خانواده از استحکام زیادی بر خوردار باشد و انحرافات جنسی و فساد اخلاق در جوامع به حداقل خود برسد . لذا برای دستیابی به چنین اهدافی موضوع حجاب به عنوان یک حکم واجب از سوی خداوند متعال مطرح گردیده است .
مسلما جوامعی که این اصل را رعایت نکرده و نمی کنند , افراد آن دچار بسیار از فسادهای اخلاقی به اشکال گوناگون می باشند, اساس خانواده سست و آمارطلاق بسیار بالااست . چرا که گسترش فساد و فحشاو طلاق و بی بند و باری از آثار شوم بی حجابی و بد حجابی است . هنگامی که زن با آراستگی تمام زیبائیها و زینتها پنهان خویش را آشکار کند و آن را رایگان در معرض دید نامحرمان قرار دهد , مسلما روز به روز تقاضای خود نمایی و آرایش و مد پرستی در میان زنان شایع تر و گسترده خواهد شد و چه سرمایه هاکه از این طریق به هدر نخواهد رفت . از طرفی چون زن به راحتی خود را در معرض دید نا محرمان قرار داده چه عشقهای بی ثمر و ناکامیهایی که برخی فجایع و خودکشی ها را بدنبال خود نداشته است و چه مزاحمتها یی که از سوی افراد هوس ران و هرزه برا ی زنان ایجاد نشده است . از اینرو دین مبین اسلام برای پیش گیری از بروز این انحرافات اخلاقی و برای تضمین امنیت جانی و حثیتی زنان به آن دستور می دهد که حجاب کامل خود را رعایت کنند و هنگام سخن گفتن با نامحرم به گونه ای سخن نگویند که در دل او طمعی ایجاد شود .

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
[پنجشنبه 1394-09-05] [ 11:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دفاع از چادر ........ ...

حجاب منحصر در چادر و حتی مانتو نیست , بلکه هر لباسی که تمام بدن و سر و موها و برآمدگی های بدن را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافی است ولی باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می باشند حجاب نیز دارای مراتب خوب , متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد.
در این جا چند نکته وجود دارد که برای روشن شدن آنها باید دید اساسا” فلسفه حجاب چیست ؟
حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط تام دارند: 1) مصونیت زن در برابر طمع ورزی های هوس بازان . 2) یپشگیری از تحریکات شهوانی خارج از ضوابط و هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه.
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی پیامی قاطع و کوبنده با خود دارد, و آن این است که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام ((دور باش !)) می دهد, اکنون باید دید چه عواملی در رساندن این پیام و اثرگذاری آن مؤثر است :
1) حدود و میزان پوشش : بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره گر ایفا می کند. اگر نگاه های آلوده را همچنان که در روایات آمده است ((تیرهای زهرآلود شیطان )) بدانیم , پوشش زن همانند قوسی است که تیر از آن کمانه می کند و منحرف می شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز می ماند. بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته اند, زیرا با وجود شرایط دیگر, بیشترین پوشش و مطمئن ترین مصونیت را فراچنگ می آورد.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 10:54:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حجاب زنان با چادر مشکی بهتر است ؟؟؟؟؟؟؟ ...

مگر نه این است که رنگ سیاه مکروه است؟ مگر حجاب با البسه رنگین مشکل دارد و هزاران دلار صرف واردات چادر و پارچه‌های مشکی نمی‌شود؟ چرا باید اینها به اسم اسلام تمام گردد، آن هم دینی که بسیار به روحیه و روان انسان‌ها داده است؟

پاسخ:
از آیات و روایات فراوان که درباره زنان وارد شده است، استفاده می شود که باید زنان عفّت و حجاب و پوشش مناسب داشته باشند، به حدّی که برای نامحرمی جلوه نکند. و او را به خود جلب و جذب ننمایند. حال این پوشش به واسطه بیرون نیامدن از خانه باشد یا به واسطه پارچه و لباس، باید مراعات شود. در جایی قید نشده است که حتماً باید لباس آنان به رنگ مشکی باشد یا حتماً چادر باشد، بلکه مقصود پوشش حجم بدن است. کسی ازعلمای دین اصرار نکرده است که حتماً لباس و چادر مشکی پوشیده شود. اگر زن‌ها بخواهند از خانه بیرون بیایند، باید پوشش آنان طوری باشد که مردان را به خود جذب مکند و باعث فساد در جامعه نشود. بد نیست چند روایت در زمینه سلوک زنان ذکر کنیم و بعد نتیجه گیری کنیم:
“زنان نباید از وسط جاده راه بروند, بلکه از کنار جادّه بروند".(1)
“بر زن لازم نیست به دنبال جنازه برود یا به نماز جمعه و جماعت برود. بر آنان لازم نیست به عیادت مریض بروند.(2) بر زنان لازم نیست سلام کنند و لازم نیست پاسخ سلام دهند".(3)
“زنان به هنگام بیرون آمدن از خانه نباید خود را خوشبو کنند".(4)

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 04:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چادر حجاب کامل و برتر محسوب میشود؟؟؟؟؟؟ ...

قبل از هر چیز باید بدانیم که حجاب، منحصر در چادر و حتی مانتو نیست، بلکه هر لباسی که تمام بدن غیر صورت و دست‌ها تا مچ را بپوشاند و تحریک کننده نباشد، کافی است.
باید توجه داشت حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب میشود.
برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر میشود باور کرد.
حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد:
1 - مصونیت زن در برابر طمع ورزیهای هوس بازان؛
2 - پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه.
حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی، پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام “دور باش” است.
بدن زن هر اندازه پوشیده تر باشد، از دیدگان نظاره گر و آلوده محفوظ تر است. در روایات آمده: با حجاب از “تیرهای زهرآلود شیطان” در امان میباشد. حجاب برتر همانند کمانی است که تیر شیطان از آن کمانه میکند و به هدف نمیرسد و در نهایت سلامت جامعه و خانواده حفظ خواهد شد. هر اندازه بدن زن برهنه تر باشد، نیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و آسیب خواهد دید. بدون شک لباس‌های نازک و تنگ و بدن نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم‌های هرزه و آلوده است. شکی نیست حتی برخی از رنگ‌ها، دیده‌هارا خیره میسازد و برخی دیگر دیدگان هرزه را برمیتابد. به نظر شما کدام یک از دو روش حجاب برتر است، تا سلامت جامعه و کانون گرم خانواده را حفظ نماید؟
با این گفتار کوتاه مشخص گردید آنچه که میتواند وقار، حیا و متانت زنان را در جامعه حفظ کند، قطعاً چادر یا همان حجاب برتر است.
البته مقصودمان از چادر، چیزی است که به بهترین نحو بدن را میپوشاند. شاید کسی چادر داشته باشد، اما از نظر حجاب از کسی که چادر ندارد، وضعیت بدتری داشته باشد.
برخلاف باوری برخی غرض ورزان، حجاب برای زن مصونیت است، نه محدودیت؛ و زن در چادر همچون در گران‌ها در صدف متانت میماند.

موضوعات: اجتماعی, حجاب/چادر
 [ 01:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تا چه حدی حجاب میتواند در رسیدن به معنویت موثر باشد؟؟؟؟؟؟؟؟ ...

معنويت حقيقي، جز در قرب به خداوند تعالي نيست. و براي قرب به خداوند بايد دو محور کلي را مد نظر قرار داد:
1-قرب و دوستي خداي تعالي با اطاعت از فرامين او حاصل مي شود:
در قرآن، نشانه حقيقي دوست داران خدا، اطاعت از دستورات پيامبر (ص) شمرده شده است:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‌ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛(آل عمران/31) بگو: اگر خدا را دوست مى‌‌داريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهان تان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است.
خداي تعالي ملاک قرب به خدا را ايمان و عمل صالح معرفي مي کند:
وَ ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي‌ تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى‌ إِلاَّ مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً؛(سباء/37) اموال و اولاد تان چيزى نيست كه شما را به ما نزديك سازد. مگر آنان كه ايمان آورده‌ اند و كارهاى شايسته كرده‌‌اند.
2- رابطه دنيا و نزديک شدن به خداي تعالي، رابطه شرق و غرب است. که نزديک شدن به يکي، به معناي دور شدن از ديگري است.
حضرت علي (ع) مي فرمايند: إِنَّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ وَ سَبِيلَانِ مُخْتَلِفَانِ فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلَّاهَا أَبْغَضَ الْآخِرَةَ وَ عَادَاهَا وَ هُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ مَاشٍ بَيْنَهُمَا كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِدٍ بَعُدَ مِنَ الْآخَرِ وَ هُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ؛ دنياى (حرام) و آخرت، دو دشمن متفاوت، و دو راه جداى از يكديگرند، پس كسى كه دنيا پرست باشد و به آن عشق ورزد، به آخرت كينه ورزد و با آن دشمنى خواهد كرد. و آن دو همانند شرق و غرب از هم دورند، و رونده به سوى آن دو، هر گاه به يكى نزديك شود از ديگرى دور مى‌گردد، و آن دو همواره به يكديگر زيان رسانند.( نهج البلاغه، حكمت 103)
خلاصه اين دو در يک کلام ” تقوا ” است. و بسيار روشن است که رابطه تقوا و حجاب چگو نه است. حجاب يکي از دستورات خداي متعال است که بدون رعايت آن، نمي توان ادعاي قرب به او يا معنويت را نمود.
و طبيعتا کسي که محافظتي از حجاب خود ندارد، غالبا به فکر جلب توجه نامحرمان و خودآرائي است. چگونه کسي مي تواند همه توجه خويش را منعطف به خدا بکند و در صدد کسب معنو يات باشد، اما همه را ببيند؛ به جز خداي تعالي؟ در صدد کسب رضايت غير مشروع نامحرمان بر بيايد و رضايت خدا را از بين ببرد؟ يا نفس اماره خو يش را پروار کند، اما نتيجه جهاد اکبر و مبارزه با نفس، که همان معنويت است را طالب باشد؟

موضوعات: قرآنی, اجتماعی, نکته های ناب, حجاب/چادر
 [ 10:47:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  خدایا کمکمان کن نمازهایمان ، نماز بشود.... ...

 

نماز

ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺍﮔﺮ “ﻧﻤﺎﺯ ” ﺑﻮﺩ

ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺍﮔﺮ “ﻧﻤﺎﺯ ” ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺳﻔﺮ، ﺫﻭﻕ ﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ ﺍﺯ ﺷﮑﺴﺘﻪ

ﺷﺪﻧﺶ !

ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺭﮐﻌﺖ ﺁﺧﺮﺵ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭ ﮐﯿﻒ ﻧﺪﺍﺷﺖ !

ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻮﺩ،

ﮐﻪ ﺍﻭﻝ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪﯾﻤﺶ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ

“ﺧﻼﺹ ” ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﯿﻢ …

ﺍﮔﺮ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﻮﺩ

ﮐﻪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻧﻤﯽ ﺷﺪ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﯾﺶ ﭘﺎﻧﺘﻮﻣﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺁﺩﺭﺱ ﺷﺎﺭﮊﺭ

ﮔﻮﺷﯽ …

ادامه »

موضوعات: قرآنی, دل نوشته, اجتماعی, انقلابی
[چهارشنبه 1394-09-04] [ 06:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  جاماندگان اربعین ...

« باز اين چه شورش است كه در خلق عالم است… ».

چشمهاي قلمم از گريه سرخ شده است. نيلوفر مصيبت ، مثل پيچكي دور خانه قلبم را محاصره كرده است . همه حرفهايم انگار زنجير مي زنند!

از تن كاغذم،صداي شب كربلا و روز عاشورامي آيد. احساس مي كنم انديشه ام عطش دارد ! آفتاب داغ غم ، جگرم را كباب كرده است. قلمم از حال رفته است. كمي تربت سيد الشهدا بياوريد ! آه … نه ! نگاه كنيد! ديگر نمي نويسد! آخرين كلماتش را زمزمه كنيد:

السلام علي الحسين و علي بن الحسين وعلي اولاد الحسين وعلي اصحاب الحسين…

موضوعات: قرآنی, دل نوشته, نکته های ناب
[سه شنبه 1394-09-03] [ 03:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  چادر خاکی مادرم ..... ...

گفت: اگه گفتی چی شد من بعد از این همه مدت چادرپوشیدم؟

گفتم: چه می‌دانم، لابد این‌طوری خوش‌تیپ تری!

گفت: نچ!

گفتم: خب لابد فهمیدی این‌طوری حجابت کامل‌تره مثلاً!

گفت: نچ!

گفتم: ای بابا! خب لابد عاشق یکی شدی، اون گفته اگه

چادر بپوشی بیشتر دوستت دارم!!

گفت: اره تقریبا نزدیک شدی!

گفتم: آها!دیدی گفتم همه‌ی قصه‌هابه ازدواج ختم می‌شوند؟دیدی!

گفت: برو بابا… دور شدی باز!

گفتم: خب خودت بگو اصلاً

گفت: یک جایی شنیدم چادر، لباس “زهرا س"ست،

خواستم کمی شبیه “زهرا س “باشم تا بیشتر دوستم داشته باشد…!

نوشته شده توسط چادر خاکی مادرم …..

موضوعات: دل نوشته, اجتماعی, نکته های ناب, انقلابی, حجاب/چادر
 [ 02:03:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  دستورات و پاداش‌های الهی در مورد مردان آمده و زن در مورد پاداش بی نسیب است. نشان بی عدالتی خدا نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ...

ستورات و پاداش‌های الهی در مورد مردان آمده و زن در مورد پاداش بی نسیب است. حتی اسامی و افعال مربوط به خداوند هم به صورت مذکر آمده است. آیا این برداشت نشان از بی عدالتی خداوند نیست؟
قرآن کریم معجزه پیامبر اکرم(ص) به عنوان پیامبر آخرالزمان است و نکات ریز و درشت و پیدا و پنهانی دارد. بنابراین می‌توان چرایی مذکر بودن برخی افعال و ضمایر را در آیات به این صورت توضیح داد:
الف) در همه زبان‌ها و نزد همه قانون گذاران، آن گاه كه می‌خواهند قوانين عمومي وضع كنند از لفظ و ضمير مذكر استفاده می‌كنند و علت آن به چند چیز بازمی‌گردد:
1.در طول تاریخ نقش اصلی در حکومت ها و جنگ و صلح ها و سرپرستی خانواده ها با مردان بوده است.و اگر در مقطع خاصی زن سالاری حاکم بوده مربوط به زمان و مکان محدود و به طور ناپایدار بوده است.و این نشان از یک جریان ثابت و مطابق با ساختار فیزیکی و ویژگی های روحی و عاطفی زن و مرد است.به همین جهت در عموم قوانین و مقررات کشوری و بین اللملی مسئولیت اجرایی و رویارویی با مردان است و مخاطب اصلی مردان می باشند که از این قاعده به« تغليب» یاد می شود.و هرگاه مخاطبين ، هم مذكّر باشند هم مؤنّث، خطاب‌ها با لفظ مذكّر گفته می‌شوند.
2.ادبيات تمام زبان‌هاي اصيل آميخته با نوعي متانت و رعايت حريم‌ها است، بنابراین به جز در برخي شعرها و تمثيلات در اكثر متون از به كارگيري نام‌ها و ضماير مؤنث خودداري می‌شود و اين گونه ادبيات برخاسته از عفت كلام و رعايت حرمت زنان است و نبايد از آن به عنوان بي احترامي به جامعه زنان برداشت شود.

ادامه »

موضوعات: قرآنی, اجتماعی, نکته های ناب, احکام
 [ 10:12:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مرد مي تواند زن را مجبور به انجام كارهاي خانه بكند؟ انجام کارهای خانه از وظایف زن است؟«حسن التبعل»چیست؟ ...

مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از شرع مقدس اسلام (اعم از آیات قرآن، روایت و نیز سیره اهل البیت علیهم السلام) است، زن دو وظیفه در مقابل همسر بر عهده دارد: تمکین و کسب اجازه برای خروج از منزل. تمکین دو معنا دارد: معنای خاص یعنی زن روابط جنسی با شوهر را به طور متعارف بپذیرد و جز در مواردی که مانع موجهی (شرعی یا عقلی مانند بیماری) داشته باشد از برقراری رابطه جنسی، سرباز نزند. تمکین به معنای عام هم یعنی زن وظایف خود نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود متعارف و قانون اطاعت کند و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد. اجازه خروج از منزل هم در راستای وظیفه تمکین به ویژه تمکین خاص است. اگر زنی این وظایف را انجام ندهد، نشوز کرده و ناشزه محسوب می‌شود. امام خمینی (ره) در کتاب تحریرالوسیله که کتاب مربوط به فتاوا و احکام شرعی ایشان است، در این مورد آورده اند: لا یتحقق النشوز بترک طاعته فیما لیست بواجبة علیها، فلو امتنعت من خدمات البیت و حوائجه التی لا تتعلق بالاستمتاع من الکنس أو الخیاطة أو الطبخ أو غیر ذلک حتى سقی الماء و تمهید الفراش لم یتحقق النشوز. یعنی: نشوز در زن (که عبارت است از خروج او از اطاعت شوهر در اموری که بر زن واجب است) به واسطه ترک کارهایی که انجام آن‌ها بر زن واجب نیست تحقق نمی‌یابد؛ پس اگر زن از انجام امور منزل و حوائج مرد که به امور جنسی بین آن‌ها ارتباط ندارد، از قبیل جارو کردن یا خیاطى یا غذا پختن یا غیر این‌ها، حتى دادن آب (به دست شوهر) و پهن کردن رختخواب، خوددارى نماید، نشوز تحقق پیدا نمى‌کند. (ج 2، کتاب النکاح، القول فی النشوز) بنابر این معلوم می‌گردد که به فتوای امام خمینی (ره) انجام هیچ یک از کارهای منزل واجب شرعی زنان نیست و مرد در این باره و نسبت به این امور حق فرمان به زن ندارد. زن به ازای تمکین در مقابل همسر، واجب النفقه می‌شود و اگر زن ناشزه نباشد، بر مرد واجب است که نفقه زن را پرداخت کند. علاوه بر آن در قانون مدنی خانواده دیده شده است که اگر زن و مرد از هم طلاق بگیرند، مرد موظف باشد.بخشی از امکانات و مالی را که در زندگی فراهم آورده اند به زن بپردازد. زیرا کار کردن خانم در خانه (نظافت، پخت و پز، خیاطی، مهمانداری و …) وظیفه زن نبوده و از حاصل تلاش او این زندگی فراهم شده است.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب, احکام
[دوشنبه 1394-09-02] [ 07:07:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  زن باید در هر حالتی برای بیرون رفتن از همسرش اجازه بگیرد؟ ...

زنی چون از شوهرش اجازه نداشت، حتی برای فوت و دفن پدرش هم از خانه خارج نشد و این کار مورد تایید حضرت رسول اکرم(ص) هم بود. آیا زن در هر صورت و حال باید برای بیرون رفتن از خانه از شوهرش اجازه بگیرد؟ آیا این نوعی بی توجهی به نیازهای اساسی زن مثل درمان بیماری یا تحصیل علم یا نیاز به دیدار خانواده اش نیست؟
در ابتدا خوبست تا نگاهی به روایت مورد اشاره در سوال بنماییم: «عن ابي عبداللّه (علیه السّلام) قال: إنّ رجلاً من الأنـصار علـي عهـد رسـول اللّـه (صلّی اللّه علیه و آله) خرج في بعض حوائجه فعهد الي إمرأته عهداً أن لاتخرج من بیتها حتّي یقدم، قال: و انّ أباها قد مرض فبعث المرأة الي رسول اللّه تستأذنه أن تعوده فقال: لا، اجلـسي في بیتک و اطیعي زوجک، قال فمات ابوها فبعثت الیه انّ ابي قدمات فتأمرني ان اصـلّي علیه، فقال: لا، اجلسي فـي بیتـک و اطیعـي زوجـک. قـال: فـدفن الرجـل فبعـث الیهـا رسول اللّه إنّ اللّه قد غفر لک و لأبیک بطاعتک لزوجک» (حرّ عاملي، وسایل الشیعه، ١٢٥/١٤) «امام صادق(علیه السّلام) فرمود: در زمان پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) مردي از انصار براي انجام برخي از امور به مسافرت رفت و از زنش پیمان گرفت که از خانـه اش خـارج نشود تا آن که او باز گردد. پس در این میان، پدر آن زن بیمار شد، زن بـه پیـامبر پیغـام فرستاد و از ایشان اجازه خواست که به عیادت پدرش برود . پیامبر فرمود: نه، در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت کن. پس حال پدرش بدتر شـد، زن دوبـاره از پیـامبر بـراي رفتن به عیادت پدرش اجازه خواست، باز پیامبر فرمود : در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت کن. پدر آن زن فوت کرد پس زن به پیامبر پیغام فرستاد که پـدرم فـوت کـرده است آیا اجازه مي دهي که بر او نمازگزارم؟ پیامبر فرمـود: نـه، در خانـه ات بنـشین و از شوهرت اطاعت کن. پس هنگامي که پدر دفن شد پیامبر بـه آن زن پیـام فرسـتاد کـه خداوند تو و پدرت را به سبب اطاعتي که از شوهرت نمودي بخشیده است.»

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, احکام
 [ 10:02:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  زن هم می تواند قاضی یا مجتهده باشد ؟ مگر چه اشکالی دارد؟ ...

اغلب علت را غالب بودن احساسات در زن بیان می‌کنند در حالی که در واقع شاهد هستیم که زنان در بسیاری از امور معقول و منطقی و مهندسی وارد شده و موفق هم هستند، پس علت این که این حق از زنان گرفته شده، چیست؟
در ابتدا خوب است به این نکته توجه کنید که بزرگ ترین تساوی خواهان در حقوق زن خود به نوعی اذعان به تفاوت زن و مرد و به دنبال آن ضرورت تفاوت حقوق و تکالیف زن و مرد دارند. بهترین شاهد مثال متن «کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان» است که به صورت یک سند بین المللی در سازمان ملل مطرح است. بند اول این کنوانسیون خواستار برابری زن و مرد در تمامی حقوق و تکالیف است اما در قسمت‌های بعدی همین کنوانسیون خواستار حقوق ویژه برای زنان به عنوان مادر شده اند!
خوب است که حداقل قبول کنیم که هر تساوی و داشتن هر نوع تکلیفی، امتیاز نیست. سعی کنیم تا برای سنجش حقوق و تکالیف زنان، به جای تاکید بر حقوق و تکالیف مردان، نیازها و خواسته‌ها و استعدادهای زنان را درنظر بگیریم. در این مبنا دیگر برخی موارد دیگر ظلم یا محرومیت نیست بلکه عدم تکلیف و آزادباش الهی است برای پرداختن به وظایف اصلی.

ادامه »

موضوعات: اجتماعی, نکته های ناب
[یکشنبه 1394-09-01] [ 06:58:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  آيه 3 سوره نساء مي فرمايد: «بين زنان عدالت برقرار كنيد» اما در آيه 129 همين سوره مي فرمايد: «شما نمي توانيد عدالت بر قرار نماييد.» ...

در آیه 3 سوره نساء به جهت ضرورت هایی که بود و برای رعایت حال مسلمانان در ارتباط با دختران یتیمی که تحت تکفل داشتند و مواردی این چنین، اجازه داده شد تا مردان مسلمان به شرط اطمینان از رعایت عدالت بین همسران، چند زن بگیرند. چون در این آیه رعایت عدالت به طور مطلق آمده بود، مسلمانان گمان کردند که باید در کلیه مواردی که مربوط به همسرداری است باید عدالت را رعایت کنند. یعنی هم در عمل و هم در احساس قلبی که به همسران خود دارند باید به عدالت رفتار نمایند. حال آن که تکلیف این نبود زیرا تکلیف باید به اندازه توان و مقدورات انسان باشد و مودت و احساسات قلبی از اختیار انسان خارج است، چرا که انسان به طور طبیعی کسانی را بیشتر از دیگران دوست دارد و برای وی کنترل این احساسات در قلب ممکن نیست. این مسئله در مورد همسران یک مرد هم رخ می‌دهد و ممکن است که مرد به یکی از زنان خود، گرایش بیشتر داشته باشد. خداوند با نازل کردن آیه 129، برای این که توهم مسلمانان رفع شود اعلام فرمود که محبت در اختیار شما نیست و نمی توانید در محبت عدالت بورزید حتی اگر بر رعایت عدالت در این مورد حریص هم باشید پس در مورد محبت سعی کنید همه توجه قلبی خود را در عمل، نثار یکی نکنید و بقیه را رها و معلق گردانید. پس حکم خداوند در آیه 3 سوره نساء به رعایت عدالت در اموری که فرد در آن قدرت دارد مثل رعایت عدالت در تقسیم نفقه و وقت و رعایت انصاف در محبت ورزیدن و به گونه ای عمل کردن که یکی احساس نکند همه قلب شوهر متعلق به اوست و دیگری احساس کند که در قلب شوهر هیچ جایگاهی ندارد و رها و معلق است. توضیح این بخش آخر این است که ممکن است که مرد یکی از همسران خود را بیشتر از دیگران دوست داشته باشد اما مطابق این آیه وظیفه دارد که به همه همسران خود در عمل به عدالت محبت کند، مثلا برای همه هدیه بگیرد.

ادامه »

موضوعات: قرآنی, اجتماعی, احکام
 [ 10:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت